Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

torsdag den 28. august 2014

En helt almindelig køredag i K14:


Ferieperioden og det helt gode vejr er slut, så vejret vekslede lidt mellem sol og overskyet. Længere inde mod København styrtregnede det fra sorte bygeskyer og det holdt vel nogen gæster bort fra vores dejlige bane denne dag. Vi blev kun ramt af få, venlige byger og endnu engang kan vi konstatere at vejret bare altid er lidt bedre i Hedeland.
Vi kørte derfor en masse glade folk og madkurve ud i området og selvfølgelig stod mange af på naturlegepladsen, der ud over en masse sjove aktiviteter også byder på overdækket madpakkehus.
Således havde vi endnu en herlig dag på banen. Se lidt fotos fra dagen…

Motortoget med M24 foran er ved at bakke til perron

En af de få byger får paraplyerne frem

Vandpåfyldning ved middagstid

Afsætning af gæster på Rubjerg. De skal ned i Lergraven med madkurven

Køerne er ved at drikke det sidste fra vandhullet. Tør sommer...
















På en tidligere køredag i juli, blev der optaget en film om en dag på banen. Den viser en del om opgaven som man har som togfører. Bliv inspireret og bliv medlem J Der er altid plads til flere…
Der er også optagelser fra Brandhøjbanen, som ligger ved Stenager trinbræt. Her kører de med en noget mindre sporviddde end vores, som endda er mindre end det halve af normalspor.

mandag den 25. august 2014

Nyt fra maskinafdelingen #33-14 25/8:

Den 230 kg tunge klods placeres under boret
Sprængt dæk efter tung last
Huller mellem puffer og mellemplade udmåles

23 mm huller bores


- og næste bor slibes op
Mads lægger sidste hånd på 1684



Klar. De hvide markeringer er ikke malet. De giver lidt patina...

Onsdagsholdet har ordentlig fået ryddet ud på lagerhylderne i vognhallen. Det har frigivet sporet, så vi snart kan få kørt udvalgt materiel videre til vognhallen på Brandhøj. Det ser godt ud!
En anden opgave i sidste uge havde været at få transporteret 2 klodser på hver 230 kg ind i værkstedet. Det foregik på den sorte sækkevogn - 15-20 min efter veloverstået og anstrengende transport lød der først et RRRITCH og så et ordentlig brag - det var dækket på sækkevognen, der opgav ævred efter den heftige transport. Carsten kunne derfor denne mandag måle op til hvor hullerne skulle bores og vi fik anbragt den første klods under den store boremaskine. Selve borearbejdet er hårdt for borene, så Per måtte jævnligt slibe bor, mens Carsten og Jan borede igennem den 1o cm tykke, massive jernklods. Når Mads og jeg ikke hjalp til, så skruede vi kantlister på og malede puffertøj mm. på 1684, så den sidst på aftenen kunne klarmeldes til udkørsel i vognhallen. Jeg har valgt ikke at male de hvide sidemarkeringer for ikke helt at fjerne gammel patina. Vær opmærksom på, at trætjære er lang tid om at tørre helt! Vi havde en fin aften med 6 fremmødte og flittige folk.





Frasorteret...

opryttede lagerhylder

Nyt fra baneafdelingen

Heldigvis foregår der mere på HVB, end der rapporteres på denne blog. Noget af det, der ikke blogges så flittigt om, er nogle af de mindre opgaver, der ofte løses udenfor weekenderne. Der eksisterer flere hverdagshold, der med mere eller mindre fast besætning, udfører en hel del opgaver. Her er et lille udpluk af billeder fra nogle af de seneste baneafdelingsopgaver.


Lige syd for overskæringen med Stærkendevej, har der i mange år ligget en stump drivkæde fra en gravemaskine. Den stammer uden tvivl fra enten grusgravningen i området eller fra arbejdet med at planere området. Af kædestørrelsen at dømme, har gravemaskinen ikke været blandt de små. Kæden blev bjærget med en kombination af stropper og gravemaskine. Foto: LLZ.
Kæden aflæsset ved skrottipvognene i spor 4 på Hedehusgården. Der kan blive en del brevpressere af kædeleddene! Foto: CN.

Vådsandblæsning af kilometersten 1,5 lige nord for Brandhøj. Foto: OB.