Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

mandag den 31. januar 2022

Nyt fra maskinafdelingen #03-22 31/01:

Travlhed med fremstilling af dele til C3/C4 på samlebåndet i snedkerværkstedet

 Med 15 mand fremmødt var der fyldt godt op i Damp a´. Vi er jo herligt nok blevet mange nye aktive på det sidste. Endnu en aktiv meldte sig under fanerne; det er nok en John (så er de to...) Derfor startede aftenen med kaffe og en gennemgang af vores afdelingsstruktur og tretrins etapeplaner for afdelingerne. På lørdag er der det årlige møde i Mafd, hvor status for planerne gennemgås og nye lægges for det kommende år, så de kan blive godkendt på den kommende generalforsamling den 5. marts.

Så gik et hold i snedkerværkstedet og fortsatte med at fremstille dele til bænke i C3/C4. Bjarne og Jan kørte et godt samlebånd med opmærkning og boring af huller i de ben, der også blev skåret til. Hans Henrik sørgede for skarp kvalitetssikring.

I remisen fortsatte nedbryderholdet bestående af Niels, Klavs, Brian, m.fl. med opbrydningen af gulvet langs spor 3 og hen til boremaskinen.

Gert og Kjeld savede og samlede dele ud til en ny type sporhunde, der skal bruges til vognstammerne i hallen - til erstatning for gamle træpinde…

Henning afrensede og fandt numre på akselkasse-delene på B3, så de kan finde deres plads igen. Der blev vist også arbejdet lidt på D8. Jeg syslede med noget overdækning til de små lokomotiver i vognhallen, så de bliver lidt beskyttede under det kommende tagprojekt, så jeg så ikke alt der skete denne travle aften 😊 /Leif


Brian. Klavs og Niels nedbryder det gamle, slidte gulv i mindre dele...

En ny type hund til vognhallen under produktion.

Opsætning af fræser

Sidste finpudsning af arbejdet

Opmærkningsdorne monteret og

så slås benet ind og får mærkning...

så der kan bores de rette huller.


søndag den 30. januar 2022

Nyt fra Bafd 29-01-2022

Mens masser af danskere surrede alurammedrivhuse og trampoliner fast i venten på stormen Malik, kastede baneafdelingen sig ud over en del af ombygningen af Hedehusgård Station. Arbejdet med at anlægge en ny og længere perron havde trukket 9 mand af huse. Selvom vejret var fugtigt og blæsende, var humøret højt.

Første perronforkant er på plads. I baggrunden fjernes spor 0. Foto: Rasmus Brandt.

Der var samling foran billetsalget og dagens opgaver blev gennemgået og fordelt. Med et snuptag var hegnet omkring billetsalget fjernet, stolperne hevet op, og mens kabler blev søgt og markeret, fik vi sat laseren op. Den sørgede dagen igennem for at vi fik gravet ud til rette dybde, komprimeret og opsat perronfundamenterne korrekt. Det tog lidt tid at få taget på alle arbejdsprocesserne i perronbygning. Vi har trods alt ikke bygget perron siden vi i 2003 anlagde Fem Ege Station, så der havde nok lagt sig lidt støv på vores rutiner... Da vi var flere, end der meningsfuldt kunne beskæftiges med perronbygning gik Klavs, Rasmus og Benjamin i gang med at adskille spor 0. De nåede at løsne 5 rammer, der er klar til fjernelse næste lørdag.

Det meste af dagens arbejdshold samlet til briefing ved billetsalget. M 12 med Storebæltsvogn og gravemaskine i spor 1.


Med M 30 er Rasmus, Carsten og Kjeld ved at køre en tipvogn med opbrudt betongulv væk fra værkstedsremisen. Steffen ønsker god tur.

Steffen er ikke blevet bevæbnet med et våben fra War Hammer-universet, men er i færd med at kabelsøge med en CAT 4 fra SPX.

Med et stort hold var der tid til, at Steen fik bortskaffet slagger fra depotet og Rasmus gav Carsten og Kjeld en hånd med at få kørt gammelt betongulv til aflæsning på rampen. Benjamin nåede desuden at lave lidt elarbejde. Efterhånden fik vi taget på perronbygningen og dagens produktionstal nåede op på 4 fundamenter og 3 forkanter sat, hullerne opfyldt og komprimeret.

Udover at pille spor op, nåede Benjamin at reetablere noget af kabelføringen til billetsalget. Kablerne var blevet lagt på spyd under nedrivningen af laden. I løbet af kort tid vil Gram-motorvognen være under tag på Brandhøj Station.

Claus B tjekker dybden på hullet til et perronfundament. Vi havde virkelig nytte af laseren ved dagens arbejde.

 
En til lejligheden sponsoreret Wacker-jordloppe sender her sine to-taktsrøgskyer ud blandt betjeningsmandskabet, der består af Claus B, Steffen og Claus N, mens Klavs er stand by for yderligere opfyldning. Foto: LLZ fra gravemaskinen.

Frokostpausen holdt vi under halvtaget ved billetsalget og selvom der var varslet storm, var der masser af spadserende i Hedeland, som vi udvekslede hilsener med. Vi sørgede også for at drikke en kop kaffe i ny og næ. Til eftermiddagspausen nød vi endnu en gang godt af en medbragt kage fra Rasmus. Det er ved at blive en god tradition!

Claus B slutkomprimerer med jordloppen, så der ikke senere opstår sætninger. Lars jævner overfladen, så arealet er nogenlunde fremkommeligt.

Det er ikke arbejde det hele. Her holdes kaffepause ved billetsalget.

Vi mødes igen på lørdag til mere arbejde på perronen. Der skal både fjernes skinner, gamle sveller og sættes flere perronforkanter, ligesom vi skal have hentet nye materialer til projektet på Brandhøj. Vel mødt!

mandag den 24. januar 2022

Nyt fra maskinafdelingen #02-22 24/01:

Der er godt gang i hammeren ved spor 3. I midten af sporet er der nystøbt gulv at stå på!

 Tjae, så kom Corona alligevel forbi værkstedet – eller vi var en del, der måtte blive væk et par mandage med en positiv test. Heldigvis uden særlig alvor. Men denne aften blev der taget revance. Der var både projektmøde i afdelingen og så var der SR-prøve (som jeg deltog i) Andre arbejdede imens med at bryde endnu en sektion gulv op ved siden af spor 3. Det var vores to nye medlemmer Klavs og Niels, der knoklede med borehammeren. Imens fik Henning afmonteret akselporte? og bremseophæng fra B3. På D8 blev der boret, monteret og påsvejst ballastklodser. Steen viste endnu en John rundt på Gården. Han overvejer også at blive aktiv. Så er det godt, at vi om ikke så længe forhåbentlig får vogn- og bogierammerne til C3 og C4 hjem. Så bliver der mange opgaver at gå i gang med. Indtil da bliver der fremstillet trædele i snedkerværkstedet. Jan fik gjort sædeholderne næsten færdige denne aften og bagefter fik vi støvsuget ved Damp á. Det skal jo osse gøres... Med os seks til SR og de andre, så var vi 17 mand på Gården denne aften. /Leif

Der fyldes hurtigt en tipvogn med beton



SR-underviser og censor i gang med gennemgangen



Der arbejdes under B3

D8 - nu med motor monteret

Ballastklodsen fastgøres


Holderne til sædebrædderne er ved at være klar


søndag den 23. januar 2022

Nyt fra Bafd 22-01-2021

Lørdag var Bafd mødt talstærkt op, og vi kørte afsted til dagens opgaver på Brandhøj. HVB har lavet en aftale med Koldkrigsmuseet ved Regan Vest om udlån af et Kastrup lokomotiv og 2 vogne. Lignende materiel har været benyttet under bygningen af det store anlæg i starten af 60'erne, og museet ønsker derfor at fremvise materiellet i deres udstilling ved anlægget i Rold Skov.

Dagen gik derfor med at hente dette materiel frem fra gemmerne i vognhallen på Brandhøj, så det kan blive afhentet i den kommende periode. Sideløbende med dette fik vi flyttet rundt på en del materialer på Brandhøj og ikke mindst læsse perrondele til den første del af den nye perron ved spor 1 på Hedehusgård st. 

Kaffen blev indtaget på Brandhøj, hvorefter vi kørte retur til Hedehusgården. Det blev mørkt udenfor, så dagens sidste indsat bestod i reparation af stoppemaskinen, der heldigvis kunne foregå i den velbelyste del af vognhallen.

Dagens hold bestod af Steen, Claus B, Klavs, Rasmus, Lars og Steffen samt Peter.

Steffen


M12 flytter rundt på deplorider læsset med sveller, mens det
øvrige arbejde planlægges.

Der er gang i lokomotiv-Tetris på skydebroen. Det orange lokomotiv
til venstre i baggrunden skal hentes ud. Det har sporvidden 785 mm.

Første del af opgaven er lykkedes. M45 (Jenbach) holder foran.

Kastrup lokomotivet med ukendt byggenummer har bl.a. kørt
ved Torneværket på Bornholm.

En af de to kassetipvogne med sporvidden 750 mm der skal til
Regan vest. Vognene stammer fra Hoffmann&Sønner


torsdag den 20. januar 2022

Møde i Trafikafdelingen 20/01-22:

Finn og Ditte fra Spejdernes Lejr fortæller om det kæmpe arrangement i uge 30

Trafikmødet har været udskudt af flere gange, men nu måtte og skulle det afholdes og med det spændende emne ”Spejdernes Lejr”, og med mange nye aktive, så blev det et velbesøgt møde med 22 deltagere – udover de to spejdere, der fik den første time af mødet til at fortælle om den store fælles spejderlejr, som kommer til at foregå omkring uge 30 med deltagelse af 40.000 spejdere og forventeligt 60.ooo besøgende. Vi hørte om den store transportlogistik, om lejerens opbygning og meget andet. Et vigtigt emne var naturligvis vores rolle både med forberedelser af infrastruktur og hvordan vi skal køre med vores tog i løbet af uge 30. Der er meget i gang og alle aftaler er ikke på plads endnu, men spændende bliver det! Der blev stillet mange gode spørgsmål og både Finn og Ditte gav gode, uddybende svar. Efterfølgende gennemgik Kenneth, der er banens Sikkerhedsansvarlige, de hændelser hvoraf vi alle kan lære mere om håndteringen af sikkerheden ved udførslen af vores arbejde ved togene. Med fine, animerede eksempler fik vi emnet genopfrisket. Næste emne var en snak om vores køreplaner og om der skulle foretages tilretninger, så vi bedre kunne nå at få det hele til at hænge sammen. Til sidst havde vi et par gode diskussioner under ”Evt.” og så er vi vel klar til endnu et spændende år med togkørsel på vores skønne bane. Og tak for kaffe til Kisser! /Leif


Der er mange forberedelser til den store lejr!

Vi hørte også om sikkerhed, køreplaner og "Evt."

Og der blev stillet gode spørgsmål under hele mødet.


søndag den 16. januar 2022

Nyt fra Bafd 15-01-2022

Efter en blæsende og relativt lun uge, var vejret i løbet af natten slået om til frost og vi mødte op til et rimdækket landskab og en hård skorpe på ballasten. Arbejdet kom dog i gang alligevel, og der blev arbejdet i flere hold på flere projekter.

Claus B, Lars og Klavs omlæsser gamle sveller fra Storebæltsvognen til et sæt deplorider inden sporarbejdet for alvor kan gå i gang.

Dagens første opgave var at få de sveller vi udskiftede sidste lørdag, af vejen. Claus B og N, Klavs og Lars tog sig den opgave, mens Steffen riggede laserudstyret til. Vi havde fået udlagt nogle sveller vel højt og de skulle sænkes, så sporet ikke kommer til at ligge for højt. Med laser og stadie er det en let sag at måle ud. Det krævede til gengæld lidt håndgravning af få svellerne lagt dybere. Heldigvis dukkede Rasmus op i rette tid og kunne give en hånd med. Peter H og Steen arbejdede med at klargøre Diema-tipvognen fra Gram til transport, og Søren H fik en fridag fra udendørsarbejdet og fokuserede på opgaver på D 8 i værkstedet.

Efter korrekt placering af svellerne og udskiftningen af de sidste gamle sveller i spor 20/21 foran museumshallen, forsynede vi spiret med spormål, borede huller til spigr og fik samlet sporet. Herefter sidejusterede vi spor 20 helt ned til der, hvor vi senere etablerer en forbindelse til spor 21. Det skaber mulighed for omløb på sporviften, noget der vil lette rangeringen betydeligt. Mens mørket faldt på blev endnu en ladning gamle sveller lagt i midlertidigt depot på et sæt deplorider.

M 3 skulle løse nogle rangeropgaver og lister her forbi arbejdsstedet. Efter passagen løsnede vi spigr og skiftede sveller.

Steffen slår spigr i, mens Lars og Claus B har travlt med noget andet. Solen skinnede det meste af dagen.

Under Diema-tipvognen fra Gram Teglværk gjorde Steen og Peter H en indsats med at forberede motorvognen til transport til opbevaringshallen på Brandhøj. Steen er ved at skille kardantrækket ad. Foto: Peter Hein.

Søren H og Hans-Henrik brugte bl.a. M 3 til at rangere M 24 ind i værkstedsremisen. Her er ses lokomotiverne i spor 3.

I løbet af ugen havde Hans påbegyndt en større opmaling af håndværktøj fra både bane- og maskinafdeling. For maskinafdelingens værktøj er der endda indført en farvekodning, der fortæller på hvilket værksted det enkelte værktøj hører til. Baneafdelingens værktøj er bare mærket med gult, så det ikke bliver væk i bevoksningen langs sporet.

Der er virkeligt gang i værktøjsmærkningen!

Her ses nogle af farvekombinationerne på maskinafdelingens værktøj mærket med afdelingens grønne farve og en afvigende farve for indikation af hvilket værksted værktøjet hører til på.

Dagens sidste gamle sveller læsses på et sæt deplorider hensat i spor 20.

søndag den 9. januar 2022

Nyt fra Bafd 08-01-2022

Vejret denne lørdag var ganske varieret, men til den kølige side. Nedbør faldt i 3 hovedformer; regn, slud og sne - vi manglede faktisk bare hagl! Vejret er aldrig en undskyldning for ikke at udføre arbejde i baneafdelingen og det var det heller ikke i dag. En stor arbejdsstyrke var troppet og vi arbejdede i 3 hold.

Regn gik over i slud og derpå sne. Sneen lagde sig endda og her er Steen og Kenneth på vej til Brandhøj med en ladning nye sveller. Klokken er ca. 11.


Steen og Kenneth var hurtigst ude af starthullerne og rangerede med M 30 et sæt deplorider med nye sveller frem og drog mod Brandhøj. Imens indfandt resten af dagens hold sig på arbejdsstederne. Peter Hein blev stationeret i værkstedsremisen sammen med Kjeld og Carsten til støbning af gulv. Klavs, Claus B og N, Steffen og Søren forberedte dagens sporarbejder med at placere materiel ved arbejdsstedet og rulle endnu et sæt deplorider frem til Steen og Kenneth for placering på Brandhøj. Claus N og Søren benyttede formiddagen til at hænge LED-belysning op mellem to spor i vognhallen, mens Steffen, Klavs og Claus B, efterhånden forstærket med Rasmus og Lars, kastede sig over optagning af spigr i spor 21. Da Kenneth og Steen var tilbage fra Brandhøj sluttede de sig også til arbejdet.

Frokosten blev indtaget i vognhallen og bagefter fortsatte arbejdet med svelleudskiftning. Vi var dog lidt for mange, så Søren, Rasmus og Steffen fik målt op og afsat den nye perron, der skal etableres hvor spor 0 i dag er placeret.

Der var en del genstridige spigr i sporet og 2. prototype til en hydraulisk spigroptrækker blev indsat. Det gik udmærket, men der er stadig forbedringspotentiale. I forgrunden Steen og Rasmus, i gravemaskinen Kenneth og i baggrunden skimtes Steffen og Klavs i færd med at håndtere gamle sveller.

Solen så vi også og snedækket forsvandt hurtigt. De nye sveller erstattede de gamles plads og snart kørte udvekslingen som en leg.

Carsten og Kjeld bearbejder første portion beton, der er hældt mellem skinnerne. Peter H forbereder næste portion. Foto: Søren Hein.

 
Kjeld sørger for en jævn overflade på betonstøbningen, mens Peter og Carsten hepper.


Den gamle lade langs spor 0 var i ugens løb revet ned og der er skabt masser af luft og indsigt til vores sporareal. Det kan blive til en pæn velkomst til nyankomne publikummer på Hedehusgården. Vores billetsalg og museumshal ses i baggrunden.

Sporarbejdet fortsatte ufortrødent og trods det ekstra arbejde med at fjerne tredjeskinnen til 785 mm sporvidde i spor 21, blev vi efterhånden klar til samling af sporet igen. Undervejs i arbejdet holdt vi kaffepause, der blev ekstra festlig, da Rasmus havde medbragt en meget lang kanelstang. Bagefter fik vi spigret hovedparten af sporet, men tiltagende mørke gjorde efterhånden arbejdet bøvlet på trods af opsat belysning. Derfor pakkede vi sammen omkring 17.20, klædte om og kørte hjem til et velfortjent bad efter en produktiv dag på banen.

Claus N gør kort proces med et par ekstraordinært irriterende spigr med hjælp fra vinkelsliberen. Klavs ser på, mens Claus B passerer den arbejdende gravemaskine med god afstand. Foto: Rasmus Brandt.

Steffen spigrer.

Mørket sænker sig over sporviften, mens de sidste nye sveller lægges på plads.

Rasmus spænder spormålene på den sidste del af sporet. Vi blev ikke helt færdige, men der resterer kun ca. 1½ times arbejde med at samle den sidste del af sporet.

Var det mørkt udenfor, kunne vi til gengæld køre ind i et godt oplyst spor i vognhallen. Utroligt så meget lys et simpelt LED-bånd kan give, når det kommer op i højden.