Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 2. januar 2016

Bafd 02/01 -16:


Brændetog og deplorider rangeres ind til hallen, klar til at udføre dagens opgaver





























Første aktivdag i IBK var en kold omgang. Årets startede med iskold luft fra Hviderusland og afløste det varme julevejr. Trods temperaturen kun faldt lige under frysepunktet var chillfaktoren som – 20 grader. Dette var en af grundende til at vi trak indenfor i vognhallen og fik ryddet ud i trælageret og fordelt det i tre bunker: Det der skulle flyttes hen i hjørnet, det der skulle til Brandhøj og det der skal i fyret på Da7 næste gang det bliver tid til en tur med lokomotivet. Det må vente på varmere tider… De to roevogne, der blev brugt til træ-sorteringen blev efterladt på Brh, så der er lidt mere plads at arbejde med i vognhallen.

Dagens anden store opgave blev at løfte Else og Assensmaskinen op på deplorider for transport til Brandhøj. Det krævede mange løft med kaffemøllerne og parkering på en stak sveller undervejs.

Da Assensmaskine stod helt i et hjørne, så måtte vi få det trukket længere ud – men hjulene drejer ikke længere rundt, så i stedet blev skinnerne smurt med olie og M24 blev koblet på opgaven med at trække. Det var ikke en let opgave og den første kæde brast! Men den næste holdt og vi fik maskinen trukket de nødvendige meter frem som et stædigt æsel, der til sidst giver op. Nu står de to lokomotiver på hver deres sæt deplorider og venter på at blive transporteret sydpå.

Der blev desuden fyldt jord i det store hul den fjernede rodstump fra elmetræet har efterladt.

Vi nåede aldrig rigtig at holde nytårskur, som traditionen ellers foreskriver – det var simpelthen for sjovt at holde varmen ved godt knoklearbejde…  Vi var ellers 11 mand, der var klar til at skåle det nye år ind – men det tegner da godt at året starter med fuld fart på indsatsen! Godt Nytår / Togleif


Else løftes op i snuden

Første deploride på plads

Retur til arbejdet efter en lille frokost

Jord fyldes i rodhullet, men en del indhold forblev  i tipvognen, da det allerede var frosset til en klump. 

Else ude i fri luft for første gang i mange år

En deploride læsses for at blive sat af bag Assensmaskinen

Nu var det så mørkt at man ikke kunne tage fotos - men op på deploriderne kom maskinen

fredag den 1. januar 2016

Godt Nytår fra Redacteuren :-)

Et foto fra hvert måned i året beskriver da året gang i 2015 meget godt :-)  (Klik for større foto)
Med denne lille collage fra året 2015 vil redacteuren af Bloggen gerne sige tak for et godt og begivenhedsrigt år. Vi har nået meget og samtidig haft det rigtig hyggeligt sammen!
Forhåbentlig er I alle kommet godt ind i det nye år. Jeg ser frem til dette år og ønsker alle medlemmer og blog-læsere et godt nytår!  Jeg glæder mig til at beskrive årets gang i 2016, hvor der kommer til at blive masser af spændende opgaver at udføre og skrive om...

Med smalsporet hilsen
Togleif

torsdag den 31. december 2015

Torsdagsbilledet #41

Klubben har gennem årene ejet et antal uindregistrerede lastbiler. De har alle været udstyret med hydraulisk kran og løftet mange opgaver langs banen og omkring vores værksteder. Det var til tider et mas at holde bilerne kørende og de var nok ikke altid i den bedste stand. Efterhånden gik vi over til at anvende gravemaskiner i stedet og de er i sig selv måske en historie værd på et senere tidspunkt?
Volvo-lastbil på parkeringspladsen bag Hedehusgård station 1983. Bilen er læsset med en nyankommen melisvogn.

Bedford-bilen i arbejde ved spor 3 og 4 på Hedehusgård station i 1992. Lars Petersen betjener kranen i en sky af udstødningsrøg fra det alt for korte og hullede udstødningsrør. Jan Olsen ses yderst til højre. I baggrunden anes John Dyrkilde højt til vejrs på en stige. Lastbilens bemaling skyldtes nogle kåde, yngre medlemmers forvirrede tilstand en søndag formiddag.

mandag den 28. december 2015

Nyt fra Bafd 28-12-2015


Efter 3 travle weekender med juletog var der atter mulighed for at samle Baneafdelingen til en arbejdsdag med afvekslende opgaver. 4 mand var mødt frem og vi startede med at flytte M25's motor fra værkstedsremisen ind i maskinværkstedet, hvor den skal undergå en større renovering. Da gravemaskinen alligevel var opstartet benyttede vi lejligheden til at trække et stort træstød op ved kulgården samt til at tømme kulgården for de sidste kul, således at vi i løbet af foråret kan få støbt et betonunderlag i denne.

Lyskæder fra julekørslen blev nedtaget og gemt væk inden vi delte os i to hold. Peter og jeg udførte eftersyn på et par tipvogne, der ikke havde været benyttet et stykke tid, mens Lars og Kenneth kørte overskydende planker fra drejeskivedækket ned på Brandhøj. Da vi atter var samlet sluttede vi dagen af med at save sne-fældet træ langs med sporet og lægge dette på plads i brændeskuret.

Claus og Mikkel var også forbi gården med nogle nyerhvervede arkivskabe.

På gensyn i det nye år
Steffen

Motoren til M25 var klargjort til transport og skulle blot læsses på en vogn (KHA)
Ved overkørslen overtog gravemaskinen transporten af motoren. I baggrunden
holder M25 i adskilt stand (LLZ).
Det sidste stykke ad vejen skulle der håndkraft til (KHA).


En gammel stub vrides og lirkes op med skovlen på gravemaskinen. Det ville have
været noget af en opgave at udføre uden maskinkraft (LLZ).