Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

onsdag den 28. december 2016

Torsdagsbilledet #92

I alle hidtidige torsdagsbilleder har vi set tilbage i tiden. Med dette torsdagsbillede ser vi både fremad og tilbage i tiden. Tegningen er en af dem Morten lavede af HVB, som han drømte banen kunne komme til at se ud.
Travlhed på Hedehusgård station. To damplokomotiver står klar mellem remiserne og mon ikke det er M 23, der er klar med et tog bestående af tre lukkede personvogne. Ridestalden er blevet til vognhal og der er opført et stort velfærdslokale. Over stationen hænger et ledningsnet a'la 1950 med emaljelamper.

Sæt kryds i kalenderen og kom til medlemsmøde 19. januar 2017 i Hedehuset. Lad os mødes og sludre om hvad vi gerne vil nå, inden vores bane fylder 50 år. Send gerne et fotografi, en skitse eller nogle ord om dit ønske for HVB 2027. Billedet kan være fra en bane du har besøgt, set på nettet eller fra en for længst nedlagt bane. Du kan også tegne eller skrive. Formen er underordnet. På mødet ser vi alle de indkomne bidrag og taler om dem. Alt i en afslappet stemning, der også vil byde på andre former for underholdning. Vi skal bl.a. se billeder fra de første 40 år. Der er meget at se tilbage på. Hvad vil vi gerne nå de næste 10 år? 

Både aktive medlemmer og støttemedlemmer, nye som mere erfarne, er velkommen til at bidrage. Af praktiske hensyn skal du sende dit bidrag til post@ibk.dk senest 12. januar 2017.

tirsdag den 27. december 2016

Nyt fra bafd. 27-12-2016

På årets sidste arbejdsdag i baneafdelingen mødte fem mand op med forventningen om at få brændt lidt af julefedtet af. Stormen Urd var draget over landet uden at skabe ravage i Hedeland, men der stod stadig en stiv vestenvind over Hedehusgården, da vi gik ud i vognhallen for at begynde dagens opgave: At flytte to 600 mm. lokomotiver til udstillingssporet. I midten af november etablerede vi en stump 600 mm. spor i bunden af udstillingssporet i vognhallen. Inden vi starter kørselssæsonen 2017 er det nemlig planen at have øget udstillingen med flere lokomotiver og vogne.

Bagnall-maskinen løftes på deplorider inden transporten til udstillingssporet.

Efter at de to maskiner fra Valby Gasværk var løftet og sat på deplorider benyttede vi lejligheden til også at løfte D 10. Så kan den nemt rulles væk, når Jung-lokomotivet fra Superfos, der holder bag den, skal løftes i det nye år.

Deutz 8417 fra 1928 på deplorider foran vognhallen.
For at få de to 600 mm. lokomotiver på plads var det nødvendigt med en del rangering. Alle sporene foran vognhallen var i brug. Selvom blæsten var hård, skinnede solen og himlen var blå.
Der blev rangeret flittigt gennem hele arbejdsdagen for at få flyttet de to lokomotiver.

De to lokomotiver fra Valby Gasværk som er udlånt af Danmarks Tekniske Museum på deres blivende plads i vores udstilling.
Udover to lokomotiver fik vi også hentet vores unikke trætipvogn frem i lyset. Med en sporvidde på 650 mm. passede den ikke helt på 600 mm. sporet. Hjulene er dog designet så de kan flyttes på akslen og det vil vi arbejde på i den nærmeste tid.
Så er tipvognen også på plads. En del af arbejdsholdet beundrer vognen, der med sine smalle 'barnevognshjul', tipkasse i træ og ramme i træ og stålprofil er en af vores mere usædvanlige vogne.
En fin billedserie fra leverancen af tipvognen kan ses på jernbanen.dk Af billederne at dømme fik vi vognen i sommeren 1996. Vognen kom straks under tag og fremover kan vi også præsentere den for vores publikum.

Om vores arbejde med donkrafte og rangering fik brændt ret meget af julefedtet bort, er nok tvivlsomt, men vi havde det sjovt. Vi ser frem til masser af gode arbejdsdage i 2017. Godt nytår!