Lørdagen startede med at trække en permanent trykluftforsyning fra værkstedsremisen til dampremisen igennem det trækrør, der blev gravet ned i august måned. Hidtil havde der været ført en gummislange igennem røret, men den blev nu skiftet ud til et mere langtidsholdbart PEX-rør.
Efter en times indsats på gården koblede vi et sæt deplorider læsset med sveller på banetoget, og kørte mod Fem Ege. Et par laskebolte blev spændt undervejs med vores akku-slagnøgle og velankommen til Fem Ege startede vi på dagens opgave med udskiftning af træktømmeret på det nordlige sporskifte. Opgaven blev gennemført med håndkraft, så der måtte slides lidt med at få de gamle sveller ud.
Formanden var forbi i løbet af eftermiddagen, og herefter begyndte vi at forberede punktudskiftning af sveller mellem km 4.0 og 5.0. Et større antal sveller blev forboret og lagt ud de steder, hvor vi formentlig næste lørdag kaster os over selve udvekslingen.
Dagen sluttede med afkortning i værkstedet af trækstangen til sporskiftet, hvorefter den blev monteret på vej hjem.
Steffen
Sporet klodses op og svellerne frigøres, hvorefter de kan trækkes ud. |
Formanden kiggede forbi og hjalp med at løfte mens Claus B. skruer svelleskruerne i. De gamle sveller ligger i forgrunden. |