Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

mandag den 20. februar 2023

Nyt fra maskinafdelingen #08-23 20/02:

Statusfoto sidst på aftenen, hvor både C3 og C4 er grønne udenpå og bænkene snart er på plads

 Aftenens projektgennemgang foregik under indtagelse af lækre fastelavnsboller, som Klavs havde medbragt. Status på C3/C4 er god. C3 er bortset fra lidt småsager klar til afprøvning. C4 er godt på vej. Sider er monteret, bogier forventes snart klar. D8 har fået sit førerhus på, M30 er snart serviceret. 

Og så kunne vi ellers bare gå ud og fortsætte det gode arbejde… Så Brian m.fl. fik hentet alle sædebrædderne over fra snedkerværkstedet, så 2 x Jan og Bjarne m.fl. kunne få monteret de vandrette brædder, mens John og Klavs tapede og malede siderne udvendigt på C4. Jeg fik malet undersiden af den ene C4-bogie, der snart skal have hjul monteret. Den anden er næsten klar og fik lidt reparationslapninger og nymalede aksler. 

De gamle hjulsæt til M9 kom ind og så skulle kædehjul mv. afmonteres. Det krævede både knofedt og flere slag med den store hammer – men af kom de! Samtidig stod Fritz ved drejebænken og skrubdrejede den første af de nye nav for kædehjulene dertil. Dog havde Carsten og Fritz først en tung opgave med at få den store fireklo afmonteret og kørt til opbevaring for nu. Gert fortsatte med eftersyn af M30, herunder tilspænding af parkeringsbremsen og tjek af lys mv. Vi havde da også hyggeligt besøg af John P., så vi var 14 mand på Gården denne aften. /Leif

Nymalet bogie-underside. Oversiden fik i lørdags

Bænkbrædderne lægges løst ud før de skrues fast

På C4 monteres bænkbrædder, påsættes malertape og rulles farve på, mens M30 serviceres og der bankes på M9 hjulsæt. Travl dag i værkstedet. 



Kædehjulene på de gamle hjulsæt fra M9 skal af!

Den store hammer er i brug!




M30s parkeringsbremse justeres

Nav for kædehjul til M9 skrubdrejes


søndag den 19. februar 2023

Nyt fra Bafd 18-02-2023

På trods af et par afbud var der mødt et stort hold frem til dagens aktiviteter i Baneafdelingen. Vi delte os derfor i to hold, så der kunne arbejdes med forskellige opgaver på banen.

Det ene hold bestående af Claus B og Brdr. Hein kørte på Brandhøj for at læsse ballast til sporjusteringen foran vognhallen. Peter blev sat af på Stenager trb., hvor han skar perronstøvler ned, så de passer til den kommende perron. Samme sted blev den oprindelige svelleperron fjernet i ugens løb, og der er nu klar til sætning af en ny perron med forøget længde.

Stormen Otto passerede landet natten til lørdag og havde revet en port op på vognhallen på Hedehusgård. Et par facadeplader var flået af denne, så Steen og Rasmus tog sig af reparationen. Lars og jeg arbejdede med understopning af sporskifte 115, og det lykkedes at få det færdiggjort i løbet af dagen.

Søren og Claus B. fik hentet endnu et læs ballast, og med dette tog kom også det flotte førerhus til D8. Ved hjælp af en talje fik vi løftet det over på underdelen i løbet af eftermiddagen, og nu begynder man rigtig at kunne se resultatet af mange års arbejde primært udført af Søren.

Benjamin kiggede også forbi og fik monteret en tidsskriftshylde i Damp Af samt en ny tavle med afgangstider ved kiosken.

Næste lørdag afholdes afdelingsmøder i Bafd og Bygningsgruppen, hvorefter vi formentlig tager til Stenager og begynder på perronmontagen. 

Steffen

Stormen havde flået et par plader af den ene port


Der læsses ballast bag hallen på Brh st. (SH)

Steen og Lars er ved at montere de sidste par laskebolte i spsk 115.

En sjælden oprangering af et ballasttog. Førerhuset til D8 er hentet
op fra hallen på Brandhøj st.


Søren gør klar til løft
Stenager trb. er ryddet og der er klar til sætning af den nye perron (PH)


D8 skubbes ind under førerhuset


E28 skubber D8 ind i værkstedet (SH)
Sporskifte 115 justeres af Lars på stoppemaskinen.