Forhistorien
Som skrevet tidligere i "Nyt fra baneafdelingen" var vi et lille hold der var taget til Sverige, hvor vi havde gjort en "god handel" med Ohsa-banan.
Optakten til vores besøg var sket under en "studietur" tilbage i august sidste år, hvor vi "fandt" en henstående motor-dræsine, som havde stået urørt i næsten 30 år.
Vi blev lettere forelsket i denne, og synes den kunne have en fremtid på HVB som mandskabsvogn i baneafdelingen.
 |
Henstået i 30 år - men vi har før købt ting, der var i meget dårligere stand, for mere. |
Typen er normalsporet og kendt fra mange andre baner i Sverige, og når de i Mariefred og Ohs kan have nogle med 600 mm sporvidde, kan vi sagtens se en 700 mm udgave på Hedelands VeteranbaneGennem et andet medlem af foreningen forhørte vi os om den eventuelt var til salg og hvad prisen i givet fald skulle være. Det var en noget omstændig proces vi havde sat gang i, for ingen på Ohsa-banen vidste ret meget dræsinen, men lige pludselig kunne vi erhverve den for en "rimelig slant" - som man siger på de kanter.
Der skulle handles hurtigt, så en indsamling blandt medlemmerne i baneafdelingen samt med bidrag fra en far og en kone kunne vi afslutte handelen, da der nu var til både køb og transport.
Da vi ikke ville ofre nogle af klubbens penge på noget, vi ikke kendte tilstanden på, besluttede vi os for at gøre det på denne måde.
Afhentning
Vi kom til Ohs lidt over middag, hvor vi straks kastede os over byttet.
Hvilken stand var dræsinen i, havde vi handlet overilet, kunne det blive et projekt og meget mere.
Sne på Hallandsåsen gav os bange anelser om arbejdsmiljøet ved læsningen, men sneen var væk da vi kom til Ohs.
 |
Rasmus havde sørget for at dræsinen var trukket frem i solen. |
 |
Søren kigger på den indvendige stand af dræsinen
Mange små detaljer og i overraskende god stand
|
Kenneth, Søren og Steffen kiggede dræsinen efter i sømmene og det viser sig at hele herligheden er i forbavsende god stand, Ikke nævneværdige rustangreb eller alvorlige tæringer, så alt i alt et godt køb.
 |
Dræsinen fik i den klare forårssol et eftersyn, der får et lovpligtigt syn af en københavnsk party-bus til at blegne .
Dræsinen læsses på den medbragte maskintrailer.
Læsset.
"Klar til afgang".
Aflæsning på Hedehusgården
Efter en overnatning i Värnamo kørte vi tidligt retur mod Hedehusene, da vi ikke vidste, hvor lang tid det ville tage, at få dræsinen sat på diplorier.
Et sjovt syn på motorvejen Børge og Søren får løsnet stropperne
Maskinen kunne selv rulle de sidste meter med hjælp fra M 30, mens nysgerrige besøgende kiggede på.
Søren kører den første tur og få sekunder efter med banechefen som "co driver" De sidste meter og missionen fuldført.
|
De næste par uger kommer til at gå med at udforske projektet og finde ud af, hvilke arbejder der skal laves.Hvis vi beslutter at gå i gang med opgaven, bliver det "uden for normal arbejdstid", så det ikke går ud over de andre opgaver i afdelingen.
I nær fremtid vender vi tilbage med lidt tekniske oplysninger om MDR 3587.