Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

fredag den 13. september 2013

M15 Grønlænderen prøvekørt


4/6-2012: M15 er trukket ind på værkstedet. Renoveringen kan begynde

Renoveringen af Schöma M15 er nu nået så langt, at det forleden var blevet tid til den første prøvekørsel. En stadig noget midlertidig anbringelse af tanken og andre dele var stadig nødvendig, men lokomotivet er fuldt udstyret med virksomme bremser, så en betryggende test kunne gennemføres. Efter en del startforsøg, hvor olien skulle fordeles og brændstoffet løbe til, så sprang motoren fint i gang og viser sig stort set ikke at ose. Også gearet viste sig at fungere fint, så der er udsigt til at vi inden længe får en fin lille maskine til rådighed. Se en lille film af prøvestarten her. Det er Per Børge der har filmet og redigeret.

Lokomotivet har sammen med to andre maskiner kørt i Grønland ved kryolitminen i Ivigtut indtil 1987, hvorefter maskinerne kom til IBK. M15 er omsporet fra 600mm til 700mm sporvidde. Vægt 3,5 t, Deutz to cyl. vandkølet diesel på 28HK
En af de tipvogne, som blev brugt i Kryolitminen. Nu blomsterkasse...

mandag den 9. september 2013

Nyt fra maskinafdelingen #25-13 09/09:

Bogie-rangering
 
Da jeg kom til Gården var Mogens og Carsten allerede i gang med at finde et par gamle roe-bogier frem til transport af den renoverede ramme til GM32. Jeg gav en hånd med til en større rokade i værkstedet, således at grav-sporet atter blev disponibelt og vi fik ryddet lidt op og sat kranen på plads.
Bag den nymalede stige er GM32´s ramme klar til at komme til sandblæsning
 


Nu kan GM32-rammen køres til sandblæsning og grunding, så den kan blive malet før genopbygningen med vognkassen påbegyndes. Så blev stigen fra Banevognen malet og Mads fik grundet forskellige beslag fra M25; jeg afrensede og grundede kompressorstativet, som Mikkel har udbygget med en justeringsplade.
 
 
Mads grunder vinkeljern fra M25 motorhus
Bjarne og Per justerede dyse-tryk til M25´s dyser med et fint apparatur, jeg ikke havde set før (vil I se Per sprøjte :-) 
Dysetryksjusteringsapparat
 
Trykket opbygges -
- og her sprøjter Per... - Diesel :-)
 Mikkel fortsatte med justeringen af ventilerne og fremstillede et lein, som skal give mere justeringsrum.
 
 
Puffer afmonteret på M30
Carsten er gået i gang med demontering af bagerste puffer på M30, idet den nye skal kunne tilpasses vores forskellige pufferhøjder. Så sammen med Kenneth blev der udtænkt forskellige, mulige konstruktioner, så der stadig er plads til stolen, når der skal slagleklippes. Den fik for øvrigt også en gang grunder… En fin aften med 8 fremmødte og flittige medlemmer.







Posted by Picasa

søndag den 8. september 2013

K13 - Sæsonens sidste plantog 08/09-13:




Plantogsæsonens sidste dag blev heldigvis i fint solskinsvejr og med mange, glade gæster. Allerede fra morgenstunden var der fyldte tog og sådan fortsatte det resten af dagen. Der var både skovtursselskaber og masser af børn der ville til Naturlegepladsen, men også Brandhøjbanen kørte, så der var travlhed på alle stationer. Da sidste tog var kørt i remisen, så var det tid til den traditionsrige, årlige "lønudbetaling" i naturalier - nemlig Stegt flæsk ad Libitum med tilhørende kartofler, persillesovs og noget af skylle det hele ned med. Det var sprødstegt og rigeligt, så alle 22 mand blev mætte og tilfredse. Tak for en fin sæson – nu ser vi allerede frem til at køre juletog i de tre første lørdag/ søndage i december J