Efter sidste lørdags påbegyndte arbejde med at udjævne stigningen på rampen, fortsatte vi samme sted. Lørdagens vejr var lettere overskyet med mindre regnbyger og en omgang hagl sidst på eftermiddagen. Intet der dog kunne stoppe dagens arbejdshold.
"Det bugter sig i bakke, dal..." Undervejs i arbejdet med at løfte sporet, så det til tider frygteligt ud. |
Vi havde fra morgenstunden besøg af et lille hold fra Vestsjællands Veterantog, der med lastbil var forbi for at hente fire gamle DSB bomdrev. Vi har erkendt at de ikke kommer i brug hos os. Folkene fra Vestsjælland ledte efter bomdrev, og så kunne de få vores. Vi må stå sammen i branchen!
Arbejdet med at løfte sporet kom hurtigt i gang, og da sporet i forvejen var forsynet med ballast, skete der hurtigt fremskridt. Dagens hold bestod af Steen, Steffen, Peter H, Lars og 2 x Claus. Hans udførte oprydningsopgaver på Brandhøj.
Vi holder på toppen af rampen, og Steffen og Claus B er ved at klargøre stoppemaskinen til dagens arbejde. |
Claus N stod for dagens varme frokostret, der blev indtaget i sporet nedenfor rampen. |
Efter frokosten fortsatte stoppearbejdet og efter en sidste gennemkørsel, har vi nu løftet sporet og mindsket stigningen til 40 promille. I løbet af påsken regner vi bl.a. med at efterballastere sporet. Herefter kan det sætte sig lidt, inden vi udfører de sidste justeringer, så sporet er klar til årets kørsel.
Da vi nu havde stoppemaskinen varmet op, trak vi op til sporviften foran museumshallen og justerede og understoppede spor 22.
Peter H i pit. Tre vakse mekanikere i skikkelse af Steen, Claus B og Lars foretager små justeringer for at øge maskinens ydeevne til den sidste gennemkørsel af sporet på rampen. |
Spor 22 understoppes. Lars kører maskinen og Claus B jævner ballast. |
Så er vi ved at være færdige i spor 22. Næste opgave venter. |
Et langvarigt restaureringsarbejde på PM-loket D 8, foretaget på et sjællandsk filialværksted, nærmer sig sin afslutningsfase. Derfor hentede vi lokomotivets ramme og færdigrestaurerede førerhus frem fra museumshallens fjerneste ende. Vi håber, at delene inden så farligt længe kan forenes med motor og hjulsæt.
M 12 trækker tipvognsrammen med delene til D 8 ud af hallen, så den kan rykkes frem i sporet. |
Som tidligere nævnt er der planlagt arbejde flere dage i påsken, bl.a. med efterballastering på rampen.