Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 3. januar 2015

Nyt fra Bafd 3-1-2015

2015 startede med to arbejdsdage i træk i Baneafdelingen, både fredag og lørdag. Fredag var det kun et lille hold på 3 mand, der udførte opgaver som et led i materielflytningen på Brandhøj. De store Nymølle tipvogne, der blev hentet ind i vognhallen for en uge siden, var nu tøet så meget op, at gamle blade, kompost og grus kunne graves ud af dem, så vognkassen kunne rengøres. Efter et par timer var alle rengjorte og vi brugte resten af dagen med at rydde op i hallen og lægge løse hjul på plads i pallereolen.

Lørdag fortsatte et større hold med materielflytningen. Det næsten forårsagtige januar vejr hævede arbejdsiveren og vi fik flyttet en mængde materiel. Ca. 30 aksler med hjul i 785 mm sporvidde blev hentet op fra den lave oplagsplads og placeret i kasserne på Nymølle tipvognene, så vi har et godt overblik over, hvad vi har liggende. Lokomotivet fra Skævinge lergrav M33 (fabrikat ukendt) blev hentet op fra de fugtige omgivelser og transporteret op til vognhallen, hvor det blev afrenset for jord og løse rustskaller.

2 kassetipvogne i sporvidden 750 mm fra H.Hoffmann & Sønner blev ligeledes hentet frem, rengjort samt placeret i vognhallen. M35 (Kastrup Maskinfabrik) og M32 (Pedershaab) blev også løftet fri af den våde oplagsplads og placeret langs med sporet, så de kan flyttes næste lørdag. Endelig fik et hold frigjort vores trævogne fra Fakse Kalkbrud for træer, så de også kan flytte indendørs i nær fremtid.

Steffen




Jeg havde fornøjelsen af at deltage i lørdagens arbejder og fik taget et par supplerende fotos, som du kan se her:
mvh Leif
Nymølle tipvogne tømmes for gamle blade, buske og kompost

Et pænt lille tog, men med afvigende sporvidder. Vognene er 785 mm.

Kasse tipvogne fra Hoffmann på vej mod hallen


M33 er fundet frem og er renset samt har fået løsnet bremserne.


Et Hofmann vogn sporsættes. Med lidt justeringer kan 750 mm materiel godt
køre på 785 mm spor.

søndag den 28. december 2014

Nyt fra Bafd 27-12-2014

Ovenpå et par juledage var der atter aktivitet i Baneafdelingen. Sneen havde dækket Hedeland med et tyndt lag og solen skinnede fra en skyfri himmel. Perfekt vejr til materielflytning på Brandhøj.
Dagens første opgave var aflæsning af Simplex lokomotivet M16, som Salta gravemaskinen med et snuptag løftede ned fra deploriderne, hvorefter vi kunne skubbe lokomotivet på plads.
En stor del af dagen brugte vi på at flytte 4 store tipvogne (785 mm) fra Nymølle efter først at have savet dem fri af træerne. De har nemlig stået det samme sted i 30 år og var derfor omkranset af nogle tykke træer.
Derefter kom turen til M38, der er et hjemmebygget lokomotiv fra Torneværket på Bornholm og som ligeledes stået på Brandhøj i 30 år. Det blev også flyttet med gravemaskinen og efter at transmissionskæderne var blevet skåret over kunne det rulles på plads i hallen.
Dagen sluttede med aflæsning af nogle hjul fra Hedehusgården, hvorefter vi indtog en sen eftermiddagskaffe og kørte hjem i mørket. Materielflytningen fortsættes på lørdag.

Med denne lille beretning ønskes bloglæserne et godt nytår og tak for interessen i 2014.
Steffen
M16 på skydebroen i vognhallen (CN)
M38 afventer flytningen til vognhallen

Træerne stod tæt op ad de store tipvogne

En tipvogn er skåret fri af træerne og er ved at blive tømt inden flytningen


En stenvogn blev også flyttet. I forgrunden er M38 sporsat

Kolonnen af 785 mm Nymølle tipvogne. De rummer hver ca. 3 m3. 



Transmissionskæderne skæres over så M38 kan rulle.