I et af Englands smukkeste områder, Lake District, ligger Ravenglass-Eskdale Railway, med en oprindelig (1873) sporvidde på 3 ft. (991mm) men ombygget til teststrækning med sporvidden 15 inch (381mm) for miniaturetog i 1915. Banen har fungeret både som malm- og stenbane og samtidig passagertransport. Der er en intensiv trafik på den 11 km lange strækning med 4-5 tog i gang på samme tid, hvoraf et er motorlokomotiv. Hvert tog bestå af 9-10 vogne; både lukkede og åbne og kører pænt stærkt op til endestationen, hvor lokomotivet drejes på skiven og passagerene har mulighed for at gå i Cafe eller souvenir-butikken. De fleste tog er fyldt op, så det gårnok OK. Kun lokomotivførerene får løn, resten er frivillige.
Vi havde herligt vejr og en fin tur på den flotte strækning. Det turistede præg spolerer dog noget af smalsporsoplevelsen... Døm selv; her er flere fotos:
På vores blog kan du følge med i Industribaneklubbens arbejde i Maskinafdelingen og Baneafdelingen. Forvent, at der tirsdag aften kort fortælles, hvad der foregik om mandagen i maskinværkstedet hos IBK, samt jævnlige opdateringer på Baneafdelingens arbejde. Jeg ønsker alle god læselyst! Redacteuren Leif
torsdag den 22. juli 2010
tirsdag den 20. juli 2010
Feriehilsen #1 fra Redacteuren - National Railwaymuseum i York
Jeg håber der var mange fremmødte og flittige folk mandag aften. Jeg mødte dog ikke op, for min familie og jeg ferierer i Nordengland og i dag besøgte vi det store National Railway-museum i York. York er en meget dejlig by, der også byder på et vikingemuseum, en meget flot katedral og smalle gader med meget gamle huse. Jernbanemuseet rummer en samling af mange engelske lokomotiver, især de store typer er præsenteret. Smalspor var der ikke meget af, men et par sjove eksemplarer fandt jeg dog... De to øverste fra industribaner, dernæst fra kanaltunnelbyggeriet og nederst er dobbeltlokomotivet fra Ffestinogg. Se flere fotos her:
Feriehilsen fra Leif
Abonner på:
Opslag (Atom)