Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 28. juli 2012

Bafd.-nyt 28/7-12'

Efter længde-tilpasning af stempelstok-ende, på den nye cylinder for slagleklipperens drejebevægelse blev klaret i ugens løb, oprandt endelig længe ventede test-dag.

Omend ikke alle var lige frisk fremmødte, startede dagen dog fint;
Kenneth og Peter fik udskiftet FM-radioen i gravemaskinen, mens jeg lagde Ø12 hul ud i den nye, Ø25-cylinderstok, således denne kunne samles og fikseres med en dertil egnet pasbolt.
( idet sådanne er præcist rundslebet, fra fabrik, til Ø11,97 og betydelig stærkere end en alm. bolt)

Disciplinen var genanvendelse af det afdrejede stempelstok-hoved, fra den gamle Bomford-cylinder, idet hul herfor på slagle-hovedets rotor-kædetræk stadig krævede en præcis Ø35 stempelstok-ende.
Selve operation var påkrævet, idet en original-cylinder ikke længere fremstilles, og følgelig heraf er særdeles bekostelig.

Efter frokost fik vi påsat cylinderen på klippe-hovedet, og en simpel test påviste at alt nu var tæt.
(Tak til Mikkel for fin prof.-svejsning af cylinder:-)
Herefter begav vi os afsted, medbringende kædesav og mere end alm. højt humør.

Efter prøvekørsel, lidt syd for overkørselsanlægget, og frem hertil, der påviste at maskinen fungerede fint, gik det ellers nordpå, med Kenneth som maskinfører og Peter som "slagle-spejder", der efterså strækningen videre nordpå for evt. sten og større grene mv.






Omend nogle større omfang nedbør, der holdt sig lidt vel længe, over området - påvirkedes dagens gode oplevelser på banen ikke spor heraf. -










Glæden over at kunne se en ende, på de ellers hidtidige, og stadigt mere tidskrævende beskærings-arbejder, overskyggede ganske enkelt styrt-regnen:-)

/
LLZ

mandag den 23. juli 2012

Nyt fra maskinafdelingen #27-12 23/07


En indgået fejlmelding fra Maskinchefen på radioen i Da7 og en radio i M23, der fik sikringen til at gå, fik Per og jeg til at tage teknikerkasketterne på og bevæbne os med måleværktøj; først søgte vi fejlen på M23, hvor vi fandt en gennemslidt isolering inde under bagpladen på bundstykket. Det var en kortslutning til kabinet fra et uisoleret stik.  Et isoleret spadestik løste den fejl. Radioen på Da7 fungerer fint på et nyopladet batteri, men batteriet var fra 2007 og ikke af bedste type. Vi udskiftede med et andet brugt, men bedre egnet og håber det giver bedre resultat. Villi kom også forbi og bidrog til fejlsøgningen. Carsten fortsatte arbejdet på skydebroen med montering af de sidste to skinner, der monteres på mellempladerne med bolte. Til sidst fik vi fjernet to deplorider, der stod i vejen for Svends arbejdsplads ved hjuldrejebænken. 4 mand arbejdede i en ferieramt uge.


 
Tagrammen fra M15, som Per fik frigjort og rettet op i onsdags
Per viser et tilpasset nyt hjørne på M15
Skinnestykker bores og gevind skæres
Posted by Picasa