Et pænt antal banebørster havde sat sig til rette omkring bordet i Damp'a. Denne lørdag indledtes dagens opgaver nemlig med aktivmøde i baneafdelingen. I løbet af en times tid fik vi drøftet det forgange års arbejder og lagt hovedlinjerne for hvad vi gerne vil beskæftige os med i 2024. Vi fik også vendt jernbanesikkerhed og arbejdsmiljø i forbindelse vores arbejde i sporet. Efter banechefen havde erklæret mødet for afsluttet, gik vi videre til dagens mere praktiske opgaver.
|
Dagens vejr var ikke specielt opløftende: Et par plusgrader, overskyet, let og vedvarende støvregn samt fortsat frost i jorden. |
Da frost i jorden endnu ikke tillod arbejde i sporet, gik arbejdsstyrken i stedet i gang med en række andre opgaver. Niels, Steen, Søren og Kenneth planlagde bl.a. proces for opsætning af pallereoler og støbning af gulv i de østlige spor i vognhallen. Steffen, Lars, Børge og Claus B kørte med M 12 og værktøjsvogn til Brandhøj, hvor de fik sporsat M 7 og bugseret den på plads i opbevaringshallen. På Hedehusgård fik vi desuden set nærmere på en indlånt skinneslibemaskine type MC-3, der kan forfine vores arbejde med fx slibning efter pålægssvejsning af hjertestykker og slibning af sporskiftetunger. Yderligere fik vi beskåret bevoksningen langs spor 20. Da flismaskinen var lige ved hånden blev de afskårne grene fliset, så vi ikke har løse grene liggende i det levende hegn.
|
Børge betragter Kenneths arbejde med at få alle delene på den gamle MC-3 fra 1991 til igen at bevæge sig. |
|
I spor 21 står M 17 og M 34 og venter på transport til opbevaringshallen, så de igen kan komme indendørs. Hvor de tidligere har stået i museumshallen, skal der nu støbes gulv og opsættes pallereoler. |
|
Peter og Kenneth i færd med at flise grene fra beskæringen langs østsiden af spor 20. |
|
Jeg var ikke på Brandhøj med holdet, der satte M 7 på plads. I stedet er her et foto af den flotte Pedershaab-konstruktion inden køretøjet blev afleveret til Vandbygningsvæsnet. PM-foto fra Daniel Foged via Jens Kranker. |
På Brandhøj fik Rasmus afsluttet rydning af træer nord for opbevaringshallen, mellem spor 1 og spor 40. Tilbage står nu bare rydning af sandtorn samt bevoksning øst for spor 40. Ved hjælp af Rasmus' vildmarksudrustning manglede der ikke varm kaffe til hele holdet på Brandhøj, så de kunne køre friske tilbage til Hedehusgård. Rasmus fortsatte sit arbejde med motorsav længe efter at mørket havde indfundet sig.
På trods af ret dårlige betingelser for banearbejde fik vi udført en del opgaver, der var nogenlunde uafhængige af frostfri sporkasse. Vi håber frosten er gået af jorden til næste lørdag, hvor vi gerne vil jævne dæmningssider forud for det sidste løft af strækningen ned ad rampen.