Vi skulle denne aften læsse det hjemhentede motorhus fra Fuglsø af, men inden Panum kom, så kunne jeg lige nå at rense og male det sidste akselsæt fra Da7 rødt. Carsten havde også behov for at få taget løftet af C210 for en mindre ændring af hjørnestolperne. Brædderne til taget er klar; malet 2 gange med hvid Gori – sidst i lørdags. Ved 19-tiden kom Panum med trailer og lokomotivmotorhus, så Christian, (nye) Jørgen og jeg dannede et hold og begav os til den nye vognhal, hvor Steffen ventede med Saltaen. Da vi kom frem, var batteriet imidlertid afladet og min bil måtte yde starthjælp… Derefter gik det forholdsvis let: Med et par stropper fik vi løftet huset af ladet og placeret på et par klodser. Nu står det tørt – men lidt i vejen for pallereolerne… På gården blev bremsene på M24 justeret og der blev arbejdet med dele til D13, hvor sandblæseren dog også gjorde knuder… Jan m.fl. fik den renset, sandblæst emnet og Per fik det grundmalet. Jeg fik malet kølergitter til D13 1. gang rødt. Carsten tog sig desuden af rundvisning af to mulige nye medlemmer.
På vores blog kan du følge med i Industribaneklubbens arbejde i Maskinafdelingen og Baneafdelingen. Forvent, at der tirsdag aften kort fortælles, hvad der foregik om mandagen i maskinværkstedet hos IBK, samt jævnlige opdateringer på Baneafdelingens arbejde. Jeg ønsker alle god læselyst! Redacteuren Leif
mandag den 30. august 2010
søndag den 29. august 2010
Nu er det gamle metalskur fra Fuglsø på vej til Hedelands Veteranbane.
Formanden og Redacteuren drog over til Fuglsø mose for endelig at hente resterne af et af danmarks ældste motorlokomotiver. Se her, hvad Smalspor.dk skriver om "skuret":
Redacteurens beretning fra dagen: Lørdag morgen drog vi af sted i formandens Landrover med den store trailer spændt efter og med kurs mod Fuglsø Mose. BigRas har fornyeligt målt dimensionerne og taget fotos af skurets placering, så disse gav os en god idé om opgavens omfang. Vi havde også kontakt med mosens lokomotivansvarlige; Kent. Han viste sig meget hjælpsom, da jeg ringede og fortalte at vi havde planer om en afhentning. Jeg spurgte om hvilke hjælpemidler vi kunne forvente at finde på pladsen – i form af skinner og lign. som vi kunne trække skuret op ad osv. Men heldigvis tilbød Kent, at han kunne da ”bare” læsse ”skuret” med stedets frontlæsser. Tak for det!! På et øjeblik havde han fjernet vores store bekymring om, hvordan vi skulle få læsset skuret.
Vi blev således vejledt den sidste kilometer til pladsen og Kent læssede i et øjeblik skuret – dog efter et par eksperimenter med nogle løse gafler. Vi fik også en god snak om tog. De forventer at fortsætte med banedriften lang tid endnu og er endda ved at opbygge nye lokomotiver af gamle dele. Men så havde Kent travlt med at komme hjem og fortsætte med høsten. Det er jo ikke hver dag i denne August måned, at solen skinner som den skinnede denne dag… Så vi stak så Kent en lille erkentlighed og sagde mange tak for hjælpen. Vi fik så lov på egen hånd lige at gå til kanten af mosen under streng besked om ikke at tændepiben eller anden åben ild! Trods regn er brandfaren altid lurende! Kun mindre dele er sporlagt for tiden, men hovedsporet og to sidespor befares af de to Schömaer. Hjulprofilet ser en kende ”dobbeltflanget” ud – nok som resultat af heftig grusning… Se billeder fra det dejlige område via dette link:
Vi havde imidlertid travlt med at komme hjemad, for sneglefart var nok nødvendig med sådan en kostbar og noget skrøbelig last på ladet. Det gik nu fint og uden uforudsete problemer. Vi havde endda medvind over Storebælt og vores bekymringer om slinger ud for pylonerne slap vi heldigvis fri af. Vi var hos Panum 19:30 efter en meget lang køretur. Planen er at læsse skuret af på Hedehusgården mandag aften!
Abonner på:
Opslag (Atom)