Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 17. marts 2012

Bafd-nyt, uge 11

Ugen begyndte med sideplade-kassens anbringelse på Storebæltvognen, hvilket bidrager til væsentligt at holde orden på, løfte- mv. grej på vognens sydende.















Torsdag forsatte Kenneth og jeg arbejdet på Storebæltsvognen, med udførsel af kørerampe-holdere, - således disse nu er anbragt på syd-siderne,
og ikke længere er i vejen, ved især lastnings- & losningsarbejder udført oppe fra vognen.


Endvidere påsvejstes også den savnede løftekrog.




















Lørdag stillede 6 mand, og vi fik påbegyndt udskiftningen af sveller syd for lastbilvejen.
Begyndelsen var lidt vanskelig, idet pladsen ikke tillod optimal, tværstillet anvendelse af gravemaskinen, for udtrækning af sveller.
Efter vi fik adskilt første sporramme, og arbejdet os nordpå, hvor pladsen var betydelig bedre, gik det øvrige arbejde med svelleudskiftning fint.
Især de nye "krokodille-tænder", påviste deres ønskede, forbedrende værd -
idet disse muliggør effektiv fastholdelse, af selv de mest genstridige og fedtede sveller,
som grabben nu kan udtrække, uden disse glider ud mellem kæberne.














Atter en herlig, hyggelig og produktiv Badf.-dag.
Endvidere havde Peter medbragt en kæmpe, hjemmelavet herlig drømmekage,
samt også 14 sandwich, så ingen gik hjem på tom mave:-)

/
LLZ

mandag den 12. marts 2012

Nyt fra maskinafdelingen #10-12 12/03:







I onsdags gik Svend i gang med afdrejningen af fire hjul til de nye bogier og der blev udført prøvetur med sneploven, hvilket viste udfordringer med fritrumsprofil og rullernes kontakt med skinnerne i de skarpeste sving. Det er dog ikke noget, der ikke kan løses.

Denne aften blev det dog mere adskillelsen af motoren fra M15 som Per Børge og Carsten fik set på. Det er motoren fra Grønlændermaskinen, der stammer fra kryolitbruddet i Ivigtut som nu står for tur. Vi fik heldigvis mange ubrugte og fint emballerede reservedele og manualer sammen med maskinen. De vil sagtens kunne finde anvendelse ved renoveringen, på trods af motorens generelt rimelige tilstand. Den har stået adskilt i rigtig mange år, da et tidligere arbejdshold gik i stå midt i projektet. Lars arbejdede med gravemaskinen og klargøring af banevognens værktøj og jeg fortsatte oprydningen på Boltlageret. 4 mand på en mandag.