Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

fredag den 16. oktober 2015

Drejeskiven del 3 - 151015


Så blev det lille specialteam (næsten) færdig med "projekt nyt dæk på drejeskiven" Der mangler nu kun lidt tilpasninger ved låsebeslag og en inspektionsluge. Lad billederne fra aftenens indsats tale for sig selv. Tak til holdet for godt arbejde!

(klik på fotos for at få en billedserie med større visning)


Passerbræt monteres så den perfekte cirkel kan markeres

Remissekatten holder øje med arbejdets fremdrift hele aftenen

Der skæres ud til drejeskamlen i midten af skiven

Der skæres ud til hjulprofilet i midterplankernes side

Testsnittet inspiceres og saven justeres lidt

Der skal tre mand til at føre de lange planker igennem saven

Der saves til  i den ene ende og males i den anden

Drejeskiven testkøres med succes og aftenens arbejde er endt. Det begynder at regne let...

Vi betragter Onsdagsholdets fine arbejde med at afmontere motorhus

Nyt fra Bafd 10-10-2015 findes længere nede på siden

torsdag den 15. oktober 2015

Torsdagsbilledet #30

Forrige uge så vi den nyanlagte trace over sletten. Her er vi (senere på året 1989) nået til vejs ende med sporlægningen. I det der siden er blevet en tradition, sluttede vi af med et 'heltebillede'. Det er blevet til en hel del af den slags siden!
Med M 12 og melisvogn 9 (den gang arbejdsvogn for baneafdelingen) poserer en række medlemmer for fotografen. I øverste række fra venstre ses: Henning Dyrkilde, Claus Nielsen og Steffen Lyngesen. Siddende fra venstre: Hans-Henrik Nielsen, Finn Sørensen og Peter Hein. Poul Berrild tog billedet.

mandag den 12. oktober 2015

Nyt fra maskinafdelingen #36-15 12/10: (og onsdag 7/10)

Onsdag aften lægges del 2 af drejeskiven
Her ændres en plade til en skive :-)
Store mængder sveller klar til afhentning
Gamle sveller pakkes på deploriderne



M24 efter velafsluttet prøvetur med fuldt tog
(klik på fotos for større billeder)

Drejeskiven fik dæk på 2. halvdel forleden aften, så nu mangler blot midten og afslutning langs enderne. Det skete på en arbejdsonsdag, hvor også maskinafdelingen fik færdigjusteret og prøvekort M24 med et tilfredsstillende resultat. Der resterer blot lidt bremsejustering og småting før den kan klarmeldes til juletrafikken. Baneafdelingen sendte også et deling afsted efter alle de mange udskiftede sveller, der blev opsamlet på deplorider og nu afventer afhentning. 

Jeg kunne derfor starte aftenen med at male det nylagte dæk og derefter fortsætte med at Lejfe de koblinger til M15-3 og M30 som Mikkel færdiggjorde denne aften. Mikkel gav også en hånd hos M25-holdet, der denne aften påbegyndte det store projekt med at renovere motor og dynamo på M25. Køler og brændstof blev tømt af og motorhus blev løsnet og gjort klar til at blive løftet af. Motoren skal have renoveret cylindre med foringer og stempler, samt efterset krumtap og lejer.

Hans og Carsten monterede de fabriksplader på M15-3, som Hans har sat så rigtig flot i stand derhjemme. Taget blev også fastgjort og andre arbejder, der snart vil gøre det muligt at montere motorhus igen, blev udført. Peter fik skrabet lejeskål til for endnu en hjulaksel og hjalp derefter Lars og Poul med det sidste på styrene fra stoppemaskinen, der har været knækket endnu en gang. Det er også et barskt miljø de sidder i… Lars fik også fræset en notgang i akslen fra T1. Kenneth fik også set på filtbeholdningen til glideleje-renoveringen. Således var vi 11 mand i gang denne kolde aften i efterårsferien.
Drejeskiven males... sort arbejde en mørk nat

Peter skraber glidelejet til
Næsten i mål. Ikke mange trædesteder mere...


Skiltehuller bores i M15-3
Taget på M15 skrues fast

Hans undersænker til passende størrelse skruer

M25-holdet klar til det store projekt
Mange bolte skal løsnes fra motorhuset


- og meget skal afmonteres 

Det sidste svejses på koblingerne
Gevind skæres i styrene fra stoppemaskinen


Kobling får en tur i sandblæseren 


- og en gang Russergrunder

Lars  fræser notgang i aksel til T1


søndag den 11. oktober 2015

Nyt fra Bafd 10-10-2015

Lørdag forsatte vi med svelleudskiftningen nord for Stenager trinbræt. Vi har nu udvekslet over 1000 sveller siden opstarten på projektet i efteråret 2014, og der er kun få arbejdsdage tilbage inden vi når målet ved "Knallertvejen" og derefter begynder at understoppe det nyrenoverede spor. Dagens tal blev udveksling af 65 sveller og vi kunne sagtens have nået en hel del mere, men vi havde alle forskellige gøremål senere på eftermiddagen.  Claus og Kenneth har leveret dagens billeder.

Steffen

Vi arbejder langs med en relativt befærdet sti, så arbejdet
bliver set og beundret af mange. Et par familier med børn
stillede straks børnenes arbejdskraft til rådighed for at
optage spigrer. Med aluværktøj går det nogenlunde let.


Der skal dog alligevel lægges kræfter i.

Svellerne trækkes ud med gravemaskinen


Spormål er monteret og spigrene bankes i ved Stenager

Vi besluttede at tage en ekstra ramme, så det var i gang med brækjernene
endnu en gang og denne gang uden assistance.

De gamle sveller læsses på deploriderne under ledelse af Søren