Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

torsdag den 16. maj 2019

Torsdagsbilledet #206

Denne uges Torsdagsbillede er en film... En af vores gæster til vores 40 års jubilæum i 2017 har nu lagt en flot redigeret film op på YouTube. Sebastian har filmet og klippet 40 min. film sammen om vores herlige festdag med optagelser fra hele dagen, herunder fra vores store lokomotivparade.

Sebastian har givet mig lov til at dele filmen med alle jer her :-)

Introbillede til filmen. Sebastian har selv tegnet det flotte roetog med Da7 foran. (Foto: SJB-Media)

Har man lyst til at se - eller gense billeder, program og beskrivelser fra jubilæet, så ligger det her på vores hjemmeside >>

mandag den 13. maj 2019

Nyt fra maskinafdelingen #18-19 13/05:



Så er tipvognen og vi andre SÅ klar til at modtage en masse gæster til 1. køredag på søndag 19. maj. 
HUSK lige at give den lidt vand en gang i mellem :-) 


I lørdags fik Carsten og Bo varmet alle fire hjul på akslerne. Sejt gået! De skal nu afrenses, afrettes og males. Det arbejde nåede jeg ikke at påbegynde, for inden sæsonen går i gang på søndag, så skal der gøres klar med tjenestekøreplanen og meget andet. Den lille gartner havde også travl med at få sat blomster i tipvognen, så den kan se pæn ud til der forhåbentlig kommer en masse rejsende på søndag. Jeg nåede dog at pusle lidt om Superfos-maskinen. Bo fik denne aften arbejdet videre med risten i Da7 og forsynet fyrboksen med en frisk smelteprop. Vogn- og lokomotivholdet fik afsluttet den store eftersynsomgang med en grundig oprydning og afsluttet papirarbejdet. Bagefter blev der syslet lidt med ventilsliberen og D10´s motor fremstår nu i en flot, blå farve. Niels fik drejet de sidste ringe til bogiehjulene. På snedkerværkstedet blev kanterne afrettet på både tagbuer og lægter. Vi var 9 mand på holdet denne aften.

Fire hjulsæt står nu klar til afrensning og maling, så de kan blive monteret i de nye bogierammer.


En smelteprop forsynes med ren tin til fyrboksen i Da7

Der er trangt at arbejde inde i fyrboksen....


Lægter og spær til taget på C523 afrettes og pudses

- og pludselig var motoren blå

Der drejes bøsninger til bogiehjul.

Lidt montagearbejde og opmåling til en røgkammerdør i plexiglas


søndag den 12. maj 2019

Nyt fra Bafd. 11-05-2019

Sommersæsonen nærmer sig og banen bliver i disse uger gjort klar til at yde sit bedste i de kommende måneder. Denne lørdag skulle banechefen gennemføre sit årlige gående eftersyn af banen og Steffen blev derfor kørt til Fem Ege Station med målegrej og notatpapir for at begive sig nord på. Heldigvis skinnede solen fra en næsten skyfri himmel. 
Oprydning i vognhallen giver bedre plads. Kenneth klar til anhugning, Lars i gravemaskinen og Jørgen stand by til styring af pallen.

Resten af de fem mand på dagens arbejdshold tog fat på diverse oprydningsopgaver på Hedehusgård. Stålprofiler blev flyttet fra græsrabatten ved museumshallen til en ny midlertidig placering ved kulgården og vi fik også ryddet op i vognhallen. Imens arbejdede Martin med færdiggørelse af opgraderingen af elinstallationen, noget han blev færdig med ret hurtigt. Efter oprydning drog Jørgen, Lars og Claus afsted til Brandhøj, mens Kenneth fulgte efter i M 30. Lige udenfor Hedehusgård st. mødte vi Steffen, som vi samlede op og tog med syd på. Efter frokost i solen foran opbevaringshallen delte vi os i to hold. Steffen og Claus til ballastfordeling mellem Rubjerg og Flintebjerg, Lars og Kenneth på Brandhøj til diverse oprydningsopgaver på Brandhøj og Jørgen til pendulkørsel med ballast mellem Brandhøj og Rubjerg.
M 30 med tomtog på vej til Brandhøj efter en ny forsyning af ballast.

M 30 returnerer med fyldte vogne på strækningen nærmest Flintebjerg trb., hvor vi allerede har ballastsuppleret.
Vores Salta i færd med at læsse ballastvogne på Brandhøj. Foto: LLZ.

Selvom vores side- og bundtømmende ballastvogne placerer ballasten nogenlunde der, hvor den skal bruges, er der alligevel et pænt stykke arbejde i den afsluttende fordeling af ballast. Claus er her ved at rette ballast ved km. 3,0. Foto: SL.

I smukt vejr kan frokosten godt trække lidt ud. Claus samler kræfter inden eftermiddagens opgaver. Foto: KHA.
Selvom banearbejde er seriøst arbejde, slår vi os af og til løs. Ved flytning af nogle dele til overkørselsanlæg, blev fristelsen til en omgang luftgitar for stor. Til daglig er mændene 49 år gamle og har helt almindelige jobs. Foto: LLZ.

Mens arbejdet med ballastsuppleringen kom i gang, fik Lars og Kenneth startet vores store Salta-gravmaskine. Udover at læsse ballastvogne, når Jørgen ankom med tomme vogne, blev der rangeret så Pedershåb-lokomotivet M 32 (Pedershåb 354/1942) kom ud af hallen. Lars og Kenneth fik med møje og besvær endeligt de to store 500 kg. ballastklodser af 600 mm-maskinen. Arbejdet var påbegyndt for mere end et halvt år siden. Med den store gravemaskine og et udvalg af brækjern og koben lykkedes det endeligt. Et par nye puffere blev fundet frem fra lageret og nu er maskinen klar til afhentning. De næste mange år kan PM-loket ses ved Mønsted Kalkgruber, hvor det er planen det skal udstilles.
Sådan! Ballastklodsen på 500 kg har netop sluppet sit greb i maskinen og lander med et smæld på sporet. Lars havde brug for alle sine kræfter for at skille klodsen fra maskinen. Foto: KHA.

Vi er klar til at løfte Pedershåb-lokomotivet af sporet. Opstillet på svellerne til højre er det nu klar til afhentning. I forgrunden vores nye Schöma-lokomotiv fra Faxe Jernbane.
Ved 17.30-tiden var arbejdsdagen ved at være afsluttet. Vi fik næsten færdiggjort ballastsuppleringen og med oprydningen omkring museumshallen er vi klar til at byde passagererne velkommen til et pænt stationsareal. Vi mangler kun en omgang græsslåning.