Dagens første opgave bestod i ophængning af sommerens køreplaner på Sølund station og Stenager trinbræt. I vognhallen på Brandhøj arbejdede vi derefter videre med at ballastere og understoppe de to første 785mm spor på nordsiden af skydebroen. Ballasten fik vi fra udgravning til de næste par spor, men ved selve understopningen måtte vi ty "gammeldags metoder", nemlig med tryklufthammer. Et hårdt og larmende arbejde, som minder os om, hvorfor vi for snart mange år siden anskaffede stoppemaskinen.
Spor 101 og 102 er nu færdiggjort og der er gravet ud til spor 103. Vi afsluttede dagen med at save sveller til spor 103 og 104, så nu er der klar til at et hold på tirsdag kan samle og understoppe disse spor.
Der er ingen billeder fra dagens arbejde, hvor i alt 5 mand deltog.
Steffen
På vores blog kan du følge med i Industribaneklubbens arbejde i Maskinafdelingen og Baneafdelingen. Forvent, at der tirsdag aften kort fortælles, hvad der foregik om mandagen i maskinværkstedet hos IBK, samt jævnlige opdateringer på Baneafdelingens arbejde. Jeg ønsker alle god læselyst! Redacteuren Leif
lørdag den 8. februar 2014
tirsdag den 4. februar 2014
Eisenbahn-Romantik: Så fandt vi et guld-link!
Gennem mange år har Per været så venlig at optage og medbringe optagelser fra SWR´s fine jernbaneprogrammer. Det må han meget gerne blive ved med! Men i ventetiden på næste hygge-filmaften, så er her et link til Eisenbahn-Romantik hvor man kan se eller gense en mængde dejlige udsendelser af hver ca. 30 min. varighed. (Oversigt her:)
Jeg kan specielt anbefale en ny udsendelse fra januar fra Frankfurter Feldbahnmuseum m.m. 4:52 inde er der et kort glimt af Oberurselen i dens nye hjem... Resten af udsendelsen er absolut også se-værdig.
Jeg faldt også over denne hyggelige film fra Oland-Langeness, en Hallig. For os, der har været med på Bents ture, er det jo hyggeligt gensyn.
God fornøjelse
Jeg kan specielt anbefale en ny udsendelse fra januar fra Frankfurter Feldbahnmuseum m.m. 4:52 inde er der et kort glimt af Oberurselen i dens nye hjem... Resten af udsendelsen er absolut også se-værdig.
Fra SWR: Oberurselen i Frankfurt |
Jeg faldt også over denne hyggelige film fra Oland-Langeness, en Hallig. For os, der har været med på Bents ture, er det jo hyggeligt gensyn.
God fornøjelse
HUSK! Der er aktivmøde i maskinafd mandag den 10 feb. kl 19.00 på Hhg.
HUSK! Der er aktivmøde i
maskinafd mandag den 10 feb. kl 19.00 på Hhg.
dagsorden :
- Arbejder frem til generalforsamlingen
- indkomne forslag
- Maskinafd. ønske til en 3 trinsplan der skal fremlægges på
generalforsamlingen.
Vel mødt!
mvh
Kenneth P.
mandag den 3. februar 2014
Nyt fra maskinafdelingen #07-14 03/02:
For at beskytte
hydraulikmotor og andre dele på gravemaskinen, er der indkøbt en slyngkobling,
der skal forbedre og minimere tilbageslaget, når vibratoren på den 4-benede
svellestopper (”Edderkoppen”) kobles ind. Lars skulle dog lige modificere målet
i koblingshjulet til den rette størrelse kilerem. Det lykkedes dog ikke ham og
Mads at få koblingen monteret på akslen denne aften. Noten på understopperens hydraulik-motoraksel skal ændres fra 6 til 5 mm før det passer sammen...
Lars udvider målet på slyngkoblingshjulet |
I onsdags blev motoren fra
M24 monteret på motorstativet, transporteret ned af trappen ved hjælp af
gravemaskinen og ind på værkstedet. Denne aften forberedte Per det videre
arbejde på motoren og vi fik båret de afmonterede dele ind på værkstedet,
deriblandt de defekte dele, der er tydeligt påvirkede af løbskkørslen. Se foto.
Nu er det bare at håbe at ikke mange flere dele har taget skade.
Motoren fra M24 på flytbart motorstativ |
Stempel med mærket fra nu bøjet ventil og stødstang |
Jeg fik pletmalet M25, så den snart kan komme i vognhallen, indtil vi (forhåbentlig snart) får tid til den store hovedrenovering af både motor og generator. Der skal blot skiftes pakninger på ventillågene. Mads og jeg fik gennemgået en del elektrisk værktøj, så det også fremover er sikkert at anvende. Carsten og Peter fik transportsikret vognkassen på ”Urne-vognen”, så den kan tåle køreturen til Brandhøj. Den skal foreløbig bare stilles helt ind i bunden… Peter havde medbragt en flot model af en Q-maskine, som vi nød sammen med kaffen. 8 på Gården denne hyggelige aften.
Vognkassen indvendigt. Bemærk i døren pufferarrangementet med afskåren puffer... |
Etiketter:
M24,
M25,
stoppemaskine,
vognbygning,
Værkstedet
Abonner på:
Opslag (Atom)