Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

mandag den 4. november 2024

Nyt fra maskinafdelingen #42-24 04/11:

Afmontering af bundkar fra en brugt FORD-motor med defekt starter til brug for D13.

Hverdagen er ved at vende tilbage efter træf og efterårsferie og der er kommet godt gang i udskiftning af tag og udbygning af værkstedet. Det er tidlig mørkt, så det er dagholdet, som er i gang med den opgave. Jeg kunne dog sørge for at få tag-åsene grundet. De lå tørt ude i vognhallen.


Aftenens første opgave efter sludrestunden var overstået blev at få den nys hjemkøbte Ford-motor over på værkstedet. Kjeld og Carsten afmonterede bundkarret fra motoren, der forhåbentlig har samme bundkar, som på D13. Det er nemlig utæt og skal skiftes. Jan fik skiftet startmotoren på M2, så den forhåbentlig kan køre igen.

Mikkel arbejdede på B3 og fik både skåret og boret, så de forskellige dele efterhånden ligger som et samlesæt. De skal grundigt vurderes om de kan genanvendes eller skal fremstilles på ny. John bidrog ved at fremstille et lille værktøj, så nittestumper kunne presses ud med den store presse. Jan S. og jeg arbejdede også videre på design af montrer til museet. Det skal nok blive fint. Der blev også repareret sækkevogne og løst andre fine opgaver og jeg talte 9 mand på værkstederne denne aften /Leif

M2 - måske klar igen...


Der skal bores mange huller for at få de gamle nitter ud af B3


Her presses resten af en nitte ud med stort tryk

En flok GORI22-grundede tagåse

søndag den 3. november 2024

Rudolf film præsenterer: IFT24 - Film og HVB deler fotos fra træffet!


Under det meste af træffet havde Niels sit videokamera tændt og har nu redigeret optagelserne fra de mange dages træf til denne fortræffelige film: Se den her >>


Der blev også oprettet en fælles gruppe, hvor flere deltagere har delt deres fotos. Dem kan du se her >>


Nyt fra Bafd 02-11-2024

November kan byde på umenneskeligt dårligt vejr. I dag var helt anderledes. Flot solskin og næsten ingen vind. 6 mand var mødt frem til arbejdsdagen. Det blev til en produktiv lørdag med arbejde på både materiel og bane.

Vejret var godt, og arbejdet med at beskære træer og fjerne bevoksning i kurven ved km. 4,0 skred fornuftigt fremad.

Mens M 30 og M 12 og andet materiel til dagens beskæringsarbejder i kurven ved km. 4,0 blev klargjort, tog Steen Land-Rover'en og sørgede for ophængning af julekøreplaner på de relevante standsningssteder. 

Mens Peter H gjorde klar til træarbejde på den nye fladvogn RF 479 fik Lars, Børge og 2 x Claus flyttet et par nyankomne trækbukke af vores standard privatbanemodel. Herefter kørte de to arbejdstog til Brandhøj, hvor et mindre kvantum af lasker blev lagt på en palle sammen med nogle tipvognshjul, der også var ankommet i løbet af ugen. Utroligt, at der stadig findes små lagre af interessante ting rundt om i landet. Med de små logistikopgaver streget af listen, kørte holdet videre til km. 4,0, hvor dagens hovedopgave ventede.


Med gravemaskinen blev kampen mod vildtvoksende pil og birk taget op. De mange mindre skud trækkes op med grabben og en stor del af rodnettet følger med.

M 30 og banevogn blev parkeret lige før overkørslen og forsynede os gennem dagen med værktøj som sav, ørnenæb og skovle.

Alle de store blivende træer i kurven blev opstammet, så der fremover bliver bedre udsyn fra toget. Nogle af træerne blev udvalgt til fældning og markeret. De bliver håndteret senere. Foto: LLZ.

Vi nåede hele kurven igennem frem til 4,0 kilometerstenen. Udover de træer, der skal fældes, ligger grene og kviste klar til vores flismaskine på modsatte side af banen. Planen er at lade regnen vaske jord af grene og rødder, så størstedelen af materialet kan gå i flismaskinen. Vi har andre bunker af grene langs banen, så der er en fin opgave til en dag med frost i jorden.


Kurven ved 4,0 da arbejdsdagen gik på hæld. Materiale til flisning ses i bunker til venstre for sporet.

På Hedehusgården havde Peter og Steen travlt i snedkerværkstedet. Bræddedækket til RF 479 skulle tilpasses, så det passer mellem stålvangerne. En ikke helt let opgave. Foto: PH.

Anstrengelserne blev kronet med et godt resultat. Hele bræddedækket er nu klar til montage. Inden skal fladvognens ledningsnet dog lige samles, så der ikke hænger løse ledninger og flagrer under dækket. Foto: PH.

Mens træholdet ryddede op, begyndte hjemkørslen for de to arbejdstog også. Hjemkomst til Hedehusgård blev en smule senere end forventet, så vi tog turen i det tiltagende efterårsmørke. Med gode batterilygter og flot vejr, var det en ekstra oplevelse ovenpå en god dag på banen

M 30 under ophold på Brandhøj Station på vejen hjem til Hedehusgård. Solen er forsvundet bag horisonten, men himlen er stadig lys.

På lørdag tager vi fat på udbedring af en sporfejl ved km. 3,5. Opgaven er på banechefens vedligeholdelsesprogram for efteråret. Et par sporrammer skal løftes ud og en ny sporkasse skal etableres, inden sporet genetableres.