Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

søndag den 25. maj 2025

Nyt fra Bafd. 24-05-2025

En vejrudsigt, der truede med regn og overskyet kunne ikke afholde et arbejdshold fra at mødes til banearbejde. Som sidste lørdag stod der ukrudtsbekæmpelse og småreparationer på sporet på arbejdssedlen. Vi tog afsted i to hold: Lars og Claus N med M 12 og ukrudtsbrænder samt Kenneth, Steffen og Claus B med M 30 og banevogn.

På vej til Rubjerg kunne vi fra ukrudtstoget se, hvor godt sidste lørdags indsats havde virket.

Efter en gennemkørsel af spor 1 og 2 på Hedehusgård med brænderne i funktion, satte M 12 kursen mod Rubjerg uden 'ild i røven'. Sidste lørdag var den nordligste del af vores strækning gennemkørt af ukrudtsbrænderen. Med god effekt de fleste steder, kunne vi se. På Rubjerg 'fyrede vi op' igen og efter begge spor på stationen havde fået en varmebehandling, fortsatte vi langsomt mod syd. Brændervognen er stadig en prototype, der har brug for lidt tilpasning, men vi kunne holde alle brændere tændt, mens vi langsom kørte mod syd. Mens Lars tilpassede farten efter mængden af bevoksning i sporet, fulgte Claus N efter i 12-15 m afstand med branddasker i fald der skulle have udviklet sig gløder i sporet. Der var ikke behov for mange dask denne dag, hvor de foregående dages regn havde fugtet Hedeland passende op.

Efter ukrudtstoget fulgte Kenneth, Steffen og Claus B, der udførte småreparationer på sporet og klippede indhængende grene i profilet. 

I modsætning til ude på Sletten, var der syd for Rubjerg godt med grønt i sporet. Her er M 12 på vej mod km 3,5.

Vi fik ikke mange regndråber på os i løbet af dagen, men lidt mørke skyer trak over os med mellemrum. M 12 er her på vej mod km 4,5 og det ryger en smule fra sporet. Der var dog heller ingen gløder at slukke her for Claus N, der daskede efter toget.

De to hold mødtes til en sen frokost på Fem Ege, hvor vi kunne fejre Lars' fødselsdag med en passage af både AW-101 og en F-16. Efter spisning rangerede vi deploriderne med skinner til baneforlængelsen ned i spor 2 på Fem Ege og gav sporet til broen en ordentlig behandling med både brændere og buskrydder. Efter besigtigelse af området syd for Broen for planlægning af strækningsforlængelsen, ryddede vi op og satte kursen på nord. Claus B i M 30 tog brændervognen og begav sig afsted i lav fart. M 12 med banevogn fulgte efter og standsede undervejs for udførelse af mindre opgaver. Syd for Rubjerg gav vi 'trætunnellen' en ordentlig beskæring fra banevognens tag. Nu er der lidt færre grene, der kan ramme radioantennerne på lokomotivernes tage.

En AW-101 Merlin passerer Fem Ege med M 12 i forgrunden. Helikopteren har landingsstellet sænket for landing i Roskilde Lufthavn.


Det var M 30, der fik æren af at udføre ukrudtsbrænding på sporet til Broen.

Steffen skærer to beskadigede laskebolte ud af en skinnesamling ved km 4,6. De blev erstattet af nye bolte. Bare en af de mange opgaver, der er på en bane i drift.

På Hedehusgård var Claus B og Kenneth (der lige havde været væk med sin motorcykel og glæde en konfirmand) begyndt at fjerne opbygningen på brændervognen og forberede installationen af det på en ny og renoveret tipvognsunderdel. Nu skal vi lidt længere end bare en prototype. Der blev også brygget kaffe, der var klar til en lidt sen kaffepause 16.30, da det sidste hold nåede Hedehusgård.

Der er arbejdshold i sving torsdag og fredag (primært brændervogn) og lørdag stævner vi atter ud på banen. Det bliver formentlig slagleklipning, der står på programmet.