Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

torsdag den 7. april 2022

Torsdagsbilledet #238

Torsdagsbilledet "da vi selv byggede vogne i 2005" - her fotos fra februar

Carsten, Per og Jan ser tilfreds på rammen. Per M. og Berild står med ryggen til. (28/2-05)

 I onsdags modtog vi de færdigsvejste vogn - og bogierammer direkte fra en leverandør og kan nu går direkte i gang med at male og montere de resterende dele. Så hvad er mere passende end at vise billeder fra dengang i 2005, da alt arbejde med C1 og C2 blev foretaget på egne værksteder?

Projektet startede med lidt materialeudskæring i december 2004, men ellers gik arbejdet for alvor i gang i januar 2005. Vognene blev samlet lidt forskudt, men fremstillingen af de forskellige dele foregik parallelt.

Det er de samme dele vi skal i gang med at fremstille nu som i 2005, men heldigvis er mange af vores maskiner bedre end den gang. Og mange af os, der var med den gang, er fortsat aktive. Vi er bare blevet lidt ældre... 

Læg mærke til at førerhuset til Vildmosen, No3 står i værkstedet sammen med lokomotivet, der er under renovering. Den blev køreklar i 2008.


Materialerne er ankommet - 13. december 2004. M24 står driftsklar efter hovedreparation i 2004.


Ramme til vogn 2 svejses (feb. 2005)
Vogn 1 er allerede i gang med at få sat tag på


Opskæring af jern på en "Tranjäger"-sav var temmelig larmende og farligt...
   Det originale førerhus til No3 står og venter på at blive bygget helt om...



mandag den 4. april 2022

Nyt fra maskinafdelingen #12-22 04/04:

Endnu en tipvogn fyldes med opbrudt gulv...

Efter flere uger med tørvejr (og lidt sne), så kom der en rigtig regnvejsdag. Det holdt dog ikke folk væk – nok fordi de nye vognerammer til C3 og C4 skulle tages i åsyn. De ser meget fine ud og det skal blive spændende at få dem bygget færdig. 

Bo havde med hjælp fra en certifikatsvejser fået repareret et par revner i den midterste akselport på B3 om eftermiddagen og bagefter fik Bo arbejdet videre med en ny forstærkningsplade dertil. 

Jeg startede aftenen med en lille reparation af C3, da endebjælkerne ved en fejl var blevet svejset på. Leverandøren havde skåret dem fint af igen, så der skulle blot afrenses og grundes. Næste opgave bliver at male dem sorte – men denne aften var ikke egnet til det, da Niels og Bent gik videre med at hugge det sidste dårlige gulv op (i denne omgang) Det støver! Dog forhindrede det ikke Brian og jeg at afrense og male inde i M24´s motorhus. Det trænger til en genopfriskning. John og Klavs stod også ved den store boremaskine og fik boret de store huller i pladerne til pufferarrangementet. I mellem dem skal den store volutfjeder monteres. Lars O. fik svejset den nye bukkeform færdig og kunne derfor fortsætte med at opvarme emnet til rødglødende før det blev båret over til pressen, hvor Carsten stod klar til at lægge klodser ind og køre pressen ned og forme emnet. Hvad der ellers sket fik jeg ikke noteret, men vi var 12 mand på Gården. Fik Lars og Steen fikset noget på gravemaskinen? Det tror jeg…  /Leif

Den nye forstærkningsplade prøvemonteres på akselporten 

En ny C4-vognramme og C2 i baggrunden.
Så kan man se hvordan slutresultatet skal blive.

Plader til pufferarrangementet under det store bor

og de færdigeborede plader...


Der males i M24 motorhus

Presseformen svejses færdig >



- emnet varmes op til glødende >

- og presses i form under højt tryk!

Stemningsbillede efter en travl arbejdsaften: To fyldte tipvogne køres ud og vognrammen til C3 ind igen



søndag den 3. april 2022

Nyt fra Bafd 02-04-2022

Efter sidste weekends arbejder i overkørslen ved Hedehusgård Station fortsatte arbejdet i dag med at tilslutte spor 1 og samle sporskifte 106. Lørdagens vejr bød på vekslende skydække med solstrejf. Tørt, men endnu med sne på jorden skyggefulde steder efter onsdagens snefald.

Vi arbejdede dagen igennem i flere hold. Dels med tilslutning af spor 1, sporskiftet og i stationens nordligste ende ved Roskildevej, hvor et hold fik flyttet en større bunke sf-sten, så kommunen kan udføre arbejde på gårdspladsen.

Claus B trækker skinner til spor 1, mens Kenneth allerede er på vej med spormålene.

Søren og Kenneth spænder laskebolte med vores kraftige Milwaukee akku-slagnøgle. Et skønt stykke værktøj, der har afløst vores luftnøgle.

Steen borer laskehuller med akku-maskine og kopbor. Endnu et stykke værktøj og en metode, der letter vores arbejde med sporlægning. 

Den sydlige ende af spor 1 blev forsynet med skinner, en indpasser blev tildannet og sporet klargjort til spigring. Desuden blev skævheder i sporet rettet ud med den hydrauliske skinnebukker. Frokosten indtog vi i samlet flok, inden vi igen skiltes i hold og fortsatte arbejdet. Spor 1 blev spigret og skifte 106 blev gjort klar til samling.

Den sidste stump af spor 1 mod overkørslen er klar til spigring. Rasmus gør klar til pandekagebagning over bål.

I den modsatte ende af spor 1 kom et hold fra værkstederne med noget opbrudt betongulv, der passende kunne indgå som perronfyld. Niels, Kjeld og Carsten er her på vej tilbage til værkstedsremisen med E 28 og tom tipvogn.

...hvor Niels straks gik i gang med at fylde endnu en vogn med opbrudt betongulv.

Med spor 1 færdiggjort, gik vi til kaffepause og tRasmus' friskbagte pandekager med sirup og syltetøj. Forinden havde vi også nået at få et stykke chokoladekage af rideforeningen som tak for et par småreparationer af deres materiel. Godt at vi laver fysisk arbejde i afdelingen - ellers kunne vi let få flere kalorier end vi forbrænder! 

Efter pausen gik vi i gang med at rette skifte 106 op og gøre klar til spigring. Skiftets tunger er lejret i stålplader og Søren, Claus B og Lars fik fremstillet og isvejst nye bøsninger til hullerne som tungerne bevæger sig i. Imens fik Klavs, Peter og Claus N spigret skiftets højre gren og hjertestykke. Inden det var tid til oprydning, blev der arbejdet med bukning af side- og mellemskinner. Det arbejde fortsætter næste lørdag, hvor vi også vil begynde at fjerne de optagne sveller fra spor 1 og gøre klar til sporkassearbejder i spor 2. Det forlyder fra sædvanligvis velunderrettet kilde, at der serveres ristede pølser til arbejdsholdet.

Vi blev færdige med at flytte sf-sten. Endnu en gang er det godt at være i besiddelse af en fleksibel gravemaskine. Det havde været hårdt arbejde med håndkraft!

Hvor mange banearbejdere kan man placere i og omkring et sporskifte? Her er der blevet plads til Lars, Claus B og N, Kenneth, Peter og Klavs. Foto: Rasmus Brandt.