Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 7. juli 2018

Nyt fra Bafd. 07-07-2018

Med store dele af Danmark på vej på sommerferie var lørdagens bemanding på HVB også svundet ind til den inderste, hårdeste kerne. Fire mand var klar til indsats. Kjeld og Carsten i værkstedet og Lars og Claus i sporet.

Mens Kjeld og Carsten byggede M 30s udstødning om, kastede vi andre os over bortskaffelse af skabe og afrensning af et enkelt skabsmodul, der bedømtes lavt nok til at kunne anvendes på loftet over værkstedet.

Herefter gik turen til vognhalsbanegården, hvor vi understoppede tre skifter med trykluft. Dog kun de steder hvor vores gravemaskinemonterede stoppemaskine ikke kunne komme til. Det var hurtigt overstået, men mindede os om hvordan understopning foregik i de såkaldte 'gode, gamle dage' før vi anskaffede vores stoppemaskiner. Den gang fik vi jævnligt vabler på størrelse med dueæg i håndfladen!

Håndstopning i solskin. Pixels på HTML. Af Lars Lützow. Et værk fra højdepunktet af hans virksomhed. HVB's samlinger.

Undervejs i stopningen måtte en slangeende give fortabt. Med største hast fik Lars fixet sagen og arbejdet kunne gå videre.Til venstre ses en af vores nye stophamre. Med det rette udstyr går arbejdet som en leg!
Dagens arbejdsprogram var tilrettelagt så et roligt tempo kunne holdes dagen igennem. Vi nåede også en hyggelig frokost med Carsten og Kjeld, et besøg af Kenneth og et par kolde pilsnere, inden vi som afslutning på dagen kørte energivognen til Brandhøj. Vognen blev læsset med pufferne fra den ophuggede Aalholm-vogn. Pufferne får fremover deres plads på en palle i den store lagerreol i opbevaringshallen. Måske Henschel-pufferne en dag kan genanvendes på et passende objekt?
Med os hjem fra Brandhøj tog vi C 523, der skal til eftersyn. Sådan sluttede endnu en produktiv dag på banen.

torsdag den 5. juli 2018

Torsdagsbilledet #167 - turberetning fra Statfold Barn Railway

Torsdagsbilledet forsætter beretningen fra IBF´s tur til England og Wales. 


Rigtig mange opfyrede lokomotiver står klar til indsats oppe ved remisen

Lørdagens første stop var på Statfold Barn Railway. Her får man kun adgang med en invitation i hånden, så det var naturligvis arrangeret på forhånd. Der er således ikke regulær trafik – det hele er mest for sjov! Det er en privatejet bane, der er opbygget på flad mark rundt om en oliefabrikants jorde. Så bane, vognhaller og stationer ligger spredt rundt om oliemøllen, der fremstiller alt fra rapsolie til olie af jordbærkerner til brug for kosmetikindustrien. Der må åbenbart være en del penge i den business, for det er et imponerende projekt direktøren har gang i. Det startede med den lille ringbane rundt den lille sø og derfra tog det fart… Nu er der dobbeltsporet bane og meget mere, hvor der denne dag var opfyret omkring 20 damplokomotiver. Flere af dem er erhvervet fra sukkerfabrikkerne på Java og Indonesien. De bliver så i et forrygende tempo sat i stand, så de funkler. Dette sker bl.a. fordi han har overtaget rettighederne til lokomotivproduktion fra Hunslet og har opbygget et veludstyret værksted, der kan gøre enhver entusiast misundelig. Så der var meget at se på og vi havde travlt, for opholdet var kun tre timer før vi igen skulle på landevejen. I den store udstillingshal stod mange interessante og sjove motorlokomotiver og andre maskiner, mens det meste damp var ude at køre. En skæg skinnebus var en nybygning med inspiration fra USA og også andre enheder var skabt på ny. Man kunne sagtens have brugt resten af dagen her, men vi nåede da at køre et par ture og se det meste og vi skulle nå det næste tog…

mvh Leif


Uden invitation kommer man ikke ind...

Starten på det omfattende anlæg startede rundt den lille sø. Lokomotivet er et nybygget replica…

Klar til afgang...


Den nybyggede skinnebus-look alike
En elektrisk sporvej med egen bane var der også


Der kørte også dette flotte godstog rundt med delvist nybyggede vogne

Hovedstationen udstyret med flot gangbro til perron

En omfattende udstilling med bl.a. Hunslet som emne


En stor hal med drejeskive og mængder af sjovt og interessant materiel, herunder en skinnekørende jeep


En nybygget drejeskive er der også blevet plads til...






T

mandag den 2. juli 2018

Nyt fra maskinafdelingen #26-18 2/7



M30 henter melisvogn nr. 9 til vogneftersyn på værkstedet

Mens jeg var i gang med at male 2. omgang sort på Superfos-maskinen. så kom M30 med besætning og afhentede melisvogn nr. 9, for der er forsat gang i vogneftersyn og det kræver et stabilt flow af materiel til Kenneth, der foretager disse grundige eftersyn. Niels fremstillede lein til fastmontage på stikstålene, så de altid passer. På snedkerværkstedet blev der bøjet træ til to buer mere, mens Kjeld og Carsten målte op til forbedrede rørkoblinger til støvsugerslangerne. Da jeg havde færdiggjort dagens malerarbejde, så var der energi til at få fyldt slagge i specialcontaineren, der lige er tømt. Det blev til 9 børfulde og det er jo også en måde at få velfortjent sod i næseborene, nu der er afbrændingsforbud og damplokomotivet holder stille for 4. køredag i træk… Dette affødte i øvrigt at Carsten, Kjeld og jeg gik amok med skovl, kost og bør og fik fjernet grus & græs fra brostenene foran og stien til værkstedet – tænk jeg vidste ikke det stykke var så bredt… Aftenen blev afsluttet med en kold og velfortjent drik efter det støvede arbejde. 9 mand havde været forbi Gården denne aften.

Tagbue 8 og 9 under pres

Da forskellen på 2 omgang maling på Superfos ikke kan ses, så er her i stedet den nye, fine opstilling af udstillingsmateriel



en bunke slagge blev ni børfulde mindre
Slaggen på vej op i containeren



- herefter blev redskaberne brugt til fritlægning af stien