Med fredagsvejr, der lød på storm fra øst og omfattende stormflod ved sydøstvendte kyster, mødte et hold fra baneafdelingen tidligt lørdag for at gennemkøre strækningen inden første efterårstogs afgang. Heldigvis var ingen træer væltet og banen blev konstateret farbar til Fem Ege Station.
|
M 12 løber om på Fem Ege efter at vi har konstateret, at banen er fuldt farbar. Hedeland slap godt igennem stormen. |
Banetoget returnerede hurtigt til Hedehusgård og var i hus inden første persontogs afgang. Dagens opgaver udførte vi derefter på Hedehusgård, hvor vi kunne arbejde uforstyrret af toggangen. Øverst på listen stod udskiftning af gasstøddæmperne til førerhustippet på gravemaskinen og etablering af sporstopper i det forlængede spor i museumshallen.
|
Dagens første (og meget let belagte) persontog kører ud i Hedeland. Det blev heldigvis bedre i løbet af dagen. |
Claus N og Lars begyndte adskillelse af gravemaskinen for at udskifte de gasstøddæmperne, der hjælper med at tippe maskinens førerhus. Et par tegninger fra maskinmanualen gav en ide om hvilke komponenter, som skulle fjernes for at komme til armene. Alexander sluttede sig til, og efterhånden var al indmad i førerhuset pillet ud - desværre unødigt fordi dæmperne kunne udtages nedefra. Den slags sker, når en manual er uklar. Lars og Claus B fik maskinen samlet sidst på aftenen og vi skifter gasstøddæmperne i højre side senere - nedefra!
Mens der blev bøvlet med gravemaskinen, skar Steffen og Claus B dele til sporstopperen i det forlængede spor, hvor vindfanget tidligere stod. Sporstopperen har været savnet ved indkørsel i museumshallen, men er nu på svejset sammen, sat på plads og grundet. Også sporstopperen i det andet persontogsspor blev afrenset og grundet. En lille maleropgave til en flittig aktiv på mandagsholdet?
|
Lars og Alexander fjerner dele fra førerhuset. En meget tiltrængt støvsugning fjernede et par kilo grus og småsten fra gulv og krinkelkroge. |
|
Claus B gør plads i vægbeklædningen til den nye sporstopper. Til højre afrenser Steffen den anden sporstopper. I midten Bagnall-lokomotivet fra Valby Gasværk. |
|
Lars og Claus B bygger ny inddækning omkring sporstopperen. Også her fik vi støvsuget, så der ikke gemmer sig savsmuld i vægkonstruktionen. Til højre ses Deutz-lokomotivet fra Valby Gasværks 600 mm bane. |
|
Sporstopperen svejses fast til sporet. En smal sag for Claus B med hans svejseevner. |
Dagen sluttede med rundvisning af et par fremmødte til åbent hus for potentielle aktive. Måske kommende aktive på banen?
|
Så kom halvdelen af gasstøddæmperne, der hjælper med tip af gravemaskinens førerhus på plads. Mon ikke vi når at få de to sidste på plads på lørdag? Nu ved vi, hvordan man gør! Foto: Lars Lützow. |