Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 10. maj 2025

Nyt fra Baneafdelingen lørdag d. 10. maj 2025

 Selvom vejret ikke var til T-shirts og shorts var baneafdelingen klar til endnu en dag med mange spændende opgaver. Banechefen havde i sit fravær udstedt befaling om, hvilke opgaver der burde løses i dag. Det har vi prøvet før, men i dag gjorde vi faktisk lidt af det der stod på sedlen.... ;-).

Vi skruer lige tiden tilbage til onsdag, hvor et lille hold bestående af Børge, Niels-Henrik og Peter fik skruet de sidste underlagsplader på det nye sporskifte på Brandhøj.

Børge banker spiger i den afvigende gren på sporskiftet, mens Niels-Henrik aflurer både tempo og teknik.....

Færdigt arbejde - nu mangler vi "kun" tilslutningen af sidesporet

Lørdagen startede med en hurtig gennemgang af dagens projekter. 

Desværre kom der nogle byger der gjorde, at vi ikke kunne afslutte tagprojektet med de sidste endeplader, der mangler at blive monteret.

I stedet kastede de fleste sig over projekt "ukrudtsbrænder" og efter ganske få timer var den klar til at "brænde banen af".

Lars, Børge og Steen borede huller her, der og alle vegne.

Søren kastede sig over "Harvinatoren" og også her gik slut-montagen hurtigt. 

Kenneth læsser nogle dele fra motordræsinen på Steens trailer.

Både ukrudtsbrænder og harvinator skulle afprøves, så både Søren, Claus B., Steen, Børge og Lars kørte en tur ud på banen, mens Kenneth fandt en trækbuk som vi kan bruge til det nye sporskifte på Brandhøj.

Kenneth fandt lige en trækbuk til det nye sporskifte på Brandhøj, som blev afrenset og malet rød en første gang.


Claus B. og harvinator på vej med Hedehusgården (SH)



 

Ukrudtsbrænderen i aktion, mens Børge følger efter med branddaskeren. (LLZ).
 

.
Søren og Familien Brandstrup evaluerer turen med Harvinatoren mens ukrudtsbrænderen køler af.

En større materielrokade blev det også til.

Dagen afsluttedes med en gang grønthøstning på bagsiden af vognhallen, så nu skulle alt gerne være klar til i morgen - sæsonens første køredag.


// Peter

tirsdag den 6. maj 2025

Årets første særtog med kunder - 6. maj 2025

 

I dag kørte vi årets første særtog med kunder, og på en måde tog vi forskud på sæsonen der starter på søndag den 11. maj. 2025.

Vejret var perfekt og Børge, John og Bruno mødte ind for at betjene vores kunder der kom fra Køge. De havde bestilt en tur frem og tilbage til Fem Ege med efterfølgende rundvisning.

Det var alle herrer der var med på tur, og der var meget stor spørgelyst og interesse for vores arbejde. For os der kører, er det altid hyggeligt med glade kunder, men ikke mindre at vi kunne tilbyde dem en tur med toptunet udstyr. Alle afdelinger af Hedelands Veteranbane har gennem vinteren og foråret ydet en fantastisk indsats, så alt står knivskarpt til vi åbner sæsonen på søndag.

Vi glæder os til at se mange glade rejsende på søndag og hen over sommeren, og minder om at vi har en nattergaletur den 27.5.2025. Turen er guidet af Dansk Ornitologisk Forening og billetter kan købes her Find din billet

Tekst og billede Bruno Jensen





mandag den 5. maj 2025

Nyt fra maskinafdelingen #17-25 05/05:

 

Der sker så meget spændende med byggeriet af værkstedsudvidelsen og flere havde allerede været i gang hele eftermiddagen. Middagspausen blev derfor et måltid med resten af de gode grill-pølser fra Klargøringsdagen. De forskellige hold klargjorde den lille grav til hæve-bordet; tilpassede og opsatte plader på indervæggen og forberedte desuden de næste opgaver. 

Udenfor fik Brian opskåret en bunke gamle paller. De skal anvendes til optænding i damplokomotivet – første gang på søndag! I maskinværkstedet fik T1 det meste af opmærksomheden; Kjeld fik fremstillet en samlemuffe til udstødningen. Bagefter blev køleren tømt endnu en gang for at finde utætheden. Det lykkedes vist denne gang… Lars O. påsvejste en forlænger til batteriholderen, som Kjeld og Carsten så fik boret nye huller til i karriósseriet. Holderen fik jeg så sandblæst og grundet efterfølgende. Inden da havde de to bremsesko fået et lag gul maling. Det er så de bedre kan ses. Det hjælper togpersonalet med at blive opmærksomme på – og sikre at den er fjernet fra sporet inden kørsel! M24 havde efterhånden fået et nyt lag støv på. Sådan er det at stå på en byggeplads. Jan S. tog sig derfor af at vaske/ aftørre lokomotivet, så det var klart til at køre særtog dagen efter (se beretningen >>) Vi var 11 mand på Gården denne aften /Leif

fremstilling af samlemuffe til udstødning på T1



Boring af monteringshuller til batterikasse

batterikasse grundet

Bremsesko - eller "sporhunde" i gul 


Opskæring til brug for optænding - Jan og jeg fik æren at lægge det på plads