Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 8. september 2012

Nyt fra Bafd 8-9-2012


I lørdags forsatte vi ved bygningen af de sidste sporskifte foran vognhallen på Brandhøj. Vi fik fundet skinner frem, skåret dem til og boret de nødvendige laskehuller mv. så alt er klart til montage næste lørdag. Afslutningsvis fik vi forlænget rørunderføringen ved vejen på vestsiden af hallen.

Steffen



Sporskiftet og sporet bag om hallen først på dagen

Der bores laskehuller med vores tunge men ganske effektive udstyr


Sporskiftebyggeriet i fuld gang

Når håndtaget vender sådan hér, må der vist klages til reparatøren!
Kort tid efter var det problem heldigvis klaret.

mandag den 3. september 2012

Nyt fra maskinafdelingen #32-12 03/09:

Låget af og en hilsen dukker op!
En hilsen fra Morten, der desværre afgik ved døden sidste vinter og Lars, der ikke længere er aktiv i klubben.

Jan og Per fik løftet ”låget” af gearkassen på M15 og en sidste hilsen fra Morten dukkede op fra den gang for 20 år siden, hvor han sammen med Lars Pladdersen var i gang med at istandsætte M15, hvor sporvidden blev ændret til 700mm og et slidt tandhjul udskiftet. Historien går, at arbejdet stoppede, da det viste sig at olien løb ud af det nyrenoverede gear. Jan og Per planlagde denne aften, hvordan rammen kan løftes, så de derved kan komme til at skifte den formodentlig defekte Simme-ring ved drivakslen. Jeg fik sprøjtemalet et HVB-logo på ”Hvepsen” – det er trods alt egenproduktion… Vi fik også besøg fra Vestvolden, der afhenter en tipvogn til brug for et levende værksted i forbindelse med deres nye udstilling. Spændende!

Andre medlemmer holdt møde i sikkerhedsgruppen, mens Lars og Peter adskilte et sporskifte ude på Brandhøj. 7 på værksted og bane denne aften.

Logo udskåret fra print med dobbeltklæbende tape bagpå.
resultatet...




Posted by Picasa

søndag den 2. september 2012

Nyt fra Bafd 1-9-2012


Lørdag blev der arbejdet videre på Brandhøj. Vi fik savet yderligere sveller til sporet bag om hallen og fik lagt dem ind under skinnerne, så sporet er klar til spigring næste lørdag.

Arbejdet med sporskiftet bestod denne dag i adskillelse af det gamle sporskifte, der er svejst sammen med et omfattende antal svejsninger. Sporskiftet er, som de øvrige sporskifter foran vognhallen, oprindeligt fra Ålborg Portland cementfabrik og er faktisk lavet af skinner, som er valset i 1963. Det har imidlertid forkert sporvidde (785mm) og er blevet ødelagt under optagningen omkring 1980? Det er derfor kun nogle dele fra sporskiftet, som kan genanvendes, hvorfor vi må nyfremstille resten. Tungerne manglede også, men heldigvis kunne vi tage dem fra et tilsvarende sporskifte, som dog også var i meget dårlig stand. Efter en intensiv indsats med to vinkelslibere fik vi adskilt de brugbare dele, og kan nu begynde opbygningen næste lørdag.

Claus og Lars har leveret dagens billeder.

Steffen


Peter flytter de nysavede sveller med sækkevognen. I baggrunden er dergang i opskæring af sporskiftet foruden en hvepse-reducerende indsats med en "strøm ketcher".


Sporskiftet er svejst med mange svejsninger.  
Her bliver det kortet af svarende til den nye sporvidde.

Sporet bag om hallen klar til spigring efter lidt
justering af sporvidden!.