Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

mandag den 13. maj 2024

Nyt fra maskinafdelingen #18-24 13/05:

Kaffehygge efter indtagelse af lækre grillpølser...

Vi var en flok, der startede aftenen med en tændt grill, lækre pølser og kartoffelsalat, som vi nød i den dejlige aftensol. Carsten og Mikkel havde været ude på Brandhøj for at hente et par smalle deplorider, der er mere egnede til at være under B3 – Sukkergris. Så dem fik de anbragt solidt under rammen. Bygningsholdet med Niels, Kjeld, Johnny m.fl. fortsatte opgaven med udskiftning af taget på kiosken. For lige som vognhallens gamle tag uheldigvis var lagt med den første generation af plader uden asbest, som forvitrede helt, så var turen nu kommet til kioskens tag. Der bliver samtidig lagt mere isolering og ophængt nye tagrender. De kom langt med den første side! I Museumsgruppen var Tim og Jan S. igen mødt tidligt ind for at arbejde videre med bygningen af de to monitorkasser, så måske er de helt klar til søndagens - og 2. Pinsedagens forhåbentlig mange rejsende / museumsgæster. Benjamin har arbejdet godt videre med filmfremviserne og den ene kørte fint hele søndagen. Den anden enhed er på vej…  

Andrew, Benjamin og jeg fik også trukket kabler frem til elektrikeren, så både monitorkasser og senere montrerne (- der ikke er bygget endnu) kan få lidt forsyning. Samtidig lå Jan O. og Jan Dølle langs motorstammen og foretog eftersyn af vognenes bogier og undervogne, så der var temmelig trafikeret på gangen. Vi gik heldigvis ikke meget i vejen for hinanden…

Jeg opholdt mig mest i museet denne aften, for vi vil så gerne blive helt færdige med den nye udstilling. Der er dog et stykke vej endnu… Hvad alle 15 mand, der blev set på Gården fik udført denne dejlige aften, fik jeg nok ikke noteret /Leif

Spillemand på en tagryg...

Der bliver lagt nye, fine plader på kiosken

Jan og Jan efterser motorstammen

Ophængning af de gamle plancher - indtil de bliver udskiftet med nye

Forundersøgelse der hvor den nye port til værkstedudvidelsen skal placeres




søndag den 12. maj 2024

Sommerens første plandag 12. maj 2024:

Første motortog klar til afgang - omringet af fotograferende, norske smalsporsfans

Med sol, fuldstændig blå himmel og kun let vind, så var forudsætningerne for en god sæsonstart til stede. Museumsgruppen havde også brugt lørdagen på at gøre klar til sæsonen. Der var vasket lokomotiver, ryddet op og etableret en væg med avisklip fra de sidste 50 år. Også en skærm med film et sat op og to spændende kort, hvor områdets historiske smalsporsbaner er indtegnet over på et nutidigt kort. Det var der mange, som fandt interessant. Arbejdet med at forbedre museets udstillinger fortsætter naturligvis.

Vi blev ikke skuffede over sæsonstarten. Allerede motortoget var godt fyldt før afgang og omringet af en stor flok norske smalsporsfans. De havde været på ni dages tur rundt Tyskland og Holland. Nu gik turen hjemover med et sidste stop hos os – og de var meget begejstrede over det de så. Både M24 og M25 blev præsenteret undervejs. Første damptog var fyldt til sidste plads og alle små børn sad på skødet – og under turen dukkede der jævnligt en norsk fotograf eller to op langs banen. Vi satte både folk af på Rubjerg og Fem Ege. Flere havde fyldte picnic-kurve med sig. Efter Rubjerg kørte vi gennem den nyligt renoverede kurve og bemærkede naturligvis det rolige forløb på strækningen. Flot arbejde!

 I løbet af dagen talte jeg med flere, der havde været på troldejagt og undervejs havde set toget køre forbi. De kom med på en tur, ”som i hvert fald ikke blev den sidste”. Som altid en fornøjelse at se begejstringen i øjnene på både små og store. Som altid var der også mange medlemmer og stamkunder ombord, der længe havde glædet sig til at sæsonen endelig kom i gang. Vejret holdt sig flot hele dagen og der var travlt på de fleste tog – det stilnede dog lidt midt på dagen, men en perfekt start på sæsonen. Jeg glæder mig allerede til Pinsen, hvor vi både kører søndag og mandag. Må vejret også være med os der! /Leif
Ikke kun normændene fandt togkørslen spændende


Bastian fangede toget ved Plantagen



Også rangeringen bliver massivt overvåget

Et godt fyldt tog står klar til afgang

- og på Fem Ege udveksles ligeledes mange passagerer


Travlhed og stop på de fleste stationer

Krydsning på Brandhøj

Der er pænt på Sletten, men vi savner køerne



Bastian fangede også damptoget ved Naturlegepladsen


- igen en fyldt perron

Den nylagte kurve er behagelig at befare. Langs sporet ligger de gamle skinner - lidt endnu


Nyt fra Bafd lørdag 11-05-2024

Lørdag var endnu et hold samlet på banen, og dagen kom til at stå i oprydningens tegn. Dagens mandskab udgjorde to mand – Børge og Peter, der sprang kaffen over og kastede sig ud i dagens opgaver.

Vi startede med fordeling af grusbunken ved drejeskiven, samt fjernede tre perronforkanter, der tidligere havde fungeret som støttevæg. Perronforkanterne tog vi med til Brandhøj, hvor de med tiden skal bruges til perronforlængelse.


På Brandhøj fik vi tilkoblet et sæt diplorier, da dagens egentlige opgave var oprydning i kurven ved km 4,0. Lige inden afgang blev vi kontaktet af en gruppe, der havde en ældre mand, som havde fået et ildebefindende under en gåtur. Gruppen var urolige for mandens helbred, og ville gerne have ham kørt til Rubjerg, hvor en bil ville hente ham med henblik på lægetjek. Vores arbejdstog er ikke beregnet på persontransport, men i dette tilfælde anså vi situationen som alvorlig nok til at bidrage med en hjælpende hånd. Manden, der var noget konfus og usikker på benene, blev bragt sikkert til Brandhøj og overgivet til et hold af bekendte, der bragte ham videre med bil.

Opsamlingen af udskiftede sveller ved sporfornyelsen gik efter planen og efter en lang dag kunne de sidste sveller fra sporombygningen henstilles på oplagspladsens sidespor på Brandhøj.


Vi glemte at tage før-billeder, men alle de gamle sveller fra sporombygningen er nu fjernet, så kun skinnerne ligger tilbage. Nogle af dem skal transporteres til Fem Ege, hvor de skal indgå i baneforlængelsen, andre skal til Brandhøj og valses, inden de skal samme vej.


Fredag havde et arbejdshold fortsat klargøringen af banen på strækningen mellem Rubjerg og Fem Ege stationer. De havde også nået at ballastere det sydlige sporskifte på Sølund station. På vej hjem fra Brandhøj havde vi stadig energi til at samle de udvekslede sveller op. 
Sølund set mod syd. Skiftet er nu forsynet med nye sveller, justeret og efterballasteret og dermed klar til sommersæsonen.

PH