Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 17. januar 2015

Nyt fra Mafd 17-1-2015

Peter har sendt en lille beretning fra lørdagens arbejde i Maskinafdelingen:

""
I går fik Bo samlet alle akselkasserne, og jeg fik grundmalet der, hvor balancefjederen og aksekassen sidder. 

Carsten fik taget kæderne af M 35 og fik derefter byttet rundt på M 45 og T 1, så den nu er kommet ind på værkstedet. 

Peter.
 

M 35 og T 1 ude i solen

torsdag den 15. januar 2015

Nyt fra Bafd, hverdagsudgaven 13/1

Tirsdagen bød på bortskaffelse af sveller, efter udskiftningen i efteråret af ca 500 heraf ude på Sletten.

 
Containeren ankom til Brandhøj, hvor dens ønskede placering blev anvist, dvs. ca. 1 meter fra, og op langs med sporet ind til sporviften.
Derved sparedes tid, ved ikke først at skulle manøvrere denne på plads, og
læsning af sveller kunne således startes op straks, med maskinen holdende på Storebæltsvognen på sporet, og med deploy-sættene med svellerne placeret ude i hovedsporet.



Udfordringen med at nå svellerne i modsatte ende af deployerne, væk fra sporskiftet, løses let blot ved deploy-sættenes flytning ned mod sporskiftet, efterhånden som deployer-sæt tømmes for sveller.

Læsning af første læs sveller blev afsluttet, og de tomme deployer blev skubbet op i spor 2, og det næste læs kørt ned til samme placering som første læs, og stablet i container.













Efter tømning af andet læs sveller kørtes ud på Sletten med det ene tomme deploy-sæt, hvor hovedparten af de her resterende sveller efter forrige tirsdags opsamling, blev læsset på under 1 time, og tilbage på Brandhøj afsluttedes fyldning af container ved at også de 8 lange sporskifte-tømmer heldigvis lige akkurat kunne anbringes øverst i containeren.






Det var blevet mørkt da vi tog op mod Hhg, men en god dag var fuldend, vel vidende at ca 450 udtjente sveller meget snart forlader området, - også til dettes forskønnelse.


Finn & Ole har leveret billeder.

/
LLZ

mandag den 12. januar 2015

Nyt fra maskinafdelingen #02-15 12/01:

Gang i det elektriske på to lokomotiver...

I sidste nyt meldte jeg det røde lys på M45 klar, men det nye lampebeslag sad ikke helt så godt, så derfor fremstillede Bjarne og Carsten et nyt, som jeg fik grundet og malet. Så kan Per få monteret ledningerne snart. Carsten fik også monteret et nyt batteri.















M35 fra Grundfør teglværk, ukendt byggeår men nok i 40érne.
 Sporvidde 600 mm. Det vejer 4 tons uden jord :-)
og har en 2 cyl. DEUTZ F2M417 vandkølet diesel på 35 hk.
Kom til HVB 1980 sammen med M12
M35 kom hjem fra den lave oplagsplads i lørdags for at blive grundig rengjort, hvilket viste sig meget tiltrængt; et historisk lerlag på 5-6 centimeter - iblandet mos, olie, glasskår, aviser og meget mere blev skovlet ud af Mads og mig. 6-7 spandfulde kom over i bunken med miljøaffald… Vi fik også skubbet førerhuset på plads. Der er ikke længere noget vinkeljern til at holde pladerne på rette plads. Trods det, så kan motoren let tørnes og hjulene dreje rundt. Vi blev dog ikke helt færdige denne aften. Kæden skal skæres, bremsen løsnes og det hele støvsuges inden lokomotivet kan slutte sig til de andre under taget i hallen på Brandhøj. 
Motorlågen var svejset på og skulle af med hårde midler.

Afrenset førerrumsgulv i M35. Kædekassen ligger i hjørnet

En hel række lokomotiver


Sidste hjul får presset akselstumpen ud.
















































På M30 fortsatte Jan med installation af en fast lader og Lars fik de sidste akselstykker presset ud af de små hjul. Poul og Carsten fik også set på opgaven med en prøvestart af M24 reservemotor som aftalt på Mafd-mødet sidste gang. 7 mand på værkstedet denne blæsende og regnvåde aften.

søndag den 11. januar 2015

Nyt fra Bafd 10-1-2015

To storme rasede henover Danmark i weekenden og vi valgte selvfølgelig at arbejde, mens den ene passerede landet med regn, sol og hagl i en afvekslende blanding. Dagens opgave bestod i fortsat materielflytning på Brandhøj.

Først blev Skævinge lokomotivet M33 genforenet med det ene hjulsæt og placeret på 785 mm sporene. Efter at have kigget lidt på hjulsættet fandt vi ud af, at det har en meget stor lighed med de hjulsæt der findes under Nymølle lokomotiver, selvom resten af lokomotivet ikke ligner et Nymølle produkt.

Lars og Mikkel havde i mellemtiden hentet den gamle kedel til Da7, der siden 2002 har været hensat i rangerhovedet på Hedehusgården. Den blev placeret på en stor tipvognsunderdel fra Kähler i Korsør og rullet ind i hallen.

Den lave oplagsplads var i ugens løb blevet endnu mere vandlidende, men der er heldigvis en god sandbund under mudderet, så det lykkedes at få løftet Pedershaab lokomotivet M32 op på deplorider og transporteret det ind i hallen. Vi fik skovlet en trillebør jord ud af det, løsnet bremsen og fjernet kæderne, hvorefter det kunne sporsættes på 600 mm spor og rulle, sandsynligvis for første gang siden 1959.

Til slut fik vi læsset Kastrup lokomotivet M35 på deplorider og transporteret det til Hedehusgården, hvor det vil blive afrenset, så det kan henstilles. Trods knapt 30 år på vores oplagsplads og sandsynligvis yderligere ca. 10 års henstilling på Grundfør teglværk kan hjulene på dette også bevæges ligesom motoren kan tørnes.

Efter dagens indsats har vi kun 4 lokomotiver stående udendørs, hvoraf M35 forventes anbragt i vognhallen meget snart. Claus har leveret dagens billeder.

Steffen

M33 på skydebroen klar til at rulles på plads. M21 ses til venstre.


Den gamle kedel til Da7 er ankommet til Brandhøj


M32 løftes fri af mudderet. I forgrunden ses en del af et fører-
hus, der oprindeligt har siddet på et Nymølle lokomotiv nr. 18

I ly for regnen løsnes bremsetrækket på M32

Nyt fra Mafd 10-1-2015

Peter har sendt følgende beretning fra lørdagens arbejder i maskinafdelingen.

"
Carsten og jeg startede med at bore et hul til palen som skal forbinde håndtaget med låsen og i løbet af dagen blev døren monteret og førerhuset til M15 prøvet på undervognen. 

Ind i mellem når Carsten ikke havde brug for hjælp, lavede Bo og jeg Vildmose-lokomotivet. Bo fik slebet af sølerne og tappene på hjulene. Jeg fik afmonteret den bagerste fjeder og fik slebet malerester af omkring hvor fjederen havde siddet og i resten af hullet, hvor også askekasse normalt sidder monteret. Derudover var tiden også dertil, at jeg lige fik slebet tappene som balancefjederen vipper omkring. 

Mogens var forbi og fik skiftet dækket på sækkevognen, der var sprunget efter en tung transport sidste år.

Carsten og jeg sluttede lige dagen af med at få ryddet op og fejet gulvet, som var meget beskidt.

/ Peter

  

Førerhuset klar til at blive kørt til sandblæsning.
En stolt mand fremviser sit resultat.
 Balancefjeders tappe (den bagerste fjerder) er slebet og klar til at blive bundet ind og derefter renset og malet.

Rummet hvor balancefjerden og askekassen sidder er slebet ned og klar til grunder.