Se mere fra Tuneposten her: https://tuneposten.tune.dk/
På vores blog kan du følge med i Industribaneklubbens arbejde i Maskinafdelingen og Baneafdelingen. Forvent, at der tirsdag aften kort fortælles, hvad der foregik om mandagen i maskinværkstedet hos IBK, samt jævnlige opdateringer på Baneafdelingens arbejde. Jeg ønsker alle god læselyst! Redacteuren Leif
torsdag den 31. oktober 2019
Fin artikel i Tuneposten om vores hobby
Sidste torsdag blev denne fine artikel bragt i Tuneposten.
Se mere fra Tuneposten her: https://tuneposten.tune.dk/
Se mere fra Tuneposten her: https://tuneposten.tune.dk/
tirsdag den 29. oktober 2019
Nyt fra maskinafdelingen #37-19 28/10:
Hov - var der ikke en motor her lige før? Nå, så kan der lige så godt fjernes gammel olie... |
Carsten, Kjeld og Steen har nu fået motoren hevet ud af M30 og fremstillet et motorstativ – der denne aften lige skulle forbedres lidt. Steen fik desuden fjernet en masse gammel olie fra underdelen – nu der er god plads. Bagefter blev der ryddet op i motorværkstedet, så Perkinsmotoren kan komme derned for en ordentlig omgang!
Der blev også arbejdet på styringen til el-værket og det afstedkom et antal prøvestarter – og stop. Starten gik fint, men stoppet drillede. Det blev vist løst til sidst… På C523 foretog Erik de sidste, afsluttende opgaver med afrunding af de forreste sædelister. Det blev flot! Jeg fik malet stolperne med hvis, så det sidste der mangler, er skiltene med HVB og vognnummer, samt en godkendelse. Det arbejder Hans på! Vi var 12 mand på Gården denne aften – og flere af os glæder os til i morgen, hvor der er Onsdagshytte. Mere om det en anden gang 😊
Hæ -hæ. Vi har taget den ud og gemt herovre... |
Afmontering af drivstangen fra stemplet |
Der skal holdes styr på delene |
Hjørnestolperne indvendig får træmaling, resten metalmaling |
Sædelisterne afrundes pænt ved døren |
Montage iflg. teknisk dokument |
- og afprøvning i røg og os! |
C523 - Snart helt klar! |
Etiketter:
Dieselgenerator,
M30,
No3,
nye hjul,
vognbygning
mandag den 28. oktober 2019
Efterår i Hedeland d. 28-10-2019
Mange blade er efterhånden faldet af træerne i Hedeland og de resterende blade har antaget flotte farver. Peter og Bo var i dag på Brandhøj for at afhente et af vores hjul fra Sydafrika. Turen foregik i M24, der tog sig godt ud i eftermiddagslyset på Brandhøj st.
Foto: Peter L. Hansen
søndag den 27. oktober 2019
Nyt fra Bafd. 26-10-2019
Det sidste efterårstog kørte søndag i sidste uge og der er 1½ måned inden juletrafikken begynder. Banechefen har lagt en plan for hvordan vi på den tid kan udveksle ca. 240 sveller samt justere sporet, så det er klar til trafik. I dag var opgaven at skifte sveller ved km 3,7 og forberede sveller til udskiftningen ved Flintebjerg Trb.
Arbejdsdagen startede som sædvanligt med kaffe i Damp'a. Dagens program blev kort gennemgået for en besøgende journalist fra en lokalavis, og et nyt aktivt medlem skulle også introduceres til de forskellige opgaver på bane og værksteder. Banetoget blev oprangeret med M 24 som trækkraft, da vores sædvanlige trækkraft M 12 og M 30 er på værksted. Vi gjorde holdt på Brandhøj for at hente energivogn og M 40 og fortsatte derefter til arbejdsstedet.
Vi kom fint fra start med svelleudskiftningen, og med en god bemanding på 6 mand havde vi alle tid til, i små pauser, at give journalisten svar på hendes spørgsmål. Kenneth havde planer for eftermiddagen og måtte sige farvel ved frokosttid, hvor også journalisten takkede af.
Kort efter frokosten kunne vi sætte hak ved udskiftning af 39 sveller. Benjamin og Claus kørte til Brandhøj efter nye sveller, Lars og Peter skiftede det tilbageværende gamle, slidte bånd på gravemaskinen og Steffen ryddede op. Arbejdsholdene mødtes igen på Flintebjerg og tog fat på at forbore de sveller, der skal ilægges næste lørdag. Vi fik i en fart klargjort og udlagt de mere end 90 sveller kun afbrudt af en kaffepause i banevognen. Efter oprydning kunne vi køre tilbage til Brandhøj, sætte de tilbageværende sveller og M 40 på plads og køre til Hedehusgård. Vejret havde artet sig nogenlunde. Trods vind og mange skyer begyndte det først at regne sidst på dagen.
Vi arbejder alle lørdage til og med 23. november med svelleudskiftning eller sporjustering mellem Flintebjerg og km 3,7. Kom og vær med eller læg vejen forbi og se, hvordan sporarbejde på en smalsporet veteranbane kan gribes an.
Arbejdet er i fuld gang ved km 3,7. Med på holdet havde vi denne dag en journalist, der gerne ville opleve banearbejdet på HVB. |
M 24 rangerer banetoget gennem sporviften foran vognhalsbanegården. |
Vi kom fint fra start med svelleudskiftningen, og med en god bemanding på 6 mand havde vi alle tid til, i små pauser, at give journalisten svar på hendes spørgsmål. Kenneth havde planer for eftermiddagen og måtte sige farvel ved frokosttid, hvor også journalisten takkede af.
Kort efter frokosten kunne vi sætte hak ved udskiftning af 39 sveller. Benjamin og Claus kørte til Brandhøj efter nye sveller, Lars og Peter skiftede det tilbageværende gamle, slidte bånd på gravemaskinen og Steffen ryddede op. Arbejdsholdene mødtes igen på Flintebjerg og tog fat på at forbore de sveller, der skal ilægges næste lørdag. Vi fik i en fart klargjort og udlagt de mere end 90 sveller kun afbrudt af en kaffepause i banevognen. Efter oprydning kunne vi køre tilbage til Brandhøj, sætte de tilbageværende sveller og M 40 på plads og køre til Hedehusgård. Vejret havde artet sig nogenlunde. Trods vind og mange skyer begyndte det først at regne sidst på dagen.
Vi arbejder alle lørdage til og med 23. november med svelleudskiftning eller sporjustering mellem Flintebjerg og km 3,7. Kom og vær med eller læg vejen forbi og se, hvordan sporarbejde på en smalsporet veteranbane kan gribes an.
Arbejdsstedet ved km 3,7. M 40 foran energivognen i forggrunden. Steffen med lufthammer, Benjamin lægger underlagsplader og spirg på plads, mens Lars og Peter trækker gamle sveller ud. |
Efter at have sat energivognen på plads i opbevaringshallen, hentede vi et læs sveller. Her er vi på vej over en vindblæst Sletten med M 40 i laveste gear. |
Banetoget lige syd for Flintebjerg Trb, der ses i venstre billedkant. Der gøres klar til boring af huller i de nye sveller. |
Etiketter:
Bafd,
svelleudlægning,
svelleudskiftning
Abonner på:
Opslag (Atom)