Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK

Nysgerrig efter mere!! Bliv aktiv i IBK
I IBK har vi godt kammeratskab og masser af interessante opgaver for alle!

lørdag den 21. marts 2015

Nyt fra Maskinafdelingen lørdag 21/3 2015

I dag arbejdede Bo og jeg videre på at dreje hjul af til M 9. Vi fik lavet hjul fra i mandags færdig og fik næsten færdig gjort hjul nummer tre, der kun mangler runding bag på hjulet, så det går godt frem af.

/
Peter


Hjul nummer tre bliver det første hjul, der bliver som nyt, da der på de andre
 ikke kunne blive med fuld flange og runding pga. mangel på materiale.
Det ses også at rundingen bagpå mangler.
Hjul fra i mandag færdigt og mangler nu kun udtagning af den gamle aksel:

torsdag den 19. marts 2015

Torsdagsbilledet #8

Carsten er ved at scanne sine dias, så her kommer endnu et udvalgt foto fra dengang:
Tage Vind skuer ud over Fiskesøen... 

mandag den 16. marts 2015

Nyt fra maskinafdelingen #10-15 16/03:

Jan og Per er pressede...

men det lykkes til sidst noget så eftertrykkeligt...
Delene fra træk-akslen til beskuelse

 I onsdags havde Jan og Per boret rundt akslen med et kopbor for at få tandhjulet af. Se tidligere indlæg) Metoden var god, men et par af tænderne blev til sidst høvlet af og satte sig fast i bunden. Denne aften kom akslen så under tryk i pressen og måtte til sidst give sig. Nu kunne lejerne komme af og de viste sig temmelig medtagne af vand, så det har ikke været forgæves. Gearet er således nu adskilt i mange dele og en ny aksel skal drejes for at det kan blive samlet igen. 


Med kranen sættes hjul nummer 2 i drejebænken
Peter og Bo gik i gang med at dreje hjul til M9 og fik næsten 2 færdige. Carsten og jeg fik det første afdrejede hjul sat op under den store boremaskine, så akslen kan blive boret ud. 










der er fin flange på hjulene









små trykmærker kan ses på hjulet

















Vandpumpen afmonteres for rengøring






Poul og Carsten fik færdigmonteret den afrensede oliekøler på M24 reservemotor, samt afrenset vandpumpe, rør og tilslutninger mm. 

Sort arbejde - når det er bedst
og færdigt arbejde med første lag...












På No 3 fik jeg afrenset og malet hele forpladen under kedlen, samt røgkammervuggen og forreste pufferarrangement med sort.
Lars påbegyndte reparation af det lange stag fra stoppemaskinen. Stor flid udvist af aftenens 8 fremmødte J

søndag den 15. marts 2015

Nyt fra Bafd 14-3-2015

Lørdag fortsatte vi med svelleudskiftning i spor 2 på Brandhøj, hvor Kenneth, Lars, Mollerup og jeg fik udvekslet 45 sveller i løbet af dagen. Arbejdet var lidt besværligt, fordi der langs med perronen kun er begrænset plads til at trække svellerne ud, men ellers forløb det uden problemer. Dagen blev sluttet af med at sætte et par dambrugskøretøjer og en fladvogn fra Ålborg på plads i vognhallen. Fladvognen er af ukendt oprindelse, men har været placeret sammen med damplokomotivet Else på en legeplads i Ålborg. På akselkasserne er der indstøbt "FLS" så en forbindelse til cementindustrien kan bestemt ikke udelukkes. Sporvidden er 785 mm.

Både Kenneth og Lars tog billeder i løbet af dagen, så dette indlæg forventes opdateret med billeder af lørdagens arbejde i løbet af de kommende par dage. Første billede er nu lagt op.

Steffen

I Baneafdelingen gør vi en del for at forbedre arbejdsprocesserne, så vi bliver
mindre trætte i løbet af dagen. "Chefen på spanden" er et eksempel på dette.
Der er ingen grund til at kravle rundt på knæene, når man kan sidde nogenlunde
behageligt på en spand og sætte spigrene på plads.