Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 22. maj 2021

Nyt fra Bafd 22-05-2021

 Lørdag d. 22 maj var det Søren, Peter, Lars og Steffen, der udførte arbejde på strækningen mens Hans som altid var flittig med at pleje arealerne på Hedehusgården. Denne lørdag blev der bl.a. malet bænke på perronen.

Diema lokomotivet M30, der længe har været under en omfattende reparation, blev efter en kort instruktion brugt som trækkraft for dagens tog, og den viste sig særdeles velegnet til dette. Første stop var på Sølund, hvor vores kædeaflæsning af sporskifterne blev gjort lidt mere permanent. Herefter fjernede vi et par store rødder, der gik ind i sporkassen, og kørte til Brandhøj, hvor frokosten blev indtaget.

Et hold på 4 mand kan let deles i to hold, så Søren og jeg spændte laskebolte et par steder på strækningen, men Lars og Peter arbejdede med vedligehold af flishuggeren og andet materiel. Efter nogle voldsomme regnbyger samlede vi arbejdsindsatsen i tørvejr i hallen på Brandhøj. En produktiv dag, der sluttede ved 17-tiden, og hvor vi fik streget nogle punkter, der blev fundet under det årlige strækningseftersyn tidligere på måneden.

Steffen





Arbejdsstillingen ser ikke ud til at fejle noget,
mens Søren monterer kædelås på trækbukken på
Sølund st. (PH)

I løbet af dagen blev vi ramt af et par hæftige regnbyger. På dette
tidspunkt befandt Søren og Steffen sig midt på Sletten.(PH),


Der udskiftes knive på flishuggeren. (PH)







mandag den 17. maj 2021

Nyt fra maskinafdelingen #08-21 17/5:

 


Akselemnet er 1200 mm lang, 150 mm i diameter og vejer pt. over 100 kg.


Herligt. Så kom den første aksel til M9 i drejebænken. Peter og Carsten fik den bakset på plads og så fik Peter kørt de første spåner. Der ligger en flot arbejdstegning som Mikkel og Carsten har taget de mange mål til og Mikkel så har overført til papiret. Nu skal tegningen så blot blive til virkelighed! Jeg fik malet de otte justerbeslag første runde med sort og så blev det ellers afrenset og grundet smådele til M45. Carsten fik tømt og afmonteret tanken, der skal rettes op og jeg fik afrenset og grundet kølersoklen mm. Et par medlemmer kiggede forbi og de har nu fået både et og to stik i armen, så nu varer det vel ikke så længe inden vi kan samle et par større arbejdshold på værkstederne igen. /Leif

Arbejdstegningen til forakslen ligger klar




De første mm er nu hevet af!

8 sæt sorte justerbeslag til M9 på række



En håndfuld smådele til M45 afrenses i sandblæseren


Tanken er bulet og skal rettes op.
Kølersoklen og ventilatorbladene er afrenset og grundet


Tanken afmonteret


søndag den 16. maj 2021

Første plantogsdag K21 16/5:

 


Fuldt damp under kedlen!


Så blev det endelig dagen hvor vi skulle fyre op under kedlen i No3 og starte M25. Det var blevet tid til sommerens første togafgang! Alt var klappet og klart til at modtage alle de mange rejsende og formanden stod klar til at checke Coronapas ved den midlertidige grænsekontrol ind i Hedeland. Desværre havde meteorologerne udsendt en voldsom vejrudsigt med både regn, torden og haglvejr og det lagde en dæmper på tilstrømningen – men helt tomt var de første tog dog ikke. Vejret i Hedeland er altid bedre og bortset fra et par dråber, så blev det snart mere sol og dejligt stille vejr. Heldigvis fik det folk af huse og efterhånden blev belægningen bedre og bedre uden at afstanden mellem folk blev udfordret. Mange stamkunder kom med og havde glædet sig til årets første togtur og det samme havde medlemmerne, der også kiggede forbi, selvom de ikke var i tjeneste. Så det blev en helt fin start på sæsonen og så må vi blot håbe på en bedre vejrudsigt i radioen næste søndag – og mandag – hvor det er 2. pinsedag. /Leif

M25 trækker vognene ud og rydder lidt op i rækkefølgen




Så er der fløjtet afgang for første tog. I baggrunden corona-kontrollen

No3 på vej hen efter sine vogne

Coronapaskontrollen bemandet med de bedste kræfter

Årets første møde på Rubjerg forløb fint

Efterhånden pænt fyldte vogne

Det er altid spændende at se toget blive koblet



Køerne er kommet på græs - og der er søde, små kalve

Togmøde på Brandhøj


Sidste tur hjemover

Som altid så tager formanden skraldet

Så et lokomotivet i remise og askegraven tømt.
Tak for en hyggelig dag!


Nyt fra Bafd 15-05-2021


Fra Kenneth er der modtaget en beretning om lørdagen i Bafd. 

Steffen

""

Noget af dagens arbejdshold i Baneafdelingen var meget tidligt på Hedehusgård, qua en Corona test og når først man er kommet afsted, så kan man jo ligeså godt få fikset lidt småting fra morgenstunden!

Således blev den nyanlagte flisebelægning fra bygningsdagen lavet helt færdig, med kloakdæksel i den rigtige højde og fliser skåret til rundt om kl. 08:30. Claus B. og Kenneth var så fikseret på arbejdet at de helt glemte at tage nogen billeder af seancen, så dem må I have til gode. Efter oprydning og fejning af sand ned i fugerne var tiden efterhånden så fremskreden, at det øvrige arbejdshold var fuldtalligt, og i vanlig stil havde Steffen et alenlangt ”inspirationskatalog” med dagens opgaver.

Vi delte os i 2 hold; dem der tog på Brandhøj for at rydde op og gøre klar til at ”Grønlænderen” og den dertil hørende tipvogn fra Ivigtiut kan komme til sit nye hjem inden så længe, og dem der gik i gang med at pålægssvejse hjertestykker i er par sporskifter. Inden Benjamin, Lars, Peter H og Kenneth drog til Brandhøj skulle der lige fikses et par småting på gården og inden vi var færdige ringede Steffen:  ”tag lige gravemaskinen med, generatoren kan ikke trække svejseværket”… Nå, det er jo ikke så heldigt og som sagt, så gjort. Velankommet til arbejdsstedet på Sølund, hvor Steffen, Steen og Claus B var i gang, blev der diskuteret lidt frem og tilbage, og det endte med at Lars, Benjamin og Kenneth drog retur til Hedehusgård for lige at hente et par el-stumper til at prøve en løsning på svejseproblematikken. Vi lærte så, at 16A CEE stik ikke er noget vi har så mange af, men det lykkedes at finde noget brugbart og undervejs mod Sølund blev en adapter samlet. Løsningen blev prøvekørt og denne gang holdt automatsikringerne bedre, så dermed sparede vi arbejdet med at skulle bakse den store generator frem. Hvilken herlig ting!

Lars, Benjamin, Peter H og Kenneth drog mod Brandhøj og gik i gang med at finde tipvogn og ”Grønlænderen” frem. Lokomotivet var dog hurtigt fundet, og tilfældigvis står det yderst i et spor, så der var ikke noget ranger-arbejde med det. Så heldige var vi på ingen måde med tipvognen, der befandt sig ”klemt inde” imellem en hel masse andre ting.

Med noget besvær (og nogen dæk der så faretruende flade ud) lykkedes det at få vores Salta gravemaskine til (næsten) at skræve over 2 spor og kørt i stilling til at løfte tipvognen ud. Imidlertid kunne vi ikke umiddelbart løfte den, hvilket skyldes et par meget massive aksler fra Kastrup Maskinfabrik, men så snart der var løftet væk, så gik det straks meget bedre. Plads var der ikke for meget af. Nogle af lamperne faretruende tæt på at blive revet ned, men det gik.

Da opgaven var overstået blev der ryddet lidt op og rangeret rundt på det øvrige materiel og ”svejseholdet” sluttede sig til os. Efter lidt mere oprydning og en kop kaffe inkl. kanelstang fra den lokale bager gik det stille og roligt hjemad, og der blev tid til at montere plakater omkring Corona-forbehold inden sæsonstart i morgen, søndag d. 16. maj, og samtidig få de sidste detaljer klar i kiosken.

Endnu en herlig dag på banen, hvor vejret tilsmilede os med lidt sol og skyer og kun en enkelt dråbe regn.

 /Kenneth

 


Svejseholdet på Sølund med Steens Landrover og trailer (PH)
Steffen forvarmer hjertstykket, mens Claus skærmer af for vinden (SLA)


Hjertestykket slibes efter svejsningen (SLA)
Det flotte træførerhus til D8 er midlertidigt opbevaret
i hallen på Brandhøj (PH)
Den ene Schöma fra Grønland er klar til afhentning. Til venstre
står B2 og til højre det ene Superfos lokomotiv (PH)



600 mm tipvognen fra Ivigtut er fundet frem (KHA)