Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 16. maj 2026

Nyt fra Baneafdelingen lørdag d. 16. maj 2026

Vejrudsigten var set mere spændende, men alligevel havde Claus N., Børge, Lars, Kenneth, Steen, Søren og Peter fundet vej til Hedehusgården denne lørdag.
Om det var fordi Claus Nielsen skulle indvie sit nye brændekomfur med frokost til arbejdsholdet vides ikke, men i hvert tilfælde kunne vi dele os i to hold.
Da vejret vekslede mellem sol og byger var det en oplagt mulighed for af få brændt ukrudt på banen og denne opgave påtog Børge og Søren sig.
Vi andre tog banetoget og kørte til Brandhøj, da tempoet ved ukrudtsbrænding ikke er højt.

Claus N. fangede Børge og Søren under indkørsel til Brandhøj.

De samme gjorde skribenten.....

Mens brændertoget fortsatte til Fem Ege fik Steen, Kenneth og Lars fundet diplorier frem, der skal bruges til at afsætte de nye sveller på, når de kommer i slutningen af maj. Der blev fundet 3 sæt frem, så for ikke at strække belastningstabellen til det yderste kørtes de til Hedehusgården inden frokost.

Diplorier på vej til Hedehusgården.

Tiden nærmede sig frokost, så Claus fik tændt op i sit nyindkøbte brændekomfur. Menuen var en fransk ret "Poulet Chasseur", hvori der ikke indgår snegle, frølår eller Chilli.

Mad på brændekomfur tilberedes altid i det fri.

Om duften fra komfuret kunne indhaleres nord for Hallandsåsen ved jeg ikke, men pludselig dukkede Linea og Peter op fra det svenske, hvilket kun gjorde dagen endnu mere hyggelig.

Jernbanesnak og finere fransk madlavning er en god kombination.

Brænderhold og diplorietransportholdet ankom begge til Brandhøj da maden var klar til servering, og da vejret også holdt tørt blev det til stående taffel.

Frokost i det grønne - nu som kop-anretning.

Efter uddeling af fire Michelin stjerner (det trak ned, at køkkenchefen havde glemt de dybe tallerkener) fortsatte arbejdet. Der har i nogen tid henstået nogle sporrammer på diplorier på den lave oplagsplads, og da der kommer lidt over 700 sveller sidst på måneden er alle  disponible diplorier kaldt til samling på Hedehusgården.  
 
Aflæsning af sporrammer bag hallen på Brandhøj (CN)

I sidste weekend blev der ved vognhallen udgravet et areal, så der i fremtiden bliver bedre adgang fra bane til vej og omvendt med materialer mm.

Den nye plads skal gøre det nemmere i fremtiden at få materialer læsset direkte på banen. (Foto: SH) 

Derfor kunne det blive en fordel med et sporskifte og et stikspor i spor 21, og da vi nu alligevel var godt i gang på Brandhøj fandt vi et, der nok kan bruges på en eller anden måde.

Det er ikke alt der ligger på lager der er lige godt, men i 2. forsøg
lykkedes det at finde noget brugbart. (CN)

Da dagens opgaver var overstået kørte vi drypvis retur til Hedehusgården.

Fire sæt diplorier og et sporskifte.

Sporskiftet er i 1:3 så det er ret skarpt, men vi påtænker heller ikke det skal bruges til andet end til kørsel med småt materiel.(og vi ved godt det skal drejes 180 grader).


// Peter.

torsdag den 14. maj 2026

Torsdagsbilledet #261

 For tyve år siden havde vi da så sandelig også en 1. køredag og det fejrede jeg den gang med at udføre denne collage. Den gang gik turen over Sletten med masser af både køer og tyre, som til tider passerede tæt foran toget. På dette sted vil der i år i stedet befinde sig en del af de over 30.000 spejdere - de kommer til Hedeland i uge 30! Bemærk også den sparsomme vegetation på Rubjerg - der er kommet en del træer siden da. Vi glæder os mindst lige så meget til sæsonstarten nu som dengang :-) /Leif


mandag den 11. maj 2026

Nyt fra maskinafdelingen #15 11/05-26:

Så er den gamle køreplan redigeret og hængt op igen!

 Den snart kommende sommersæson nærmer sig – det er nu på søndag den 17. maj, så jeg sørgede for at udstyre alle driftsenheder med tjenestekøreplaner og andet vigtigt papir. De er nu klar til en spændende sæson! 

Jan S. og jeg fik så kigget på den ene af de to storskærme, der ikke rigtig vil vise film, som den skal. Vi måtte dog til sidst give op og sende den på Jans hjemmeværksted. Til gengæld gik det fint med at male nye datoer og priser på køreplanstavlen, der sidder ved billetsalget! Så nu er den skruet op på sin plads. 

Imens vi opholdt os ude i vognhallen, så fik et dygtigt hold med Søren øverst på stigen og Luis og Carsten som stigeholdere, genopsat den første af tre lamper. Inde i værkstedet blev der arbejdet på noget metal og oppe ved Damp Af styrede Hugo et oprydningshold, som fik tømt og nedtaget de gamle boltreoler. Hele etagen skal jo ryddes, så det er en større opgave! Der blev vist også arbejdet på andre opgaver og vi var 12 mand på Gården denne regnvejrsaften.

Vi var flere, der glæder os til søndagens togkørsel, og også til at læse den nye udgave af TIPVOGNEN 2-26. Det er nu på vej med DAO, men aktive kan allerede nu hente deres eksemplar i Damp Af. Det er endnu en gang blevet et fint blad med mange gode artikler. Glæd jer! /Leif

To mand holder den høje stige!

Der arbejdes - jeg ved ikke med hvad...

Ud af kaos kan der komme orden....



TIPVOGNEN 2-26 er klar til uddeling og udsendelse!