Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

tirsdag den 2. april 2013

Smalfilm fra Faxe kalkbrud

FJ I. Fakse Kalkbrud. -- Febr.1960  evp.dk




Kære Blog-læsere

Jeg ved ikke om I allerede kender denne film. Det er en af Poul Adamsens gamle smalfilm. Når I ser den, er det altså ikke jer, der trænger til briller - filmen er ekstremt uskarp. Det bliver lidt bedre hen mod slutningen, men rigtigt godt bliver det aldrig. Men indholdet og motiverne fejler ikke noget! Man ser både to store Krauss-dampere, en grøn Schöma og den høje Deutz. For dem der er til gravemaskiner er de også repræsenteret og en rød Scania med ståltip passerer også forbi linsen på Adamsens filmsapparat. Den løbende rangist med rødt flag og blød hat omkring 14.10 er lige til Olsenbanden!
 


 
Mvh
 
Claus

- og så er det jo altid en fornøjelse at gå til:
  http://evp.dk/index.php?page=faxe-jernbane

mvh Leif

mandag den 1. april 2013

Nyt fra maskinafdelingen #08-13 01/04:


Denne aften var der indkaldt til afklaringsmøde i Mafd. vedr. løsningsmodellerne for at frembringe en brugbar brændstofpumpe til M24. Der var stor enighed om fortsat at forsøge flere spor samtidigt.

Fire flotte nitter; den ene undersænket for at give plads til et beslag.
Vi var 11 fremmødte, der derfor ikke kom i værkstedet denne dag – med undtagelse af Bo og Carsten der tidligere havde været i gang med at nitte GM32 rammen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


 
 
Lidt blandet status er at den renoverede banemotor nu står klar til montage i M25 og batteristativet er malet; at M15 har fået monteret sin generator, køler, starter m.m., at der nu står en flot og kraftig søjleboremaskine med vario-gear og de udfræsede lejekasser til nye bogier er ankommet. Nyd dagens statusbilleder J

Renoveret banemotor i flot, rød lakering
M15 med ny remskive og monteret starter m.m.


Udenbys CNC-udfræsede lejekasser til de nye bogier.
Posted by Picasa

søndag den 31. marts 2013

Nyt fra Bafd 30-3-2013

Dagen startede tidligt med ombygning af det hydrauliske system på minigravemaskinen, så den kan køre med det hydrauliske stoppeaggregat, der efterhånden er klar til brug. Sideløbende med dette fik vi med den gule gravemaskine flyttet M25's banemotor over til værkstedsremisen. Den er blevet renoveret ud i byen og er nu klar til montage i M25, så lokomotivet atter kan bruges i almindelig drift. En nyerhvervet søjleboremaskine blev også fragtet over i værkstedsremisen ved samme lejlighed.

Midt på dagen kørte vi ned på Brandhøj og forsatte aktiviteterne. Vi fik siderettet spor 107 og fyldt ballast  dette samt 108. Ballastploven blev afprøvet i forbindelse med udjævning af ballastdyngerne og den kan givetvis fremover spare os for en del manuelt skovlearbejde. Vi fik også foretaget yderligere oprydning i den ene af godsvognskasserne og lagt materialerne på plads på lageret.

Dagen sluttede med en prøvekørsel af skydebroen. M12 blev første det første stykke materiel på skydebroen og vi konstaterede at den relativt let kan bevæges selv med et lokomotiv på.

Næste lørdag fortsætter arbejderne på Brandhøj.

Steffen
Læsning af ballast. Six-pence kasketten vinder tilsyneladende
indpas på pladsen

Ballastploven på vej gennem spor 108

Ballasten er udjævnet og sporet er klar til understopning
Første lokomotiv på skydebroen
Den er god nok - skydebroen virker