Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

fredag den 9. august 2024

Nyt fra baneafdelingen 07-08-2024

Med en herlig kombination af ferie, fridage og pensionsordning kunne fire aktive møde op en sommerdag på Hedehusgård Station til sporskiftearbejde. Dagen startede med en tur med M 12 til Brandhøj, hvor vi fandt tre 24 kg/m skinner til den lige sidestreng i de tre skifter vi bygger til den nye station ved vinterrasserne. Vi tog desuden 15 sveller og glideplader med til skifternes tungepartier. 

Lars og Børge læsser sveller på deploriderne, der allerede er læsset med tre skinner.

Tilbage på Hedehusgård gik vi i gang med at forberede de tre sporskifter til den næste fase, hvor de skal forsynes med sideskinner og tungepartier. Fasen indebærer en del egenproduktion af dele til tungerne, men med vores værdifulde samling af sporskiftedele har vi et godt fundament.

Med blomster i Ivigtut-tipvognen, flotte træer og M 30 i orange, var det næsten en smuk scene arbejdsholdet kunne udfolde sig på.

Det første kig på et af sporskifterne giver også et smukt indtryk. Arbejdsholdet holder lige en kort pause og gør status. Foto: Peter H.

Alle tre sporskifter er nu lagt til rette med sveller, ret sideskinne og udvalgte, passende tunger. Når der er tid i arbejdsprogrammet kan små arbejdshold tage sig af de videre opgaver, uden at det kræver en masse forarbejde. 

En af de lange sideskinner løftes på plads med gravemaskinen.

Vi slutter beretningen med billedet af en vigtig milepæl for bygningsafdelingen: Stålbuer rejst og tagåse oplagt. Værkstedsudvidelsen skrider fremad!

tirsdag den 6. august 2024

Nyt fra maskinafdelingen #29-24 05/08:

Snart er der lagt SF-sten helt fra trappen og hen. Dermed er der etableret en fornem belægning som adgang til og foran lokomotivværkstedet

 Denne fine sommeraften var der mest gang i bygningsfolk; jeg nåede lige at hilse på baneafdelingens støbehold, som kunne slappe af efter en stor indsats ude i vognhallen > se indlægget herunder >>

- Og Kjeld fortsatte arbejdet med at lægge SF-sten hen til overkørslen til Kjelds Plads, så det omfattende projekt snart når sin storslåede afslutning. Niels var tilbage fra ferie og snart kommer der nok stålspær til tilbygningen. Så der var mange folk på opgaven med at forberede tagspær. Her er det godt at have store fladvogne og trækkraft til at flytte dem…

Jeg fik malet bastardkoblingen en første gang sort og så udført en masse mindre opgaver sammen med Brian. Jan S. (og lidt Tim) fik arbejdet videre på tegningerne til vores montre, der skal bygges til museet.

Endnu en hyggelig aften – uden mange billeder. De næste to mandage holder jeg ferie, så der slipper I for mine ord…  /Leif

 Og status på Da7 er at den knækkede bolt er udskiftet og Da7 kørte fint hele søndagen.

PS. Husk at der er Grillaften for de aktive den 17. august. Der ses vi selvfølgelig!

Svar gerne tilbage på den udsendte tilmelding, så vi får købt pølser nok!


Tagspær tilpasses i længden

Maling af bastardkobling

Et stort læs træ på fladvognen. I baggrunden bliver fliserne stampet grundigt.


Nyt fra baneafdelingen 06.08.2024.

Siden sidst vi gav en melding fra baneafdelingen er der arbejdet flere dage, så her kommer en lille beretning om, hvad vi har hygget os med i hvad, der normalt er en stille ferieperiode.

Nye sporskifter.
De nye sporskifter til Vinterrasserne er ved at tage form, og arbejdet med 1. fase er færdigt.

Det næste vi skal i gang med, er sideskinnerne der skal indgå i tunge- og mellemparti. Disse befinder sig på Brandhøj, og de kurvede skinner skal lige en tur i skinnevalseren, inden de kan samles med mellempartierne.

Det er en opgave vi løser ”ind imellem” de faste opgaver i baneafdelingen, da banens daglige drift er vigtigst.

Tre mellempartier – klar til næste fase.

Gulvstøbning i vognhallen.
Mandag var det tid til at få støbt gulv i museumshallens østside, hvor der senere skal opstilles pallereoler. Forarbejdet med armering var gjort og kl. 14.00 kom betonbilen med den færdige blanding. Holdet bestod af brdr. Hein, Lars, Kenneth, Børge og Steen og vi fik fordelt de 6 m3 beton på lidt over en time.

Vi havde planlagt at køre betonen ind med tipvogne, hvilket var hurtigt og effektivt, og chaufføren var ellevild, da dette var en opgave han ikke var vant til. 

Søren og Børge laver en sidste justering af sporet.

Betonbilen er netop ankommet og første tipvogn holder i 'Pole position'.

Første fyldning i tipvogn. Friskblandet beton lugter nu mere af en produktionshal på en fiskemelsfabrik end af en blanding af cement, grus og vand.

Tømning af tipvogn gik overraskende let og var for det meste nemt at styre.

En sidste finish – den sidste spand beton fordeles, og der var ikke 2 dl. i overskud.

Årstal blev 'indgraveret'.

Færdigt arbejde!

Billeder af arbejdet blev sendt til den ferierende banechef, der straks kvitterede for indsatsen med en mindre donation på mobilepay til forfriskninger til støbeholdet.

// Peter.

Billeder leveret af Steen, Kenneth og Peter.