Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

torsdag den 3. oktober 2024

Nyt fra Bafd 01-10-2024

Tirsdag havde t hold igen arrangeret stor arbejdsdag i baneafdelingen. Børge og Peter mødte ind fra morgenstunden og dagens opgaver var primært på den nye fladvogn fra Storebæltstunnellen (og før det tunnellen under den Engelske Kanal. Efter kaffen og det bløde brød kastede vi os over dagens første opgave – ”hulboring i fladjern”, der skal bruges på de nye koblinger, der skal fremstilles. Kenneth havde for tid tilbage fået fremstillet alle jerndelene til koblingerne, så de skulle ”bare lige” findes frem, hvilket der gik lidt tid med.

Det tog rigtig lang tid med hullerne, da man ikke ”bare lige” får boret 4 huller i Ø 45 mm.

Efter den lidt sene frokost gik vi ud i vognhallen og hurtigt efter mødte Søren ind for at deltage i arbejdet. Vi startede med at flytte tipvognene fra omløbssporet i spor 20/21, så det kan bruges under det kommende Feldbahntreff. Storebæltsvognen kom ind i hallen og Faxe V blev trykket længere mod syd.

M 30 rangerer med tipvogne på sporviften foran museumshallen.

Omløbssporet er klar til brug, og Faxe maskinen er på vej ned i sydenden af spor XX. Vi fjernede de rør, der var lagt på maskinen, så den er lidt mere fotogen til træffet.

Niels gik også og syslede med forskønnelse af området omkring slyngelkrogen. Et område der på kun en måned er gået fra skrot til slot… HVB nu med 'putting green'.

Tilbage i hallen blev trædækket fjernet på vognen, da der lige mangler lidt arbejde før de kan monteres. Der skal bl.a. laves noget udfræsning i brædderne, laves lidt ledningsarbejde og lægges noget sokkelpap inden endelig montage af trædækket.

Trædæk afmonteret klar til bearbejdning.

Koblingerne er samlet og klar til montage.

PH.

mandag den 30. september 2024

Nyt fra maskinafdelingen #37-24 30/09:

 

Tipvognene står klar til opsamling af overskydende sten og grus.

På den sidste dag i september, var det koldt men tørt og et stort hold flittige fra Bygningsafdelingen fik oprenset og klargjort til støbning langs siden af den nylagte sti. På sporet stod to tipvogne til at smide overskydende sten og andet i. Der blev løbende håndrørt cement og trykket grundigt ned langs kanten. Det bliver så flot. Der blev også opsat et par nye lamper til belysning af den nye sti og løgnebænken.

Et andet hold tog sig af oprydning i sporene foran værkstedsremisen og fik fjernet en masse blade og andet, samt ryddet flot op. Inde i værkstedsremisen stod fire små lok, der alle får et eftersyn, så de er klar til Feldbanetræffet. Et par nye dæksler til at lægge på skorstenen af damplokomotiverne blev udskåret. Her blev Sukkergrisen også brugt som opsamling af forskellige dele og skal så køres ud i vognhallen. Der blev også ryddet grundigt op i maling og el-materiel oppe på loftet. Vi var 14 mand på Gården, så der var fuld aktivitet over alt! Så efterhånden tager de fleste områder sig pænt ud og er klar til vores over 100 gæster fra hele Europa. Mere om det senere! /Leif


Stien er lagt og forsynet med kantafslutning

Der blandes og klappes

Fire af de små loks efterses. E28 er nok ret klar

Der udskæres plader til nye låg til skorstenene


Sukkergrisen under oprydning