Med store dele af Danmark på vej på sommerferie var lørdagens bemanding på HVB også svundet ind til den inderste, hårdeste kerne. Fire mand var klar til indsats. Kjeld og Carsten i værkstedet og Lars og Claus i sporet.
Mens Kjeld og Carsten byggede M 30s udstødning om, kastede vi andre os over bortskaffelse af skabe og afrensning af et enkelt skabsmodul, der bedømtes lavt nok til at kunne anvendes på loftet over værkstedet.
Herefter gik turen til vognhalsbanegården, hvor vi understoppede tre skifter med trykluft. Dog kun de steder hvor vores gravemaskinemonterede stoppemaskine ikke kunne komme til. Det var hurtigt overstået, men mindede os om hvordan understopning foregik i de såkaldte 'gode, gamle dage' før vi anskaffede vores stoppemaskiner. Den gang fik vi jævnligt vabler på størrelse med dueæg i håndfladen!
|
Håndstopning i solskin. Pixels på HTML. Af Lars Lützow. Et værk fra højdepunktet af hans virksomhed. HVB's samlinger. |
|
Undervejs i stopningen måtte en slangeende give fortabt. Med største hast fik Lars fixet sagen og arbejdet kunne gå videre.Til venstre ses en af vores nye stophamre. Med det rette udstyr går arbejdet som en leg! |
Dagens arbejdsprogram var tilrettelagt så et roligt tempo kunne holdes dagen igennem. Vi nåede også en hyggelig frokost med Carsten og Kjeld, et besøg af Kenneth og et par kolde pilsnere, inden vi som afslutning på dagen kørte energivognen til Brandhøj. Vognen blev læsset med pufferne fra den ophuggede Aalholm-vogn. Pufferne får fremover deres plads på en palle i den store lagerreol i opbevaringshallen. Måske Henschel-pufferne en dag kan genanvendes på et passende objekt?
|
Med os hjem fra Brandhøj tog vi C 523, der skal til eftersyn. Sådan sluttede endnu en produktiv dag på banen. |