Efter en blæsende og relativt lun uge, var vejret i løbet af natten slået om til frost og vi mødte op til et rimdækket landskab og en hård skorpe på ballasten. Arbejdet kom dog i gang alligevel, og der blev arbejdet i flere hold på flere projekter.
|
Claus B, Lars og Klavs omlæsser gamle sveller fra Storebæltsvognen til et sæt deplorider inden sporarbejdet for alvor kan gå i gang.
|
Dagens første opgave var at få de sveller vi udskiftede sidste lørdag, af vejen. Claus B og N, Klavs og Lars tog sig den opgave, mens Steffen riggede laserudstyret til. Vi havde fået udlagt nogle sveller vel højt og de skulle sænkes, så sporet ikke kommer til at ligge for højt. Med laser og stadie er det en let sag at måle ud. Det krævede til gengæld lidt håndgravning af få svellerne lagt dybere. Heldigvis dukkede Rasmus op i rette tid og kunne give en hånd med. Peter H og Steen arbejdede med at klargøre Diema-tipvognen fra Gram til transport, og Søren H fik en fridag fra udendørsarbejdet og fokuserede på opgaver på D 8 i værkstedet.
Efter korrekt placering af svellerne og udskiftningen af de sidste gamle sveller i spor 20/21 foran museumshallen, forsynede vi spiret med spormål, borede huller til spigr og fik samlet sporet. Herefter sidejusterede vi spor 20 helt ned til der, hvor vi senere etablerer en forbindelse til spor 21. Det skaber mulighed for omløb på sporviften, noget der vil lette rangeringen betydeligt. Mens mørket faldt på blev endnu en ladning gamle sveller lagt i midlertidigt depot på et sæt deplorider.
|
M 3 skulle løse nogle rangeropgaver og lister her forbi arbejdsstedet. Efter passagen løsnede vi spigr og skiftede sveller.
|
|
Steffen slår spigr i, mens Lars og Claus B har travlt med noget andet. Solen skinnede det meste af dagen.
|
|
Under Diema-tipvognen fra Gram Teglværk gjorde Steen og Peter H en indsats med at forberede motorvognen til transport til opbevaringshallen på Brandhøj. Steen er ved at skille kardantrækket ad. Foto: Peter Hein.
|
|
Søren H og Hans-Henrik brugte bl.a. M 3 til at rangere M 24 ind i værkstedsremisen. Her er ses lokomotiverne i spor 3.
|
I løbet af ugen havde Hans påbegyndt en større opmaling af håndværktøj fra både bane- og maskinafdeling. For maskinafdelingens værktøj er der endda indført en farvekodning, der fortæller på hvilket værksted det enkelte værktøj hører til. Baneafdelingens værktøj er bare mærket med gult, så det ikke bliver væk i bevoksningen langs sporet.
|
Der er virkeligt gang i værktøjsmærkningen!
|
|
Her ses nogle af farvekombinationerne på maskinafdelingens værktøj mærket med afdelingens grønne farve og en afvigende farve for indikation af hvilket værksted værktøjet hører til på.
|
|
Dagens sidste gamle sveller læsses på et sæt deplorider hensat i spor 20.
|
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.