Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 15. marts 2025

Nyt fra Bafd. 15-03-2025

Lørdag morgen bød på den slags forårsvejr, hvor der er rim på græsset i skyggen, mens solrige pletter er varme som en majdag. Solen skinnede fra en blå himmel, og et hold på fire mand glædede sig til dagens arbejde på banestrækningen. Dagens opgave stod på fejning af banen. I løbet af ugen havde flere mand beskæftiget sig med udvikling og produktion af en prototype til en opsamlerforløber til kosten. Resten af det vanlige banehold befandt sig i Sverige på indkøbstur. Med den svenske kronekurs kan man jo godt forstå dem.

Med M 30 i billedets bund har vi udsigt over Sletten i forårssol. Gæssene skræppede, Perkins-motoren summede og vi så frem til at komme i gang med arbejdet.

Med det nødvendige værktøj, Storebæltsvognen og opsamleren kørte vi med M 30 sydpå til destinationen Fem Ege, hvor det var planen at begynde fejningen. Vi sporsatte opsamleren syd for stationen og installerede løsdelene, hvorefter vi fejede spor 1 med godt resultat. Vi ordnede derpå spor 2 og fortsatte nordpå. Vi holdt frokost ved km 4,5 og lavede et par mindre justeringer på opsamleren og smurte hjullejer på Storebæltsvognen. 

Forløberen under samling ved Fem Ege Station. Deltagere fra HVB's grillaftener vil genkende pladerne som dele fra bardisken, der nu tjener et andet agtværdigt formål på banen.

Fejning i Fem Eges spor 2.

Spor 1 på Fem Ege efter en enkelt gennemkørsel med fejetoget.

Efter frokost fortsatte fejeholdet turen mod nord i lav hastighed. Arbejdet forløb uden afbrydelser, idet Claus N og Lars konstant fjernede opfejet materiale fra opsamleren, mens Claus B styrede kosten for enden af gravemaskinens arm og Børge holdt hastigheden. På den måde blev arbejdsprocessen holdt i én kontinuerligt fejende fremdrift.  

Smøring af lejer og en hurtig modifikation af opsamleren.

Nord for Plantagen var der tid til at forårsfoto af arbejdet.

Det var en dag med meget få pauser. Vi var ivrige efter at nå så meget som muligt, og det blev derfor kun til små ophold i arbejdet. Selvom vejret var flot, var det også til den kølige side, og det var bedst at holde musklerne varme, især for de to mand med håndskovlene. Det gik dog ikke stærkere, end at vi kunne følge turisternes shopping i Sverige via mobilerne. Vi passerede Rubjerg, og begge spor blev fejet. Da skyggerne begyndte at blive lange, holdt vi inde med fejningen, da vi nåede den sydlige indkørsel til Sletten. Vi demonterede forløberen og kørte hjemad.

Claus krøjer kosten ved arbejdets afslutning i den sydlige ende af Sletten.

Dagens indsats af fire mand og et eksperimentalt udstyr til opsamling af affejet materiale efterlod ca. halvdelen af banen fejet én gang. Formålet med fejningen er bl.a. at fjerne biologisk materiale i sporet (blade, grene, mos og græs) og dermed forhindre fugt og tilgroning. Flere gennemkørsler i fremtiden vil forhåbentlig kunne bidrage til et spor, der både holder længere, er lettere at inspicere for evt. fejl og ser pænere ud.

Fra turisterne i Sverige modtog vi et billede, da vi var kommet hjem på Hedehusgården: 'Se hvad vi fandt! Vi har tager den med hjem'. Foto: Rasmus Brandt.

mandag den 10. marts 2025

Nyt fra maskinafdelingen #09-25 10/03:

Så kom der atter en køler i T1

Carsten og jeg startede lidt tidligt med at hente et stillads ude fra vognhallen, der var anbragt i M23 omvendte motorhus. Så M23 fik dermed udført en god driftsopgave – dog håndskubbet… Et flittigt byggehold fik det samlet og stillet op – samt installeret byggelys i værkstedsudvidelsen, hvor der nu er gjort klar til en dør med en solid dørramme.

Gert fortsatte opgaven med M24 og fik monteret den ene nymalede sandkasse. Jeg fik malet de andre sandkasser en sidste opgang. Klavs forsøgte at sandblæse, men kabinen drillede og vi måtte skille det hele ad. Den kom ikke i gang, trods rensning af sand og fin luftgennemstrømning i alle rør… Nye dele påkrævet! Lars O. svejsede endnu et par stumper til det nye frontstykke på B3 – fremdrift. Kjeld og Brian fik genmonteret den nyrenoverede køler på T1 og påfyldt kølervæske igen.

Vi fik også sludret om den veloverståede Generalforsamling i lørdags og både den nyvalgte maskinchef Carsten og bygningschef Hugo var i fuld gang denne aften – mest med byggeriet og en masse planlægning for de kommende projekter.

se billedsiden fra GF25 her >>

12 mand mødtes på Gården denne aften /Leif

Renoveret køler på plads i T1

afspænding for jernkonstruktioner...


Ramme monteret i B3

Sandblæser forsøges repareret

Den nye dyse i sandkassen monteres

Lyskædeopsætning med sikringsmand på stigen


Nymalet sandkasse


søndag den 9. marts 2025

Nyt fra baneafdelingen søndag d. 9. marts.

Industribaneklubben fylder 51 år i dag, hvilket blev fejret med endnu en arbejdsdag på banen.

Det blev ikke til den helt store mandskabstunge fest og fejring af klubben, da dagens hold kun bestod af Børge og Peter, men nu er det jo heller ikke antallet af gæster, der gør en god fest.

Klar til afgang

Heldigvis er der mange små opgaver der kan og skal løses i baneafdelingen - også når vi kun er to, så vi besluttede os for at køre en tur på Brandhøj.

Vejret viste sig igen for den pæne side, så det var ikke noget problem at holde varmen.

Ganske ubemærket er udskiftningen af luftledningerne på Hedehusgård station gået i gang til et noget større ledningskvadrat, så tingene passer bedre sammen.

Vi startede med finde skinner, der skal bruges i forbindelse med ilægningen af det nye sporskifte i nordenden af stationen. Da det tidligere sporskifte blev pillet op, lagde man nye skinner i stedet for, men der er lidt vel mange laskesamlinger på ganske få meter, hvilket vi snart råder bod på.

Flot vejr til dagens arbejde


Nye skinner til sporskiftet er trukket frem og hjertestykket er lagt klar på "operationsbordet", da der lige er nogle gamle bolte, der skal "tæves" ud.


Vi havde noget tid i overskud, så vi kunne lige så godt fortsætte der, hvor andre slap. 

Perronen på Plantagen trinbræt trænger til en kærlig hånd, da perronforkanterne er lavet af gamle sveller. Derfor er vi, som led i oprydningsstrategien for den lave oplagsplads, i gang med at finde alternative perronforkanter i beton som erstatning for de udtjente sveller, der ligger i dag.

Vi bygger perronen på Plantagen trinbræt som vi i sin tid byggede "Lergraven" - med gamle kabelrander støbt i beton. Det er mere holdbart og kræver et minimum af vedligeholdelse.

Vi har ca. 75 af disse - og som den skarpsindige læser nok kan se på begroningen, har de ligget på lager i rigtig mange år,


Vi kom retur til Hedehusgården, tidsnok til at lave en bestilt omrangering af noget materiel for maskinafdelingen, så endnu en god dag på banen blev det til.

På lørdag fortsætter vi arbejdet på banen - denne gang med fejning af banen.