På det tidligere sporskifte ind til den høje oplagsplads på Brandhøj, blev sveller nyligt opmålt,
inden adskillelse heraf, idet skiftet skal flyttes og genanvendes.
Adskillelsen af tvangsskinnerne for at kunne udtrække spigrene mellen disse og skinner, lettedes ved brug af gas og ilt, - hvor stor vinkelsliber ellers er påkrævet
Dagen før kom kædehjul med trådgnistede notgange retur, og blev efterfølgende omhyggeligt renset for rester efter denne bearbejdning.
Dette altid påkrævet efter denne bearbejdningsmetode, for opnåelse af ensartet overfladefinish, tilsigtende påkrævet præcision, således de kraftoverførende dele kan optage de belastninger, noterne overfører til disse.
Da vi kom hjem fra Brandhøj - sås begge deployer samlet -
- og befæstelser for trinbrædder var påsat M30 på højre side
Mens vogneftersynet tirsdag blev fortsat intenst, denne gang med eftersyn af 2 vogne til følge,
var der samtidig god aktivitet på en skrivestue med flittige medlemmer i gang med sikkerhedsarbejde.
Påskemandag er baneafdelingen igen på banen, hvor vi atter
- traditionen tro - satser på et flot fremmøde.
/
LLZ
På vores blog kan du følge med i Industribaneklubbens arbejde i Maskinafdelingen og Baneafdelingen. Forvent, at der tirsdag aften kort fortælles, hvad der foregik om mandagen i maskinværkstedet hos IBK, samt jævnlige opdateringer på Baneafdelingens arbejde. Jeg ønsker alle god læselyst! Redacteuren Leif
fredag den 25. marts 2016
torsdag den 24. marts 2016
Torsdagsbilledet #53
Igennem de sidste par år har der været arbejdet flittigt på vores Schöma-lokomotiv fra kryolitbruddet i Ivigtut i Grønland. Lokomotivet nærmer sig nu en færdiggørelse. Restaureringen startede i 1990'erne med omsporing af hjulsættene og en adskillelse af lokomotivet. Efter en god og produktiv start holdt arbejdet en pause på næsten 20 år. Nu er en lige så produktiv 'slutspurt' ved at være afsluttet med et flot resultat - vi kan næsten ikke vente!
M 15's motorhus fotograferet på sporet til den lille remise i 1993. Det ses tydeligt, at lokomotivet havde nr. 3 i Ivigtut. |
søndag den 20. marts 2016
Nyt fra Bafd 19-3-2016
Lørdag var der stor aktivitet på Hedehusgården. Et hold skulle efter planen skifte de sidste 20 sveller i spor 3. Et andet arbejdshold skulle færdiggøre det årlige eftersyn af en af personvognene og der skulle også udføres arbejde på M 30.
Det var udmærket vejr til sporarbejde; let sol, næsten ingen vind og en behagelig temperatur. Vi fjernede den tredjeskinne, der var lagt i spor 3 nærmest drejeskiven. Den blev lagt i starten af 1990'erne for at muliggøre rangering med det 785 mm. materiel, der var henstillet i spor 4. Materiellet er nu bragt under tag i opbevaringshallen. Når det igen vender tilbage til Hedehusgården er det for at blive omsporet og restaureret!
Efter sporet var samlet, ballasten udjævnet midlertidigt og værktøjet samlet sammen, kørte vi til Brandhøj for at læsse ballast og hente stoppemaskinen. Begge dele skal bruges til justering og understopning af spor 3. Vi fik læsset vores to ballastvogne med top og for at komme sikkert hjem til Hedehusgården kørte vi hjem ad to omgange. Alt materiel blev kørt på plads i vognhallen. Kun de to ballastvogne henstilledes aflåste på vognhalsbanegårdens lange udtræksspor.
To ihærdige medlemmer løsner spirg i spor 3. I baggrunden arbejder Carsten på den grønne Schöma overvåget af remisekatten. |
Det var udmærket vejr til sporarbejde; let sol, næsten ingen vind og en behagelig temperatur. Vi fjernede den tredjeskinne, der var lagt i spor 3 nærmest drejeskiven. Den blev lagt i starten af 1990'erne for at muliggøre rangering med det 785 mm. materiel, der var henstillet i spor 4. Materiellet er nu bragt under tag i opbevaringshallen. Når det igen vender tilbage til Hedehusgården er det for at blive omsporet og restaureret!
Ny sveller lægges i spor 3. Kenneth bærer spormål ud. |
Sporet samles igen. Det er næsten 30 år siden spor 3 nåede drejeskiven. Mon det varer 30 år, inden vi igen arbejder i spor 3? |
Efter sporet var samlet, ballasten udjævnet midlertidigt og værktøjet samlet sammen, kørte vi til Brandhøj for at læsse ballast og hente stoppemaskinen. Begge dele skal bruges til justering og understopning af spor 3. Vi fik læsset vores to ballastvogne med top og for at komme sikkert hjem til Hedehusgården kørte vi hjem ad to omgange. Alt materiel blev kørt på plads i vognhallen. Kun de to ballastvogne henstilledes aflåste på vognhalsbanegårdens lange udtræksspor.
Der fyldes godt i ballastvognene fra bunkerne på Brandhøj. |
Efter vogneftersynet rangeres to personvogne væk fra den store remise. Fra venstre ses No. 3's gamle kedel, M 15 (tidligere nr. 3 i Ivigtut), M 30 og M 9 med to åbne personvogne. |
Etiketter:
Bafd,
M 9,
M15,
M30,
svelleudskiftning
Abonner på:
Opslag (Atom)