FJ IV er bakset ud af maskinhallen og venter nu på kran, blokvogn og rejsen nordpå til Hjerl Hede. Foto: Niels Peder Pedersen, 1992. |
På vores blog kan du følge med i Industribaneklubbens arbejde i Maskinafdelingen og Baneafdelingen. Forvent, at der tirsdag aften kort fortælles, hvad der foregik om mandagen i maskinværkstedet hos IBK, samt jævnlige opdateringer på Baneafdelingens arbejde. Jeg ønsker alle god læselyst! Redacteuren Leif
torsdag den 30. april 2020
Torsdagsbilledet #224
Denne uges torsdagsbillede er af FJ IV (Krauss 5599/1907). Lokomotivet er netop kommet ud i dagslyset fra sin plads hos gårdejer Torben Juhl via et midlertidigt spor, der viser hvor nøjsom og fleksibel et industribanelokomotiv skal være. Torben købte lokomotivet i 1973 fra Faxe Jernbane og satte maskinen i køreklar stand. I 1992 kom lokomotivet til Hjerl Hede som hastigt indkaldt nedbrudsreserve for banens Henschel-lokomotiv.
mandag den 27. april 2020
Nyt fra maskinafdelingen #17-20 25 + 27/4:
Den gamle esse får varmen at føle en sidste gang... |
Lørdagens bygningsdag var jo desværre aflyst af Corona-krise, men 3 mand i Mafd mødte frem og fortsatte arbejdet med oprydning i remisen, der trænger efter at Superfos-lokomotivet er kommet ud og det er lettere at rydde gulvet. Det gode vejr fik os dog osse udendørs. Et stort behov for at få afsat en stak paller, ledte os over i Bedford-hjørnet hvor det gamle esse-bord har stået ubrugt i herrens mange år. Det blev derfor lørdagens store opgave at få det hugget op og borttransporteret - sammen med en masse afklippede grene - med Baneafdelingens hjælp. Bagefter blev jorden planeret og et par gamle dørkplader blev lagt. Så var der fin plads til en bunke paller. Bagefter blev hele gulvet og skinnerillerne rengjort og der blev plads til at M30 kunne komme over i spor 3. Flot ser det ud.
Bordet i små dele sammen med andet skrot og grene fra hjørnet. |
Nyt pallelager taget i brug |
Vi fik også flyttet den gamle træ-tipvogn over på de nye skinner Bo har fremstillet. |
Det arbejde fortsatte Carsten og Bo denne mandag,
hvilket efterhånden efterlader en del i skrotdyngen. Inden da havde Peter og Bo fyret Da7
op og kørt en prøvetur ud til Brandhøj. Da7 er således klar til at køre, så nu
mangler vi blot at der kommer styr på Coronaen til den 17. maj… Bagefter smeltede Peter
hvidmetal ud af de gamle glidelejer på den boggie, der nu skal restaureres. Hans
Henrik fik malet delene til sporskiftebukken til den lille remise, så den også
snart kan komme på plads igen. Carsten fik også skilt vippetøjet på M30´s
motor, så de slidte flader kan blive sendt til slibning ude i byen. Jeg savede bl.a.
en dampfane og arbejdede med baglygten, så Superfosen også snart ser køreklar
ud… Således var vi 5-6 mand på værkstederne denne aften.
Da7 ryger stille, hjemvendt efter vellykket prøvetur. Så er den klar til sæsonen. Men er sæsonen klar? |
De to hjulsæt blev også afrenset i klørdags og nu kan lejerne adskilles og .. |
hvidmetallet blive smeltet ud og genbrugt |
Sporskiftebukken fik en sidste gang maling. |
Superfos med dampfanen højt |
Arbejdet med at "levendegøre" Superfos-lokomotivet er kommet et lille, men synligt skridt videre... |
Etiketter:
bogier,
Bygningsdag,
Da7,
M30,
sporskiftebygning,
Superfos
søndag den 26. april 2020
Nyt fra Bafd 25-04-2020
Banens traditionelle bygningsdag var aflyst på grund af corona-forholdsreglerne. I stedet blev der arbejdet på spor og materiel som normalt i corona-tiden. Holdet i baneafdelingen bestod i dag af seks mand, der igen arbejdede foran den lille remise med spor og klargøringsgrube.
Med sammenlaskningen af sporet blev den sidste, nøjagtige justering af svellekonstruktionen i eftersynsanlægget foretaget. Steffen og Claus klodsede svellerne op og skinnerne skruet på de øvre, langsgående sveller med klemplader og franske skruer. Da azobetræ er særdeles hårdt, blev der boret for, men alligevel led skruerne under iskruning og flere knækkede. De langsgående sveller blev herefter fastgjort til de underliggende tværsveller med stålvinkler og flere skruer. De nærmest beliggende sveller omkring eftersynsgruben blev fastgjort med normale spigr.
Sideløbende fik Lars og Søren udskiftet træktømmeret i sporskiftet ved drejeskiven og hjulpet med mindre transportopgaver for maskinafdelingens oprydning i hjørnet ved værkstedsremisen. I hjørnet lå i 1990'erne den såkaldte 'Bedfordpark' (opkaldt således fordi en bænk i hjørnet var fremstillet af bagsmækken fra en Bedford-lastbil), der var et yndet sted for medlemmer at nyde en øl før/under/efter arbejdsdagen.
Arbejdsdagen sluttede med fordeling af stabilgrus i bunden af gruben om på det omkringliggende areal. Næste lørdag fortsætter arbejdet med justering og befæstelse af området.
Steen lasker sporet, så den lille remise igen er forbundet med resten af HVBs spornet. |
Sideløbende fik Lars og Søren udskiftet træktømmeret i sporskiftet ved drejeskiven og hjulpet med mindre transportopgaver for maskinafdelingens oprydning i hjørnet ved værkstedsremisen. I hjørnet lå i 1990'erne den såkaldte 'Bedfordpark' (opkaldt således fordi en bænk i hjørnet var fremstillet af bagsmækken fra en Bedford-lastbil), der var et yndet sted for medlemmer at nyde en øl før/under/efter arbejdsdagen.
Lars og Søren får lempet to nye azobesveller i skiftet ved drejeskiven. Skiftet er naturligvis nu fuldt funktionsdygtigt igen. |
Arbejdsdagen sluttede med fordeling af stabilgrus i bunden af gruben om på det omkringliggende areal. Næste lørdag fortsætter arbejdet med justering og befæstelse af området.
Abonner på:
Opslag (Atom)