Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 6. juni 2026

Nyt fra Baneafdelingen 06-06-2026

Juni-måned er begyndt, og der er allerede sket meget i baneafdelingen. Denne lørdag havde vi flytning af Mallet-maskinen fra Indonesien på programmet. Ikke noget, der har frygteligt meget med banearbejde at gøre, men baneafdelingens folk er praktiske og gode til mangt og meget. Ikke kun anlæg og vedligehold af banestrækningen. 5 mand, Steen, Peter H, Børge, Kenneth og Claus N, udgjorde dagens banehold.

M 24 er ankommet i spor 1 på Brandhøj med Mallet-maskinen.

Vi kørte fra Hedehusgård med M 30, Storebæltsvogn og banevognen så snart Claus var blevet irettesat for sen ankomst (kl. 10.06) med ord som 'formiddagsturist' og 'direktørtid'. Med opdragelsesopgaven klaret, kunne vi tage sydpå og begynde dagens opgaver. Vi skulle skabe plads til Mallet-maskinen i opbevaringshallens spor 107, hvor 2 af 5 785 mm Nymølle-tipvogne måtte sættes udenfor hallen for at gøre plads til O&K-lokomotivet.

To Nymølle-tipvogne koblet til M 45 klar til udkørsel.

Peter H og Kenneth omlæsser hjulsæt fra en af de vogne, der fremover må stå ude, for at Mallet-maskinen kan få tag over hovedet.

Nymølle-vognene er store og blev godt fyldt, så det var vigtigt at få hjulsættene lagt godt til rette.

Kenneth trækker en tom Nymølle-vogn til dens midlertidige placering.

Det blev til en del rangering og omlastning af de hjulsæt, der var placeret i vognene. Heldigvis var vores gravemaskine til stor hjælp og M 45, der er stationeret på Brandhøj var en effektiv rangermaskine gennem dagen. De to Nymølle-vogne blev bakset af sporet og trukket til en midlertidig placering afventende etablering af et 785 mm spor til opbevaring. Børge fik også til til at slå græs på begge perroner og udenomsarealer på Brandhøj, så der ser lidt pænere ud, når der køres tog søndag.

Gartner i Amazonas. Det er ikke en lille opgave at slå græs på Brandhøj, men her tager Børge fat på opgaven.

Efter at have gjort plads i spor 107, måtte vi dog indse, at planlægningskommissionen sidste lørdag havde overset et væsentligt element: Der er kun små 5 m 700 mm sporvidde i spor 107 - resten af sporet (hvor Mallet-maskinen skulle stå) havde kun 785 og 600 mm! Pinligt. Da Steffen var fraværende, måtte Claus tage ansvaret. Heldigvis var det let at finde en skinne i den rette størrelse, og da Carsten og Søren i mellemtiden var ankommet med flyttegæsten, kunne vi måle os frem til den rette sporlængde. Skinnen blev hurtigt spirget med håndkraft. Herefter kunne vi med M 30 langsomt rangere Mallet-lokomotivet på plads i opbevaringshallen. Det gik ikke stærkt, for kurverne er skarpe og pladsen trang. Alt gik dog godt, og nu står maskinen tørt og godt.

'Den ser stor ud!' og det blev understreget, da maskinen skulle rangeres på plads.

Kenneth kontrollerer sporvidden, mens resten af holdet afventer arbejdets opstart.

M 30 er god til at køre langsomt og har meget fin hastighedskontrol, så den skulle rangere Mallet-maskinen på plads.

'Er der plads nok?' Ja, lige akkurat. Her er Mallet-lokomotivet fra en indonesisk sukkerrørsbane på vej forbi Ca 2 og B 2 fra de danske sukkerroebaner - et sødt syn!

Søren og Carsten tog en roevogn med tilbage til Hedehusgård, hvor de også tilbragte en rum tid med omrangering - sådan er det, når vi har begrænset med plads under tag. På Brandhøj rangerede vi alt det, vi havde trukket ud af hallen, på plads igen. Der er ingen tvivl om, at M 45 fik udrettet noget denne lørdag. Da vi ankom på Hedehusgård rangerede vi også lidt, så M 12 nu holder forrest i spor 21 foran ukrudtsbrændervognen - klar til aktion.

Peter kører en vognstamme ind i hallen igen, inden vi pakkede sammen og kørte hjemad.

Endnu en produktiv dag på banen var til ende og efter at have klappet hinanden på skuldrene, drog vi hjemad til brusebad og 'pre dinner drinks'. Utroligt velfortjent og med stor lyst til næste arbejdsdag på banen!

fredag den 5. juni 2026

Nyt fra baneafdelingen Fredag d. 05. juni 2026

Endnu en uge med fuld aktivitet.

Denne udgave af "Nyt fra baneafdelingen" starter tirsdag, hvor et mindre hold fik afsluttet omsporingen af vores skinnevalse.

Skinnevalsen er et fantastisk stykke mekanik, der tager kørslen i vores kurver til nye højder, men da sporvidden oprindelig var 600 mm, har den altid været "låst fast" og kun kunne bruges på Brandhøj st., hvilket har medført meget logistikkørsel af de valsede skinner.

Kenneth og Børge fik afsluttet projektet og vi glæder os rigtig meget til at få valset nogle kurveskinner, så kørslen på vores bane bliver endnu mere behagelig.

Kenneth fixer de sidste detaljer.

Færdig...... Fotos SH

Torsdag aften mødte Lars og Steffen ind for ukrudtsbrænding af banen. Dette er en noget kedelig, men nødvendig opgave, der bare skal overstås så græs og ukrudt ikke dækker vores spor.


Truende skyer, der senere bidrog til at dæmpe brandfaren. Foto SL.

Rydningen af den lave oplagsplads samt oprydning på arealerne på Brandhøj  fortsatte Grundlovsdag, hvor Børge og Peter var mødt op.

Støvler til bygning af perroner læsset på vognen.

Endnu et areal ryddet....


Og materialerne samlet på ét sted.....

Næste opgave var oprydning af vores kilometersten. Vi har beholdt et par stykker i reserve for de kilometreringer vi bruger i dag og skal bruge i fremtiden. Resten blev samlet i en bunke sammen med andet betonaffald, som med tiden ryger til deponi eller genbrug.

Kilometersten - sorteret i brugbare og udsmidning.

Efter frokost fortsatte vi med at samle de sidste skinner ind, der lå godt gemt i krattet. Vi kunne se tre sporrammer, som var "gået i et med naturen". Mange af skinnerne har ligget på oplagspladsen siden 1990, hvilket gav visse udfordringer. 

Og når man kradser lidt i undergrunden, kommer der nye og spændende ting frem

Skinnen var groet fast i træet.....

Vi fandt lige et sæt tunger, som nok ikke står på inventarlisten.

En af de første opgaver vi skal løse, når vi får de nye sveller bliver udskiftning i spor 1 på Sølund. Derfor fandt vi "lige" underlagsplader til denne opgave, når vi nu var i gang, da de aldrig har været monteret i dette spor.

Underlagsplader lagt på palle og klar til at blive brugt på Sølund.

Dagens sidste opgave var oprydning omkring det sporskifte vi byggede sidste år i den nordlige ende af Brandhøj.

Oprydning færdig og tre træer fjernet, så der bliver plads til det nye sidespor.

Vi pakkede sammen 16.30 og kørte retur til Hedehusgården efter en dag, hvor vi virkelig fik noget for hånden.

Banen set fra bagperronen.

// Peter







torsdag den 4. juni 2026

Torsdagsbilledet #264

 Der er heldigvis sket en del forbedringer af vores formidling i museet de sidste 24 år...

Jeg fandt dette lidt dystre foto af en gammel fjernsynsskærm med rør, tilkoblet en DVD-afspiller - placeret i et rustent lokomotiv taget 040607. Det er Roebanefilmen, som afspilles! - så på datoen i dag 040618, blev der malet lokomotiv og på 2. Pinsedag tog jeg dette snapshot af en familie, hvor knægten spændt styrer lokomotivet derudaf. Inde i førerhuset vises strækningsfilmen fra Fem Ege til Plantagen. Der er desuden kommet nyt tag, bedre belysning og flisebelægning i museumshallen. /Leif

Formidling anno 2007






mandag den 1. juni 2026

Nyt fra maskinafdelingen #17 01/06-26:

Skorstenen er atter på plads, men skal lige have et par ekstra bolte til at holde den stabil

Mallet-lokomotivet er for tiden i værkstedet for klargøring til transport og henstilling, indtil vi en dag får mulighed for at sætte det i stand. En af opgaverne var at få monteret skorstenen, så det igen ligner et rigtigt lokomotiv. Christian, der lige er blevet aktiv, fik muligheden for at hjælpe med den opgave under John og Carstens kyndige vejledning. Forventeligt bliver transporten foretaget på lørdag.

Jan O. fik afmonteret hastighedsmåler fra motorrummet og viserinstrumentet fra panelet. Det har vist sig ustabilt, så det skal en tur på værkstedsbordet. Jan S. , Søren og jeg fik rodet os ind i fejlsøgning på wifi og kabeltræk dertil, så vi snart kan få genetableret fremviseren i den store infoskærm ”Syd”. Jeg skulle også i gang med at male drejebænken, men har modtaget 5 liter i den forkerte farve, selvom det på faktura står korrekt… Et hold med Hugo fik ryddet hele det område, hvor boltreolerne stod, så vi kan komme i gang med ombygningen af hele loftet. Det bliver en spændende opgave! Brian og jeg fik også ryddet lidt op i slaggebunken og andre sager. Vi var 12 effektive mand på Gården denne aften, men fik også hygget /Leif

Skorstene er monteret på en monteringsplade, som er en forstærkning. Når lokomotivet en dag skal restaureres, skal der bygges både en ny kedel og skorsten...

Et blik inde i førerhuset


Jan får udtaget viserinstrumentet fra betjeningspanelet

Tacometer og viserinstrument 


Så er loftet temmelig ryddet!