Efter sidste lørdags historiske generalforsamling, der for første gang afholdtes virtuelt grundet corona-restriktionerne, var vi tilbage i arbejdstøjet på HVB. De tre spor foran værkstedsremisen skulle justeres og understoppes. Vejret var til at begynde med udmærket - det varede dog ikke ved.
Stoppemaskinen klarer de sidste sveller, mens en del af dagens arbejdshold jævner ballast foran værkstedsremisen. Foto: PH. |
Der var aktivitet fra morgenstunden i baneafdelingen. I snedkerværkstedet fortsatte Hans ugens indsats med oprydning og klargøring af et større parti lysstofrørsarmaturer, der var ankommet mandag eftermiddag. Benjamin gav en hånd med og snart var Søren H og Martin i gang med at hænge armaturer op i værkstedsremisen. Kenneth og Lars havde imens startet M 40 op og rangeret stoppemaskinen frem. Steffen og Claus rangerede banetoget frem og fik desuden læsset en del opskåret træ fra beskæringsarbejdet ved museumshallens sporvifte. Træet kørtes til brændeskuret, hvor det i en fart blev stablet. Foran værkstedsremisen ventede Peter H og Steen, og med hele holdet samlet gjorde vi klar til justeringsarbejdet. Hver mand fandt hurtigt værktøj frem og faldt ind i de kendte roller i arbejdet. Den 3. skinnestreng blev adskilt og fjernet.
Lars og Kenneth starter stoppemaskinen og Steffen måler højden på sporene ved hjælp af laseren. |
Kenneth kører stoppemaskinen, mens Peter udfører de sidste justeringer på en donkraft. |
Mens der blev arbejdet på sporet udenfor, fik Martin og Søren hængt nye lyskilder op i halvdelen af værkstedsremisen. Det giver bedre lys til arbejdet fremover. |
Justering og understopning var i store træk klaret inden frokost. Vi nød udendørs frokost i selskab med Lars O, der trak ud fra værkstedet til lidt frisk luft. Efter frokosten begyndte det at småregne, og vi tog fat på at jævne ballasten og understoppe de sidste sveller som stoppemaskinen ikke kunne nå: svellerne ved portene, drejeskivens fundament og omkring tunger og hjertestykke i sporskiftet. Vejret blev værre og værre og med tung slud blev vi efterhånden godt våde. Efter oprydning og på plads-rangering afsluttede vi med en solid gang varm kaffe i museumshallen, hvor vi bl.a. arbejdede med batterivedligehold på de små motorlok og overvejelser omkring tagreparation.
Med en tiltagende regn er alle mand i sving for at få afsluttet arbejdet. E 28 og M 30 er rykket ud af værkstedet for at give plads til belysningsarbejdet. |
Efter sludbygen er trukket væk, ser det færdige sporanlæg foran værkstedet således ud. |
I en af de gamle udgaver af 'torsdagsbilledet' blev vi taget tilbage til 1986, hvor skiftet foran værkstedet var under bygning. Se tilbageblikket her.
Næste lørdag regner vi med at påbegynde løft og understopning af sporet på rampen ved km 0,4.