Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 12. september 2015

Nyt fra Maskinafd lørdag 12/9

Dagens opgave var at få fjernet den sydlige bogie fra C 411 som havde et hjulsæt med flange som snart var nede på mindste mål. Så hjulende blev taget af bogien og lagt den på hoved. Det hjulsæt som vi syntes passede bedst og som var mest magen til det andet, har vi lige oppe prøve i akselkasserne.

Bo pudser den første søle 

Bagefter blev firekloen pillet ned fra den store WDF og trekloen sat op. Derefter kunne vi kommet til at dreje sølerne af på det hjulsæt som passede ned i akselkasserne. 

 Begge søler nåede vi at dreje af og er ny pakket ind så de ikke ruster mens resten af delene bliver færdige.
Færdigt arbejde.

fredag den 11. september 2015

Bygningsafdelingen – task force: Drejeskive 10/9-15



For hurtigt at få lagt et dæk over det store hul ved drejeskiven, blev der torsdag aften nedsat en hurtigtarbejdende gruppe, som i løbet af aftenen fik lagt låg på gryden. Se på billedserien her, hvordan den skal skæres:

Mandag aftens malede arbejde står klar til næste fase>

Alle lægterne skal lige højdejusteres med 5 mm

og monteres på tværstiverne

de får en ekstra omgang træbeskyttelse

Første planke lægges ud og fastgøres > Resten lægges og skrues

Med et passerbrædt defineres kanten, som skæres >

Plankerne får en omgang sort Gori. Sådan!

mandag den 7. september 2015

Nyt fra maskinafdelingen #31-15 07/09:

Sort og hvidt... 
Siderne på plankerne får en omgang sort med Gori

Efter regn kommer sol. Søndagens trafik blev desværre påvirket af en hel dags bygevejr, så af den grund ville et byt med denne mandags vejr nok have været meget rart, men når nu opgaven med at afrense og male drejeskiven bedst sker i tørvejr…

De sidste planker på første halvdel blev flået af, rammen afrenset og grundet. Samtidig kom Mads og gik i gang med den sorte maling. Senere fik vi malet de nye planker med sort på siderne, så de er klar til næste etape med at lægge det nye dæk på. 

Carsten varmebøjer en ny "stok" til M30

Et låsehul til "stokken" bores
Hans reparerer dythornet til M15...
.. mens Per forbinder ledningerne

Inspektion af den "nye" sædepind til M15
Carsten fremstillede en ny ”stok” til M30, der manglede en sådan på forreste puffer. Mikkel rangere-de derefter materiellet rundt via drejeskiven således at M30 fik placeret fronten under den store boremaskine så et låsehul kunne bores. Per fortsatte det store arbejde med at genetablere ledningsnettet på M15 og Hans Henrik fik repareret og malet dythornet dertil, så testen fik os alle til at tro; nu kørte bussen J 9 mand på Gården denne aften.




Et lille pindsvin inspicerer de gamle planker fra drejeskiven.

En flytbar sporspærring er etableret for sikkerhedens skyld


OBS: 25. Internationales Feldbahntreffen, 09. bis 11. Oktober 2015

Så er det snart tid for det årligt tilbagevendene internationale begivenhed:

Feldbahntreffen


25. Internationales Feldbahntreffen, 09. bis 11. Oktober 2015

 I år foregår det ved Musee des Transports de Pithiviers - Pithiviers, Frankreich noget syd for Paris.



 Flere medlemmer overvejer at deltage. Der er dog ikke koordineret en tur endnu. (tal sammen)
Foreningens hjemmeside fortæller endnu ikke om arrangementet, men linket er her. >>
Der vil være behov for at støve det franske af, en ordbog eller lidt Goooogle translate :-)

Onsdag

Et funktionsudfald på minigraverens værktøjsskifte forårsaget af en mindre olielækage på defekt cylinder i lynskiftet, bevirkede nødvendiggjort adskillelse heraf,
forud for konklusion om metode for dettes udbedring.


Efter at lynskiftet var adskilt fulgte således cylinder heri:


Stemplet var dog ikke meget for at komme ud -

 men mødet mellem M30 og  M2, med wiretalje derimellem
  - fik udfaldet til at ske på tilsigtet vis.















 En ny reservedel for reparationens afslutning afventes nu.

Jørgen lagde kamera til.


/
LLZ