Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 9. februar 2019

Nyt fra Bafd 09-02-2019

Baneafdelingen fortsatte denne lørdag udskiftningen af gamle sveller foran vognhallen. Peter og Lars havde brugt noget af fredagen på at adskille skifte 110. De havde også lagt nye sveller på plads, og lørdagens hold kunne derfor skride direkte til arbejdet med at samle skiftet.
Vores udgangspunkt lørdag morgen. Arbejdstoget på vej ud af vognhallen. I dag er der ikke langt til arbejdsstedet!
Skifte 110 byggede vi i 1994 af 17,5 kg/m skiftedele fra Rødby Station, som vi hjemtog i 1985. Vi fik en del stumper med hjem, og flere af skifterne foran vognhallen er bygget af Rødby-dele. Skifterne er formentlig af engelsk fabrikat.

Udover udskiftning af sveller, tog vi os sammen og afmonterede samtlige tungestole. På den en skinne justerede vi deres placering af hensyn til de nye sveller, der er lidt smallere end de gamle.
Kenneth og Benjamin i færd med at montere en af tungestolene, der er af støbejern.

Dagens arbejdshold bestod af Kenneth, Lars, Benjamin og Claus. Vi var begunstiget af lidt sol og nogenlunde lunt vejr fra morgenstunden. Arbejdet skred fint fremad og vi havde spigret den første sideskinne inden Lars skulle til møde i maskinafdelingen og vi andre skulle spise frokost.

Steffen modificerer en bolt til en tungestol. Bag ham skimtes skiftet, som er under samling.
Vi har skinner mange steder fra. Hovedparten af skinneproducenter brugte valsemærker i deres skinner og derfor kan vi ofte finde ud af, hvilket firma der fremstillede vores skinner og ofte også i hvilket år. I dette tilfælde når vi dog ikke længere end at valsemærket siger 'S&M 35LBS'. Skinnen er fra Société Métallurgique de Sambre et Moselle fra Belgien. Skinnevægten er 35 pund eller 17,5 kg pr. meter.
Udover mellemskinnen fra S&M er skiftets skinner formentlig de originale britiske. Det er sejt stål og det var hårdt arbejde at lave huller til tungestolene. Ikke mindst da arbejdet, som dagen skred frem, nu foregik i et tiltagende regnvejr og stærk blæst. Vi nød kaffen i banevognen med tændt gasovn. Efter mødet i maskinafdelingen vendte Lars tilbage og med den forstærkning kastede vi os ud i arbejdet igen.
Et studie i arbejdsergonomi. Steffen og Claus betjener boremaskinen, mens Kenneth sørger for borevand. Der skal fandme laves hul i den skinne! Foto: Benjamin S.
Kenneth og Lars borer de sidste huller, Steffen slår spirg i og Benjamin klargør bolte til mellemstangen, der forbinder tungerne. Vejret skiftede fra fint til surt i løbet af dagen, men vi gjorde arbejdet færdigt!

Med tungestolene på plads, monterede vi tungerne og spigrede den sidste skinne. Holdet ryddede hurtigt op og der var heldigvis ikke langt hjem! Med skiftet fuldt samlet, mangler vi nu bare at montere træk. De næste to lørdage arbejder vi også på Hedehusgården med svelleudskiftning.

torsdag den 7. februar 2019

Torsdagsbillede #192

Damp'a (navngivet efter en konkurrence i Tipvognen) har siden indflytningen på Hedehusgården tjent som frokoststue, velfærdslokale, møderum og er blevet ombygget og udvidet efterhånden som behovet for plads steg. Det nuværende udseende fik Damp'a i starten af 90'erne, hvor den usædvanligt solide gulvbelægning af panserlinoleum blev lagt i forbindelse med en ombygning
Spisetid en gang i starten af 1980'erne. Den medbragte mad nydes sammen med en øl. En halv flaske snaps uden låg anes på bordet. Tage Vind nyder sin pilsner fra lænestol, mens de tre øvrige medlemmer sidder mere spartansk. Udover et uidentificeret medlem er det Carsten Hansen og Henning Dyrkilde, der spiser frokost. Foto: Ole Bredbergs samling.
(Carsten har meldt ind og afklarer at det er Torben Pihler, der nu ikke længere er ukendt :-)

mandag den 4. februar 2019

Nyt fra maskinafdelingen #05-19 04/02:



Picasso i arbejde! Maleriet hedder "Batterykasslåg to E28" Kjeld er dagens staffeli...


Der blev arbejdet i alle afdelinger – undtagen snedkeriet. Der blev holdt Vinterferie 😊 (tak til CLH for den)

Lars O. og Carsten fik svejset 4 konsoller, der passer til tappen på vognkassen. De skal monteres på de nye bogierammer, som snart skal i produktion. Samtidig var der gang i maleriet, idet Kjeld fortsatte malearbejdet på Aalholm-bogien, der var påbegyndt i lørdags. Først skulle den dog vendes, hvilket er en opgave for kranen – og så fik den sort på den anden side. Carsten og Kjeld fortsatte herefter med montage af ruller på vognrammen til C523. De stabiliserer vognkassen mod bogien Jeg fik først malet batterikassen til E28 grå indvendigt og derefter overtog jeg blå maling og pensel fra Hans, der havde malet pufferpladen og så fik jeg givet den en omgang blå udvendigt. I motorværkstedet monterede Bjarne og Per fortsat dele på motoren – nogen af dem kom Jan over med og gav en omgang i sandblæseren. De skal dog først monteres senere... Niels fremstillede del to af et værktøj for montage af kileremshjul til D10-motoren. 9 mand i aktion hele aftenen og formanden kiggende også forbi for en hurtig inspektion! 😊



HUSK! Aktiv-møde i Mafd på lørdag den 9/2 kl. 12 i Damp á! Dagsorden er udsendt på mail.

Aalholm bogien vendes, så det kan blive sort for den anden side..


- mens det blot bliver blåt på E28 pufferpladen...
Bagefter blev farve og pensel brugt på batterikassen

Konsoller til bogierne fuldsvejses. Bagefter skal der bores hul til tappen der sidder på vognkassen.

Rullerne monteres på undersiden af vognrammen


Niels drejer dele af gevindet af bolten. Derefter skal der drejes et mindre midt på. 
Det skal sammen med den ring, der blev drejet sidt anvendes til at trykke det opvarmede remhjul på akslen.
Remhjul og påtrykker-ring
Hans har udarbejdet en arbejdstegning til værktøjet.

Der er næsten pakket sammen for denne aften, men der skal liige 
fjernes en gammel stump snittap, som sidder i et montagehul.