|
Damptoget er ved at være klart, men kan lige anvendes til at trække M25 og C411 ud. C411 skal på værkstedet for en renovering og tagpåsætning. |
På endnu en dejlig sommerdag, hvor vi begynder at frygte for et
landsdækkende afbrændingsforbud, slap vi med skrækken. Og det var heldigt, for
denne lørdag skulle der køres særtog hele dagen! Ikke mindre end fem ture
skulle der køres. Motortoget afgik med 30 feststemte passagerer til en privat
sammenkomst, som efter en vellykket tur slog sig ned i den nye overdækkede ”ventesal”
resten af dagen.
|
Dagens første, festlige motortog afgår - med C4 på sin jomfrutur |
Næste tog var med damp, men inden vi kunne køre til perron, så
skulle M25 og C411 lige trækkes med ud – og M25 ind igen. C411 kørte Carsten så
efterfølgende til værkstedet med E28; den skal renoveres og have tag på. Vel
til perron, så skulle forventeligt 80 deltagere fordeles i toget. Arrangørerne
fra IDA havde på forhånd fordelt deltagerne, så der blev lige sat post-it med
kupe-nummer og det gik derfor som en leg med at fylde toget. Typisk ingeniører 😉 Vi afgik
præcist kl. 11 og tog turen direkte til Fem Ege.
|
Damptoget er klar til afgang kl. 11! |
|
På det sidste stykke før Fem Ege kan man lige se fronten af M24, der står klar i spor 1. |
Her stod motortoget klar til afgang
efter i var kørt ind i spor 2, og afgik med det samme med de festklædte ombord.
Vi åbnede melisvognen som udleveringssted for kolde øl & vand og folk fik
hurtigt deres drikkevarer og mange satte sig over i skyggen af de fem egetræer,
der har givet stationen dens navn.
Kl. 12 var det igen tid til at fløjte afgang og turen gik hjemover.
Ved Flintebjerg gik alle troldejægerne søgende rundt, men de må vente til søndag,
hvis de vil med toget… Ved ankomsten til Hedehusgården, så måtte vi køre i spor
3, for i spor 1 holdt motortoget med gæster fra Dansk Flygtningehjælp, der
havde inviteret 80 ukrainere og syrere til en tur med toget. De afgik igen,
såsnart vi var kørt til perron. Vi rangerede rundt, og mens det foregik, så var
jeg rundviser af værkstedet og vi beså også den midlertidigt lukkede
udstilling. Tagreparationen er ikke helt afsluttet, men det nærmer sig!
|
Damptoget ankommet i spor 3 og rundvisningen starter om lidt. I spor 1 står motortoget klar |
|
Rundvisning på værkstedet. Udendørs er 70-16 vendt på hovedet, så der kan monteres hjul. No3 skal igennem drejeskiven for at komme foran toget igen. |
Jeg fik
mange gode spørgsmål og det var tydeligt nysgerrige ingeniører og deres
familier, der var på tur. Vi fik sagt pænt farvel og gjorde så toget klar til
det næste hold fra IDA, der også skulle tælle 80 og kun få udeblev. Igen kunne vi
fløjte afgang på minuttet og havde en fin tur. På Brandhøj passerede vi
motortoget, der kunne holde en velfortjent pause i skyggen, sammen med
baneafdelingen, der måtte forlægge alle aktiviteter dertil, mens banen var så
travlt trafikeret.
|
Næste hold klar til afgang |
|
M24 med motorstammen afventer i spor 2, mens holdet sidder i skyggen og har pause sammen med Bafd.. |
På Fem Ege gentog vi fornøjelsen med udlevering af
drikkevarer og en skyggefuldt ophold under træerne, men også mange, der fulgte
nysgerrigt med i rangeringen. Denne gang var det damptoget, der stod klar til
at motortoget ankom tomt. Denne gang skulle de ud for at hente selskabet hjem
igen efter et godt ophold på Naturlegepladsen. En herlig tur hjemover i den
skønne eftermiddagssol og en herlig, kølende brise over sletten. Jeg viste
atter engang rundt på værkstederne og kort efter ankom dagens sidste tog til Hedehusgården.
|
Der er udleveret drikkevarer og opholdet nydes i skyggen |
|
- der er dog mange der også gerne vil se nærmere på lokomotivet og tale med personalet |
|
og så ankommer motortoget, hvorefter damptoget kort efter afgår. |
Mens vi pakkede sammen, så dukkede der flere besøgende op, og spurgte om de mon
kunne købe en is – det fandt holdet fra dagens første motortog ud af – og så
stod de med i køen, som Charlotte og Claus hurtigt forsynede med de ønskede
kølende varer. Og så ankom dagens allersidste tog – det var baneafdelingen, som
endelig kunne få plads på sporet… og så benyttede de lejligheden til lige at få
rettet lidt udkørselssporskiftet, mens vi andre tog en slapper i skyggen – og fik
rigget No3 ned efter en herlig, travl særtogsdag med mange rejsende. Flere af
dem, der var på holdet, skulle også køre togene søndag, så der bliver lagt en
stor indsats på den lille bane. Tak for en rigtig fin dag /Leif
|
Charlotte sælger mange is fra sit bagdørssalg... |
|
Baneafdelingen er returneret og kan også liige nå at rette op på et sporskifte |