Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 4. februar 2012

Nyt fra Bafd uge 5

I den forløbne uge har der været arbejdet i Baneafdelings regi 3 af dagene.

Onsdag startede Lars og Arne med læsning af game sveller på deployer. Det var meningen at disse sveller om lørdagen skulle have været læsset i en container og kørt bort, men desværre svigtede vognmanden os om fredagen, og der kom derfor ingen container.

Fredag brugte Finn og Lars dagen på at adskille det 4. af sporskifterne, som skal bygges foran vognhallen mens de ventede på den nævnte container. Sporskiftet stammer, som de øvrige, fra Rørdal cementfabrik, og er svejst sammen, så det er et stort arbejde adskille dem i forbindelse med omsporingen fra 785 til 700 mm.

Lørdag morgen var det -14 grader, men meget flot vejr. Jeg kan ikke huske nogensinde at have lavet banearbejde i så lave kuldegrader, men det skulle prøves.
Igen havde M12 startproblemer, men efter et stykke tid kom liv i lokomotivet. Kenneth blev sendt afsted efter et nyt batteri, mens vi andre kørte på Brandhøj og startede dagens arbejde. Da vi var i alt 7 mand blev der arbejdet på mange fronter i løbet af dagen.

Inde i vognhallen fik vi rettet den næste sektion af pallereolerne op og placeret de fire paller med Frichs reservedele, som vi modtog sidste lørdag. Udenfor arbejder Arne og Finn videre med adskillese af ovennævnte sporskifte mens Lars og Kenneth hentede perronelementer til bygning af den anden side af graven til skydebroen. Senere blev der også savet sveller til sporskiftet, som skal samles i den kommende tid. Der skal dog forinden fremstilles en hel del nye skinnestumper, da de gamle skinner var meget ødelagte.

Eftermiddagskaffen blev indtaget med en lækker kage fremstillet af Finn's kone - en stor tak for den.
Lars har leveret et billede fra fredagens sporskifte adskillelse, og redacteur Leif har lagt nogle af sine  mange billeder fra dagen ud på dette link.

Næste lørdag arbejdes der formentlig videre med sporskiftet eller skydebrograven, alt efter vejret.

Steffen


Opskæring af sporskifte nr. 4, 3-2-2012

mandag den 30. januar 2012

Nyt fra maskinafdelingen #04-12 30/01:




Så faldt sneen!  Sneploven mangler dog stadig lidt før sin jomfrurejse. Vi skal vist også først skovle en stor bunke sne sammen før der er nok til at prøve dens evner… Carsten blev færdig med bøjle og U-jern til traversbeslag og fik fremstillet de første låsebeslag til akselstyr for rullerne, der nu er færdige og lagt i tilhørende rulleophæng. Når de er monteret og det sidste beslag til hæveanordningen er klar, så kan ploven testkøres. Per Børge fik repareret på et par 24 Volts lyssstof-rør til arbejdslys, som havde været udsat for en lidt for høj ”prøvespænding” på 220V. Lars, Ole og Peter arbejdede på gensamling af skovl til gravemaskinen. Jeg fortsatte endnu en dag på loftet med oprydning; denne gang fik alle bræddebolte en finsortering. Der er nu ved at blive skabt plads til de nye bolt-reoler. 7 mand på værkstederne denne aften.



Fra Kenneth P. har jeg modtaget dette link fra Osbanen i Norge. De har nu en station, 70 meter bane, en vognhal med en vogn og et lokomotiv. Man skal jo starte et sted… Det er til gengæld en meget fin vogn. Se deres beretning  om bygning af vognhal og se tegningerne af deres vogn her: