Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

torsdag den 31. oktober 2019

Fin artikel i Tuneposten om vores hobby

Sidste torsdag blev denne fine artikel bragt i Tuneposten.

Se mere fra Tuneposten her: https://tuneposten.tune.dk/

tirsdag den 29. oktober 2019

Nyt fra maskinafdelingen #37-19 28/10:


Hov - var der ikke en motor her lige før? Nå, så kan der lige så godt fjernes gammel olie...
Bo og Peter hentede et af vores Sydafrikanske hjul på Brandhøj, så vi kan få afklaret hvordan vi kan få afdrejet en større serie hjul til nye bogier. Det kunne godt blive noget CNC ude i byen, så vi i stedet kan bruge tid på specialistopgaverne… En af dem er at adskille driv- og kobbelstænger på Vildmosen. En utæt pakning ved cylinderen skal udskiftes og samtidig kan der evt. udskiftes andre sliddele der. Peter gik i gang med en del i fræseren, men jeg fik ikke spurgt hvad dimsen hedder, så det må vente.

Carsten, Kjeld og Steen har nu fået motoren hevet ud af M30 og fremstillet et motorstativ – der denne aften lige skulle forbedres lidt. Steen fik desuden fjernet en masse gammel olie fra underdelen – nu der er god plads. Bagefter blev der ryddet op i motorværkstedet, så Perkinsmotoren kan komme derned for en ordentlig omgang!

Der blev også arbejdet på styringen til el-værket og det afstedkom et antal prøvestarter – og stop. Starten gik fint, men stoppet drillede. Det blev vist løst til sidst… På C523 foretog Erik de sidste, afsluttende opgaver med afrunding af de forreste sædelister. Det blev flot! Jeg fik malet stolperne med hvis, så det sidste der mangler, er skiltene med HVB og vognnummer, samt en godkendelse. Det arbejder Hans på! Vi var 12 mand på Gården denne aften – og flere af os glæder os til i morgen, hvor der er Onsdagshytte. Mere om det en anden gang 😊

Hæ -hæ. Vi har taget den ud og gemt herovre...
Afmontering af drivstangen fra stemplet

Der skal holdes styr på delene


Hjørnestolperne indvendig får træmaling, resten metalmaling

Sædelisterne afrundes pænt ved døren


Montage iflg. teknisk dokument

- og afprøvning i røg og os!

C523 - Snart helt klar!

mandag den 28. oktober 2019

Efterår i Hedeland d. 28-10-2019


Mange blade er efterhånden faldet af træerne i Hedeland og de resterende blade har antaget flotte farver. Peter og Bo var i dag på Brandhøj for at afhente et af vores hjul fra Sydafrika. Turen foregik i M24, der tog sig godt ud i eftermiddagslyset på Brandhøj st.

Foto: Peter L. Hansen

søndag den 27. oktober 2019

Nyt fra Bafd. 26-10-2019

Det sidste efterårstog kørte søndag i sidste uge og der er 1½ måned inden juletrafikken begynder. Banechefen har lagt en plan for hvordan vi på den tid kan udveksle ca. 240 sveller samt justere sporet, så det er klar til trafik. I dag var opgaven at skifte sveller ved km 3,7 og forberede sveller til udskiftningen ved Flintebjerg Trb.
Arbejdet er i fuld gang ved km 3,7. Med på holdet havde vi denne dag en journalist, der gerne ville opleve banearbejdet på HVB.
Arbejdsdagen startede som sædvanligt med kaffe i Damp'a. Dagens program blev kort gennemgået for en besøgende journalist fra en lokalavis, og et nyt aktivt medlem skulle også introduceres til de forskellige opgaver på bane og værksteder. Banetoget blev oprangeret med M 24 som trækkraft, da vores sædvanlige trækkraft M 12 og M 30 er på værksted. Vi gjorde holdt på Brandhøj for at hente energivogn og M 40 og fortsatte derefter til arbejdsstedet.

M 24 rangerer banetoget gennem sporviften foran vognhalsbanegården.


Vi kom fint fra start med svelleudskiftningen, og med en god bemanding på 6 mand havde vi alle tid til, i små pauser, at give journalisten svar på hendes spørgsmål. Kenneth havde planer for eftermiddagen og måtte sige farvel ved frokosttid, hvor også journalisten takkede af.

Kort efter frokosten kunne vi sætte hak ved udskiftning af 39 sveller. Benjamin og Claus kørte til Brandhøj efter nye sveller, Lars og Peter skiftede det tilbageværende gamle, slidte bånd på gravemaskinen og Steffen ryddede op. Arbejdsholdene mødtes igen på Flintebjerg og tog fat på at forbore de sveller, der skal ilægges næste lørdag. Vi fik i en fart klargjort og udlagt de mere end 90 sveller kun afbrudt af en kaffepause i banevognen. Efter oprydning kunne vi køre tilbage til Brandhøj, sætte de tilbageværende sveller og M 40 på plads og køre til Hedehusgård. Vejret havde artet sig nogenlunde. Trods vind og mange skyer begyndte det først at regne sidst på dagen.

Vi arbejder alle lørdage til og med 23. november med svelleudskiftning eller sporjustering mellem Flintebjerg og km 3,7. Kom og vær med eller læg vejen forbi og se, hvordan sporarbejde på en smalsporet veteranbane kan gribes an.

Arbejdsstedet ved km 3,7. M 40 foran energivognen i forggrunden. Steffen med lufthammer, Benjamin lægger underlagsplader og spirg på plads, mens Lars og Peter trækker gamle sveller ud. 

Efter at have sat energivognen på plads i opbevaringshallen, hentede vi et læs sveller. Her er vi på vej over en vindblæst Sletten med M 40 i laveste gear.

Banetoget lige syd for Flintebjerg Trb, der ses i venstre billedkant. Der gøres klar til boring af huller i de nye sveller.

Steffen og Claus borer huller. Skibakken ses i baggrunden. Aktive medlemmer i Roskilde Skiklub arbejdede i løbet af dagen med klargøring af bakken. Mon der kommer sne på bakken i denne sæson? Foto: Benjamin Sayoc.