Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

fredag den 23. februar 2018

Nyt fra Baneafdelingens hverdags-indsats, 3 på stribe

Hverdagsholdet lagde  mandag ud med klargøring til opsamling af de i lørdags udskiftede sveller.

Trækbuk flyttedes på vinkeljern, således anbringelse blev vinkelret, med trækstang i skiftets tunger.

Tirsdag var vi 4, og fik færdigsamlet sporskiftetrækket og således afsluttet opgaven til fungerende.
 
Derefter blev alle sveller opsamlet og stablet på deployer, og en næsten komplet rydning af bevoksning udførtes samtidig i primært den sydlige ende af nabosporet.















Onsdag fortsattes arbejdet med oprydning, ved bl.a. at transportere tipvognsunderdele mv. til Brh.:
 

Sporet, og arealerne heromkring, tager sig derefter således ud:
 

 
 
 
Derefter fortsattes nogle timer, med gøremål på minigraveren, bl.a. montering af drøvleventil for aflastning af slæde i lynskifte, ombyt af disses montage på magnetventil, for korrekt bevægelse,
reparation af sprinkleranlæg,
samt afprøvning af de til baneafdelingen af Lars Olsen fint fremstillede nye svelleklør, der tegner meget lovende. (Disse mangler kun bemaling, hvilket - med noget nær garanti - udføres mandag ;-)
 
En trækstang no. 2 til Storebæltsvognen blev imens fremstillet.
 
 
/
LLZ

Nyt fra Maskinafdelingen #11-08 22-02

Et kig ind i maven på dieselpumpen


Vi havde i dag besøg af Anders fra KAM-Diesel for at færdiggøre justeringen af dieselpumpen på M24.

Vores mistanke om, at den var ude af justering, blev bekræftet;
Efter en del mingeleren med at få måleudstyret tilpasset til den efterhånden aldrende dieselpumpe, kunne vi konstatere, at den var 5 - 8 grader for tidlig - eller for de teknisk interesserede:
22 grader før top skal pumpestemplet have løftet sig 3,2 mm for at stå korrekt. det blev ved hjælp af måleudstyret målt til 3,85 mm!

Efter justering og samling kom så det spændende:
Ville den starte? Ville det virke? Ville der overhoved være nogen forskel at mærke / høre?

Den startede langt mere villigt, end den ellers har for vane, og efter kort tid lød den langt mere roligt og der kom ingen røg fra udstødningen !!

Prøveturen til Brandhøj forløb uden problemer; den trækker bedre og mere jævnt, og ryger kun lidt uforbrændte partikler, når den får hele håndtaget.

Så alt i alt var det alligevel meget godt, at den blev set lidt efter i sømmene.

torsdag den 22. februar 2018

Torsdagsbilledet #150

På denne uges Torsdagsbillede skal vi sammenligne med udsigten fra mindestenen den 25. august 1979 og så næsten 40 år senere, den 20. januar 2018. Der er jo sket lidt med træhøjden og så ville det ejheller være muligt at se banetoget, der er på vej op ad bakken, hvis det var i 2018. Grusbjerget er også længe væk og erstattet med skov og sø.

Hvor langt nåede baneafdelingen så den dag i august 1979? Nok ikke så langt, når halvdelen bare kigger på ;-)


Hjarnes noter siger: Sporomlægning 25/8-1979 

mandag den 19. februar 2018

Nyt fra maskinafdelingen #10-18 19/02:


Trækakslen til E28 er ved at være helt færdig, så nu kan snekkehjulet snart monteres


Afrensningsarbejdet på Superfos-maskinen blev fortsat, men der var også tid til at vise et muligt nyt medlem rundt på Gården, sammen med Bruno. De to kender hinanden godt og det er en mand der både har rodet med gamle Nimbusser og Mercedes veteranbiler, så nu mangler han bare nogen futtog på sit cv J Med udgangspunkt i et kedelcertifikat burde det være en enkel sag.

Kjeld fortsatte med at adskille og afrense juletræet og havde hjemme drejet et par nye håndtag i træ. Der manglede dog en slutring. Dem gik Niels i gang med at fremstille et par stykker af. Erik og Martin gik i gang med en lille opgave til museet; en Polak-holder… Så kan den få en fin plads på væggen derude. Der er stadig gang i indretningen af motorværkstedet og på gulvet står E28 nu med den forreste aksel prøvemonteret. Bagakslen er også tæt på klar, så arbejdet på Ellerten snart kan gå videre. Vi fik også drukket en god kop kaffe. Der er mange røverhistorier, der skal berettes til de nye folk!

Jeg talte 11 medlemmer (incl. 1 in spe) på Gården denne aften

Nye drejede træhåndtag - dog kun i testudgave.
Kjeld var ikke helt tilfreds med kvaliteten...

Motorværkstedet tager stadig form

En "Polak-plade", fremstillet af udtjente endeplanker fra 1684

Niles drejer en slutring til træhåndtagene til Superfos-injektorerne
De passer fint sammen!

E28 har fået prøvemonteret forakslen