Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

torsdag den 24. august 2017

Nyt fra Maskinafdelingen 21-08-2017


Så gik der for alvor "hul" på E28; Vi fik adskilt alle de bærende dele og rammen. Så nu venter en afrensning og sandblæsning af alle dele inden de samles igen.
Et 'før' billede af E 28.


Et 'efter' billede.
Steffen var forbi med et læs "haveaffald" i form af en trailer fuld af håndkløvet birkebrænde fra et træ, han var blevet træt af i sin have, som jeg hjalp ham med at læsse i to tipvogne, så det kan lagres.

M 4 fik monteret sit motorhus igen efter at motoren endeligt er blevet justeret ind ved hjælp af de flinke gutter fra DieselHouse. Nu skal de sidste detaljer på førerpladsen genmonteres, så er den færdig og klar til at blive sat i drift.
Resultatet af arbejdet på M 4 kontrolleres af de kyndige.
Det ene bremsehåndtag på M 24 blev repareret, så maskinen er klar til drift igen.

Vi var syv mand på gården denne regnfulde aften.

Mvh. Hans

Torsdagsbilledet #125

Med de mange billeder vi har set fra Hedehusgården fra Hjarnes kamera, og efter at have set den nye jubilæumsfilm fra vores 40 års jubilæum, kan det være rart at komme lidt til vejrs og se Hedehusgården som den så ud tidligere. Heldigvis kan man gå på det Kongelige Bibliotek og bladre i Sylvest Jensens mange luftfotos - og naturligvis er der også et af Hedehusgården - det hedder nks_01614_1.
Hedehusgården ses nederst i venstre hjørne. Alt ånder fred og idyl langs træladen og der er ingen spor af grusgravningen, der rykkede tættere og tættere på gården. Brandhøjgårdsvej er ikke anlagt. Til gengæld ses Hedehus Teglværket tydeligt.
Hedehusene set fra vest. Foto: Sylvest Jensen - formentlig omkring 1960.

søndag den 20. august 2017

Nyt fra Bafd 21-08-2017

De seneste par køredage er grene begyndt at hænge lidt for tæt på vores personvogne og passagerer. Arbejdsholdet fra baneafdelingen foretog derfor udrykning med et rydningstog. Vi startede med at rydde grene på strækningen fra Hedehusgård og ned ad rampen. Vi arbejdede under lidt af et tidspres, for vi skulle koordinere arbejdet med et særtog med gæster fra DieselHouse, der skulle tilbage efter en tur til Fem Ege.
Nedhængende grene klippes med vores hydrauliske fingerklipper.

M 25 og særtoget ankommer i spor 2 på Hedehusgård, mens arbejdstoget venter i spor 3.
Efter særtoget og dets passagerer var ankommet til Hedehusgård, kørte arbejdsholdet igen ud til rydningsarbejdet. Denne gang ved Fiskesøen nord for Sølund. Efter en eftermiddag med hårdt arbejde kunne de sidste dele af holdet køre i remise omkring 18.30.

Det var tiltrængt med en studsning af bevoksningen mellem Hedehusgård og Sølund. Forhåbentlig kan passagerer og togpersonale nu befare strækningen uden fare for at grene generer dem.