Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

tirsdag den 17. september 2024

Særtog med 3. klasse fra Fløng Skole 17/09-24:

Så er alle ombord og toget klar til afgang i det fine vejr!

 HVB´s Skoletjeneste havde besøg af Fløng skoles 3die. klasser i dag!

Solen skinnede fra en skyfri himmel og kort før kl. 9 ankom 64 elever og 6 lærere på cykel fra Fløng Skole. Alle var veloplagte og skulle på en lærerig udflugt hvor temaet var cykling, historie om Hedeland, historie om Hedelands Veteranbane, industribaner, transport i gamle dage og motion på Naturlegepladsen.

Børge, dagens togfører, holdt ved elevernes ankomst, en introduktion om sikkerhed og regler for opførsel på og omkring toget og i Hedeland generelt. Herefter gik eleverne til museumshallen og blev bænket på en ledig togstamme. Bruno havde fremstillet noget undervisningsmateriale, passende til elevernes klassetrin, der dannede grundlag for en fortælling om dagens emne.  Eleverne lyttede opmærksomt, samtidigt med at de fra togstammen kunne se de mange lokomotiver og plancher, der er i museumshallen.

 Efter endt foredrag og spørgsmål, bl.a. hvor stærkt vi kunne køre og om vi kunne transportere en blåhval, gik eleverne i god ro og orden ud til det oprangerede tog, hvor de tog plads og var klar til næste oplevelse i Hedeland. Efter ca. ½ times kørsel ankom vi til Fem Ege og selskabet stod af og begav sig til naturlegepladsen, hvor der blev brugt en masse energi. Godt de havde madpakker med.

Ved 12-tiden kørte vi tilbage mod Hedehusgård Station, og ved ankomsten fandt eleverne deres cykler og begav sig tilbage til Fløng Skole, glade men også lidt trætte.

Alt i alt en herlig dag i Hedeland og hos Hedelands Veteranbane.


Fløngs 3. klasser får her en sikkerhedsinstruktion i opførsel på og ved banen!


Tekst: Bruno Jensen

Foto: Børge Brandstrup og Bruno Jensen


mandag den 16. september 2024

Nyt fra maskinafdelingen #35-24 16/09:

PR-afdelingen (denne aften Bastian og Leif) startede aftenen med at nedtage sommerbannere og straks opsætte et banner med U42-kørslen.

Arbejdet på M24 blev fortsat denne aften. Carsten og Mikkel fik hjælp af Hugo, der lige er startet i foreningen og sidst på aftenen kunne M24 igen køre ud af værkstedet med en repareret fjeder og banerømmer. Gulvet kunne igen komme på plads over graven. Nu udestår der nok kun lidt tætning af en dryppende kølevandsslange…

Bygningsafdelingen fortsatte arbejdet med den nye belægning til en sti til perronen og fik afrettet jorden, så der er klar til et lag stabilgrus. Museumsfolket fik ryddet lidt mere op i hallen, så området kan fremstå pænt, når vi får mange smalsporede gæster til IFT24 fra det store udland i uge 41. Vi var 14 mand, der fik syslet rundt omkring på Gården. /Leif

Det sidste bliver monteret under M24...

Det er tidlig mørkt - allerede... M24 ude mens >

gulvet over graven lægges på.
Afretning af planet til den nye belægning




søndag den 15. september 2024

Plantog 15. september 2024 – Sommerens sidste tog!…

M25 står klar til afgang og de sidste rejsende haster ombord

Sommerens sidste plantog skulle køres denne dag. Vejret var rigtig flot. Solrigt, vindstille og 17-18 grader, med blå efterårshimmel. Det var der en hel del som gerne ville nyde på en togtur ud i denne smukke Hedelands Naturpark. Allerede fra morgenstunden var togene godt fyldte, men dog med enkelte ledige pladser. De kunne så gøre gavn undervejs, hvor der ofte stod flere rejsende og ville med.

Efter den fine dags sidste tog var kørt i remise, så var det tid til at nyde en omgang stegt flæsk ad Libitum og vi drog derfor til Bollinis, hvor der var dækket fint op til de 33 medlemmer, der havde tilmeldt sig spisning. Vi fik rigeligt at spise og sluttede af med lækre desserter som fejring af en af de bedste sæsoner i mange år.

Næste mulighed for at køre med tog bliver i skolernes efterårsferie. Første dag er søndag den 13. oktober hvor der også køres med damp. /Leif

Mens vi fyrer op i Da7, knokler bygningsafdelingen med etablering af en ny sti.



En af dagens krydsninger på Brandhøj

Så er Da7 ved at være afsluttet og de øvrige medlemmer hygger sig på Løgnebænken

- derefter ned til Bollinis


Skål på en god sæson

Masser af stegt flæsk!


Nyt fra Bafd 14-9-2022

Efter en begivenhedsrig uge med aktiviteter onsdag, torsdag og fredag var vi i baneafdelingen tilbage lørdag - den helt normale arbejdsdag for afdelingen. På trods af ugens indsatser var holdet lørdag ikke mindre end vanligt, og vejret var dejligt!

Solen skinnede, blomsterne stod i fuldt flor og Peter kastede sig over de tre sporskifter til Vinterrasserne Station.

Arbejdet på banestrækningen skulle foregå koordineret med dagens dampsærtog med No 3, så vi nøjedes med at sende Steffen og Lars afsted med M 30 og ballastharve. Claus B og Kenneth kravlede op på taget af museumshallen for at montere sideplader på østsiden af tagrytteren, mens Peter, Børge og Claus N gik i gang med sporskifterne til Vinterrasserne. Niels og Hans var allerede i gang med at rydde bevoksning nord for perronen på Hedehusgård. 

Sidste lørdag lå her en bunke skinner fra ombygningen af Hedehusgård i et uregerligt buskads. Om en uge er her formentlig en græsflade og en flisegang langs sporet. Men først skal der arbejdes!

No 3 fyres op foran værkstedremisen og dagens kørsel og meget andet drøftes.

Ballastharveholdet havde taget pensel  og rød maling med, og de nåede at få rød farve på tallene på kilometerstenene ved siden af ballastharvning. Selvom arbejdet blev afbrudt af krydsninger med særtoget lykkedes det at få harvet begge sider af banen. Som sædvanligt var der justeret småting på harven inden dagens kørsel og efter hjemkomsten til Hedehusgård blev yderligere en småting optimeret.

Ophold ved 4,0. Steffen får rød farve i de forsænkede tal på kilometerstenen. Vi har dem stående for hver halve kilometer. Foto: LLZ

Udsigt fra M30 under harvning langs søerne nord for Sølund Station. Foto: LLZ.

Arbejdsdagen var ikke mange minutter gammel før Claus B og Kenneth lå på taget af museumshallen. De kom først ned igen efter at have monteret sideplader på hele østsiden af tagrytteren. Dermed har vi nu stort set lukket tagrytteren og dermed afsluttet tagrenoveringen. Kun to plader i hver af tagrytterens gavle mangler, men de var ikke lige på lageret, så det bliver en anden dag.

På taget af museumshallen skimtes et par skikkelser. M25 skal en tur på værksted og Peter og Børge planlægger dagens arbejde med sporskifterne. 

No 3 ankommer til perronen ved spor 1 med særtoget mens Peter arbejder på et af sporskifterne.

Med alle de forskellige opgaver fik vi ikke talt meget sammen, men hovedparten af os nåede en kop kaffe sammen, inden vi drog hjemad. Som sædvanligt bliver der arbejdet et par dage i løbet af ugen, inden vi igen træffes til lørdagsarbejde. Det bliver sikkert slageklipning langs banen og anlæg af stikspor ved drejeskiven. Begge dele skal gerne være klar til træffet i oktober.