Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 20. maj 2017

Jubilæumsdagen - link til ibk.dk

Der kan skrives meget godt om vores jubilæum. Og det bliver der heldigvis også på nettet, på Facebook og i aviserne. Vi har selv kort skrevet dette >  Når vi får sundet os lift, så skriver vi lidt mere ;-) men der er da en masse billeder...

I Taastrup Avis har de skrevet disse flotte ord >: (og sat en video fra Brandhøjbanen ind :-) )


torsdag den 18. maj 2017

Torsdagsbilledet #111

Sidste torsdagsbillede var programmet for 40 år siden. Denne uges billede er programmet for jubilæumsfesten ud i nær fremtid - nemlig på lørdag. Vi håber på sol, vindstille og en masse glade gæster! Se også omtalen på nettet hos Sjællandske Medier: http://sn.dk/Taastrup/Veteranbanen-fejrer-jubilaeum-Se-lokomotivparade-og-stig-til-vejrs-i-varmluftsballon/artikel/655756




mandag den 15. maj 2017

Nyt fra maskinafdelingen #20-17  15/05:


En dejlig solbeskinnet aften med motoren i gang på 5 lokomotiver.

Der herskede en hektisk stemning i og foran værkstedet, hvor flere af de små maskiner fik et grundigt eftersyn – både det årlige og en ekstra omgang for at være klar til jubilæet. Mikkel havde en travl dag og aften med at få dem alle klar. Det samme med dem, der arbejder med færdiggørelsen af M4 og især T1. Der bliver arbejdet flittigt for at få begge lokomotiver klar. Begge havde motoren i gang for at justere det sidste og montering af instrumenter, nøgler og startkontakter. T1 fik også et dyt-horn som blev vel rigeligt testet – synes maleren, der stod med hovedet i motorrummet og malede motorhus-stativet… De sidste dele til T1; motorhjælm, sider og sandkasse fik en omgang maling, så den kan blive endelig samlet på onsdag. Lars O. fik sammen med Carsten bøjet en massiv stang jern til en fin ”stok” til T1´s kobling, samt afrenset og malet den. Det blev sent denne aften, men så er status også: Vi når det! Vi fik samtidig hyggeligt besøg af Stefan fra Fyn og var derfor 9 medlemmer på værkstedet.


Lars og Carsten bøjer jernstang til pufferstok

Per får syet kablingen til M4´s instrumentpanel

Status efter en lang dag på værkstedet er god.


søndag den 14. maj 2017

Nyt fra bafd. 13-05-17

Sidste lørdag skiftede vi et par sveller i et af sporskifterne på Hedehusgården station. Denne lørdag var der igen fokus på sporskifter og på at lave skillevæg i vognhallen. Mens de forskellige arbejdshold startede op, blev banechefen kørt til Fem Ege, hvor han begyndte sin årlige strækningsvandring mhp. at tjekke banens tilstand og udarbejde sommerens vedligeholdelsesplan.
Sandblæsning af trækbuk. Arbejdstoget er kørt ind på vognhalsbanegården, hvis en af dagens mange lokomotivprøvekørsler skulle få behov for at komme ud på strækningen.

Hjemme på Hedehusgården blev den første skifteost sandblæst, mens det motoriserede jordbor blev hentet frem. Vi manglede nemlig at sætte et par stolper til væggen i vognhallen. De skulle sættes, før vi kunne begynde at bygge væggen.
Så begynder opsætningen af væggen. Jørgen og Lars på stiger, mens Kenneth i baggrunden må benytte et ASEA-lokomotiv som ståsted.

Imens den ene prøvetur og materielafhentning efter den anden passerede, bevægede sandblæsningen af trækbukke sig støt fremad. Inden dagen var omme var fire styks sandblæst og grundmalet. Forhåbentligt kan et malerhold i løbet af ugen få dem gjort færdige.
M 30 rangerer materiel på vognhalsbanegården. Lige foran M 30 har fotografen kortvarigt efterladt sit sandblæsningsarbejde.

I vognhallen fortsatte vægholdet resolut sit arbejde og nåede samtlige alu-lægter og fem gipsplader inden det blev fyraften. Ind i mellem var der også blevet tid til lidt målrettet græsslåning omkring vognhallen. Der blev ikke holdt mange pauser denne arbejdsdag!

Glæden var til gengæld stor, da det endelig blev tid til kaffe i baneafdelingen! Når vejret er godt, smager kaffen og småkagen bare lidt bedre.



























Arbejdsdagen sluttede med aflæsning af et af de telte vi skal bruge ved jubilæet på lørdag, tankning af lok og kompressor, inden kompressorvognen kørtes til Brandhøj og M 40 blev taget med den modsatte vej.