I lørdags, blev de 4 lokomotivdonkrafte,(til brug for M23), hentet fra vognhal ,kun afbrudt af mindre afsporing, der klaredes med lille lastbil-donkraft. Motor, blev afmonteret på ukrudtsbrænder.
Derudover, blev drejeriet kun alvorligt afbrudt, af en så opmærksomhedstiltrækkende begivenhed, at man - for en stund - sgu lige måtte slippe drejebænkshåndtagene; - Slagleklipperen blev trukket ud og opstartet!
(Simpel test, beviste dog at der er brug for en klart bedre afbalancering, ift. vægt på arm; - Ved blot ca én meters udstrækning heraf, letter den hjul) M13-motoren, fik af Carsten påsvejst ”ben” således den kan komme op i ordentlig arbejdshøjde, når bundkar skal afmonteres. (Derudover, blev tværslæde-kilen lige renset, aht slub i føringen, hvorved den store drejebænk nu bedre kan klare den hårdeste del af opgaven, med afdrejning af flanchen) Mvh: Lars
På vores blog kan du følge med i Industribaneklubbens arbejde i Maskinafdelingen og Baneafdelingen. Forvent, at der tirsdag aften kort fortælles, hvad der foregik om mandagen i maskinværkstedet hos IBK, samt jævnlige opdateringer på Baneafdelingens arbejde. Jeg ønsker alle god læselyst! Redacteuren Leif
lørdag den 28. februar 2009
mandag den 23. februar 2009
Nyt fra maskinafdelingen #09-09 23/02
Carsten fik svejset forstærkningspladerne godt fast på slagleklipperen og mens apparatet var i gang, blev den bagerste ramme for bannerømmeren svejst rigtig sammen. Den havde BigRas og jeg delt og kortet af til rammens bredde. Lars har stadig fart på hjul-afdrejningerne og Kenneth bidrog med input undervejs. BigRas tog de sidste 5 rå-hjul ind til denne serie på 16 hjul. Der ligger nu 11 halvt forarbejde hjul ved drejebænken! Villi fik reguleringen til at fungere på trykluft i den dampdrevne el-generator til Da7. Der skal dog prøves med højere tryk, før der testes ”live” med damp. Lørdagsholdet afhentede Fordson-motoren hos Klingenberg på Jans trailer. Så denne aften fremstillede Jan og Per Børge en stationær motorvender, så vi kan komme til at udskifte bundkaret. Først skal motoren dog have en grundig vask. Motoren er som nævnt sidst, i fin stand og har været startet. Se Lars´ beretning og billeder fra arbejdet – med samt ”Lørdagsnyt”, hvor Bo fik færdiggjort aksel nr. 2!. Vi var 9 medlemmer, der arbejde på de mange forskellige opgaver til sent denne aften.
Etiketter:
dampgenerator,
hjuldrejning,
slagleklipper
Abonner på:
Opslag (Atom)