Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

torsdag den 9. februar 2017

Torsdagsbilledet #98

Mens det lige nu sner en lille bitte smule udenfor...

M24 leger i sneen - måske en af de sidste gange inden motoren frostskades... vinteren 78/79 Foto: PBJ
M24 var i stand til at køre da den kom hjem fra ophuggerfirmaet Petersen & Albeck i 1975, hvortil den var kommet i 1969. Sat i drift i 1978 efter mindre reparationer, men hensat med motorskade i 1982. M24 er bygget på Nakskov Sukkerfabriks eget værksted i 1962.

Heldigvis er M24 kørende igen som en vigtig driftsenhed efter en omfattende hovedreparation, afsluttet i 2005 og sidenhen et par seriøse udfordringer med brændstofpumpen.
Vi mangler faktisk at få malet trekanten med A D.d.S. på siden af M24 igen...
M24 er et dieselelektrisk lokomotiv med 3 aksler og en Deutz F4M716, 4 cyl. vandkølet diesel på 102 hk. Banemotoren er på 75 hk. Vægten er 12 tons.

mandag den 6. februar 2017

Nyt fra maskinafdelingen #06-17 06/02 - maskinafdelingsmøde:


Motorstativ med M4 motor i behagelig arbejdshøjde. Ventilholder i rensekarret.



Som en fin lille overraskelse til aftenens mødedeltagere havde Carsten færdiggjort et motorstativ til motoren fra M4, der nu står i motorværkstedet. Ventilerne er anbragt i det nye rensekar, hvor de afventer rengøring og eftersyn. Der hændte dog ikke noget praktisk denne aften, idet det var tid til et afdelingsmøde inden generalforsamlingen den 4. marts. På mødet gennemgås, hvad der er blevet gennemført af sidste års planer, samt fastlægges planer for resten af året. Så kan de blive diskuteret og godkendt af de fremmødte medlemmer på generalforsamlingen. Det var et fint møde og vi nåede til enighed om hvilke projekter, der skal placeres hvor i de tre forskellige trin i raketten for det kommende år. Hvilke må man vente med at høre til generalforsamlingen. Vi var 13 mand rundt om bordet denne aften.

Mafd-møde med en masse god snak rundt bordet. Resultatet præsenteres på GF2017 den 4. marts

søndag den 5. februar 2017

Nyt fra Bafd 4-2-2017

Peter kom først på bloggen og fik beskrevet læsning af en Frichs motor på Hedehusgården lørdag morgen. Vi transporterede den til vognhallen på Brandhøj og efter at de kritiske dele var behandlet med et rustbeskyttelsesmiddel, så fik vi bakset den på plads i pallereolen.

Kenneth Petersen har gennem et par år haft placeret en Grimstrup trolje i hallen og den ville han nu hente hjem til privaten. Den var selvfølgelig placeret mellem en del andet materiel, så under flittig benyttelse af skydebroen fik vi hentet troljen frem og tømt den for diverse hjul og aksler, der midlertidigt var placeret på den. Troljen blev læsset på en trailer og hjulsættene blev placeret de korrekte steder i hallen, så vi har overblik over, hvad vi har af materialer.

Mens vi baksede rundt med motorer og materiel tilberedte Claus en lækker risotto-ret på det medbragte brændekomfur. Den blev indtaget udendørs, som kutymen i Baneafdelingen plejer at være året rundt medmindre at det regner.  Mætte af de store mængder mad begyndte vi efter middag at udveksle sveller på et par korte strækninger i hovedsporet på Brandhøj st. Vi fik hurtigt fundet rutinen og efter et par timer havde vi udvekslet 24 sveller. Turen gik tilbage til Hedehusgården og dagen blev sluttet af med at montere puffere på ASEA lokomotivet , der nu er placeret i udstillingen i vognhallen på Hedehusgården.

Claus har leveret dagens fotos.

Steffen
Frichs motoren læsses af Storebæltsvognen

Der er gang i feltkøkkenet

Sveller hentes frem fra lageret bagved hallen

De første spormål monteres

Spigrene slås i med trykluft

Det færdige resultat

Nyt fra værkstedet 4/2-17

Lars og jeg var mødt tidligt ind, da vi havde aftalt med Steffen, at de godt kunne transportere den Frichs-motor, der i mange år har stået i pallereolen i hjørnet af værkstedet, til Brandhøj. Det gik så stærkt med at få trukket den frem og læsset den, at jeg ikke nåede at få billeder af den, inden baneafdelingen kørte.
Når jeg nu ikke nåede at få billeder af motoren, så var det jo godt at Claus havde kamera med, så han kan kunne forevige aflæsning på Brandhøj. (foto Claus N)
Motorstativet til M 4´s motor
Efter det lille stunt med motoren, fik Carsten og jeg rykket lidt rundt på tingene og omplaceret pallerne i den nederste venstre del af pallereolen. Efter det gik Carsten i gang med at lave motorstativet til M 4´s motor færdig. Hvilket blev dejligt stabilt at arbejde ved.
Siderne med hakket.
Jeg arbejdede videre med Vildmosens beklædning, hvor jeg fik fremstillet og monteret vinkeljernet, der sidder i bunden af bagpladen. Derefter begyndte jeg på at lave de vinkeljern, som skal sidde på siden i bunden, der blev skåret hakker til den bagerste kedelbærer, så de kan komme tæt nok på fyrkassen.

Bagpladen til kedelbeklædning har fået monteret sit vinkeljern  i bunden.